Jag är på jakt efter en sammanställning över vilka månader man lämpligtvis börjar förkultivera olika sorters grönsaker. Är det nån som snubblat över nån sån lista på nätet?
Preussen
12-01-2011, 22:21
CITAT (mino @ 12-01-2011, 17:08)

Jag är på jakt efter en sammanställning över vilka månader man lämpligtvis börjar förkultivera olika sorters grönsaker. Är det nån som snubblat över nån sån lista på nätet?
just en sådan lista sitter jag inte inne med men i det flesta trädgårdsböcker brukar det stå när de olika grönsakerna ska förkultiveras resp frilandsås. det samma gäller nog fröpåsar.
DykUnderYtan
12-01-2011, 22:54
Hos Runåbergs fröer har jag tidigare sett nåt som liknar det du letar efter (tror jag). De skriver inte exakt när det ska sås men temperaturer. Vet inte varför tabellen ser så knasig ut nu men har man tungan rätt i mun så går det nog ändå.
http://runabergsfroer.se/?m=25
Det är nog jättesvårt att hitta en lista över vilken TID man bör förså, eftersom så många faktorer spelar in. Var i landet man bor (zon), groninstemperatur, extraljus osv osv osv.
Om man bara tar detta uttryck som brukar stå på fröpåsar "utplanteras då frostrisken är över"... Det är väl kanske april i sydsverige men senare i norra sverige.
Det viktiga är inte att listan är exakt utan att man har en lathund för vilka grönsaker som är tidiga och vilka som är sena, Runåbergs lista ser utmärkt ut, tack för tipset!
Platinum
14-01-2011, 22:34
Själv brukar jag förkultivera purjo, selleri (både blad och rot), kronärtskocka, olika kålsorter, frilandsgurka och ibland några bönor (förutom en del sommarblommor som jag pryder kanterna av grönsakslanden med). Jag tror det vanligaste misstaget man gör är att börja för tidigt, man är ju så sugen på att komma igång.
4-6 veckor före utplanteringstid brukar funka för alla utom purjon, kronärtskockorna och sellerin - dem sår jag redan i sl av januari (zon 2) och planterar ut i början av maj.
Råkade snubbla över en lista själv på hasselfors hemsida, kanske nån mer har nytta av den.
Ungefärliga tider från sådd till utplantering:
12-14 veckor kronärtskocka
10- 12 veckor rotselleri
8 - 10 veckor paprika, chili, purjo, aubergine, persilja, växthustomat, timjan, rosmarin
6 - 8 veckor frilandstomat, kål av olika slag, majs, lök från frö, gräslök
3 - 4 veckor gurka, squash, pumpa, melon
officinalis
28-01-2011, 10:41
Chilepepparn skulle jag förkultivera längre än (beror på sort dock). Kål och majs kan du nog gott förkultivera bara i 5 veckor, men det kan säkert variera mellan olika sorter.
Sallat blir bra ifall man förkultiverar 4 veckor.
Fröbutikerna brukar ha odlingsråd för de flesta grönsakerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.