Bengtsson
07-02-2004, 16:18
Hej,
Jag har funderat på att ha en rätt stor mängd underblomma, Mirabilis jalapa, utomhus i år och tänkte därför prova att frö-så dem.Tidigare har jag köpt knölar på våren. Är det någon här som vet vilken tid de behöver sås för att bli stora och fina redan första sommmaren. Är det något särskilt man bör tänka på när man sår dessa blommor, ska de tex toppas? Jag har tillgång till både växthus och extraljus.
Jennie
kerstin z5-6
07-02-2004, 18:47
De kan vara lite knepiga att få till att gro ,blötläggning efter sandpapping gissar jag hjälper .
Bengtsson
08-02-2004, 15:42
Hej,
Ok, tack för den upplysningen

.Jag undrar också om ngn sett att man kan köpa underblomma i en viss färg. Har endast sett färgblandningar. Har kollat hos Impecta, Rara växter, Coop mm
JB
kerstin z5-6
08-02-2004, 17:37
nej -jag har bara sett de blandade -tyvärr

Du får meddela om du får upp dem bra

så prövar jag sen ..sandpappring ...stavade fel ovan ser jag
Jag sådde underblomma förra året och de grodde jättefint utan blötläggning och sandpappring, bara de fick tillräcklig värme.
Christoffer
08-02-2004, 19:09
Jag sådde jalapan förra sommaren, bara satte ner fröna. Det tog lite tid innan de kom upp (flera veckor), men sedan växte de fint och relativt fort. Jag gjorde ingenting med dem, förutom gödsling då förstås, och fastän påsen innehöll blandade sorter fick mina tre vackert rosa blommor. Mycket lättodlad växt enligt mig. Roten kan man föressten äta mot depression har jag läst någonstans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.