Eva i Skåne
Jag avskyr att lägga mig med täppt näsa så vid förkylning är det ett måste med en puff. Ingen annan i min familj vill använda nässpray och jag fattar inte varför. Den ger ju sån lindring.

Min man var på apoteket och handlade till mig häromdagen.
Efter ett antal felköp vid tidigare tillfällen (saltlösning, barnstyrka) talar jag noga om vilken märke mm jag vill ha.
Denna gången blev det en ny (fel)-variant som chockade mig första duschen, spray med menthol. Gud vad starkt det var. Jag var ute och köpte "vanlig" nässpray dan efter.

Nu när förkylningen slagit till ordentligt måste jag säga att mentholsprayen inte alls är dum! Verkan varar längre och den den "rensar" bättre.

Jo, jag ska berömma mannen för hans goda vilja att (låta mig) testa nyheter giggle.gif
Anma
Nej, använder inte. Stör mig inte så mycket på täppt näsa, men hostmedicin kommer fram fort som attan om jag får hosta.
theseraphim
Otricin Comp Menthol är sannerligen ett mirakelmedel som får alla andra nässprayer att skämmas:-)
Myosotis
Jag MÅSTE använda det, jag kvävs nästan annars. Vaknar med panik och får inte luft, fy det är så otäckt -fear-.gif Jag är medveten om att man förstör slemhinnan om man använder det för länge, men jag fortsätter ändå tills förkylningen är över, annars skulle jag hellre låta bli att sova. Saltlösning har jag testat, den fick mig nästan att spy, och konserveringsmedel tål jag inte wacko.gif så här är det någon snäll barnvariant som gäller. Dessutom käkar jag såna där gröna små vad-hette-de-nu som är avsvällande. Eftersom jag träffar så lite folk klarar jag mig ofta hela vintern utan att bli sjuk, tack och lov!
Gossen Ruda
Alltid och även periodvis vid andra tillfällen. Jag har otroligt känsliga slemhinnor.
Huggorm
Har aldrig provat. Det enda jag eventuellt kan använda vid förkylning är huvudvärkstabletter
abbbe
Använder det också, men det är inte ofta jag får svårt täppta näsor så det behöver lindras... Men nässpray hjälper faktiskt ja.
Cacki
Nej bevare mej väl! Det svider ju så att man tror att hela snoken håller på att frätas sönder.....men jag önskar att jag kunde tåla det. Hatar nästäppa!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag använder inte nässpray för det är alldeles för lätta att bli beroende av den.

Hosta däremot tål jag inte, p.g.a. min trasiga rygg. Då blir det att tillbringa natten sittande
Myosotis
CITAT (Cacki @ 12-01-2011, 18:47) *
Nej bevare mej väl! Det svider ju så att man tror att hela snoken håller på att frätas sönder.....men jag önskar att jag kunde tåla det. Hatar nästäppa!

Det är precis så de starka känns för mig också. Har du testat någon barnvariant?
sommarhumla
Använder väldigt sällan nässpray, ofta brukar det ju vara fritt i ena näsborren så jag försöker klara mig på det, tycker mest att det svider så obehagligt i näsan när jag sprayar så jag är hellre utan, brukar ibland smörja in lite oleum basoleum (stavas det så??) under näsan och det hjälper ibland, tigerbalsam kan också ha effekt ibland, på mig iallafall...
Cacki
CITAT (Myosotis @ 12-01-2011, 18:52) *
Det är precis så de starka känns för mig också. Har du testat någon barnvariant?

Nej men det kanske är värt att prova nästa gång jag blir förkyld men ramlar näsan av är det ditt fel! flirting.gif Tack för tipset!
Myosotis
CITAT (Cacki @ 12-01-2011, 19:01) *
Nej men det kanske är värt att prova nästa gång jag blir förkyld men ramlar näsan av är det ditt fel! flirting.gif Tack för tipset!

Om den ramlar av kan du säkert få en ny av abbbe, för han har flera stycken:
CITAT (abbbe @ 12-01-2011, 18:45) *
täppta näsor

wink.gif
Cacki
CITAT (Myosotis @ 12-01-2011, 19:06) *
wink.gif

giggle.gif Tack för det tipset också! Vet du hur snygga näsorna är? Det kanske vore idé att ge sej på de "starka" nässprayerna i alla fall menar jag...
Eva-Helene
Ingen nässpray, men väl slemlösande hostmedicin när nästäppan slår till...för mig kommer den nästan alltid samtidigt med slemhostan.
Eva i Skåne

wink.gif

Ohh en sån kraxig skrattattack jag fick giggle.gif .
Den hade redan börjat när jag öppnade tråden för att se på omröstningen och upptäckte att den andra frågan är helt onödig. Jag ville ju se om det var fler kvinnor än män som använder nässpray, men det går ju inte att utläsa. Får väl skylla på att huvudet är lite dimmigt.

Det finns nässprayer utan konserveringsmedel, Otrivin och kanske fler. Förr fick jag näsblod och vågade bara använda nån enstaka gång när nästäppan var som värst, men med den utan konserveringsmedel har det inte hänt och jag tycker inte den gör ont heller. Barnvarianten är dessutom ännu mildare, men funkar även den, så prova du Cacki.
Eva-Helene
wink.gif

CITAT (Cacki @ 12-01-2011, 19:10) *
giggle.gif Tack för det tipset också! Vet du hur snygga näsorna är? Det kanske vore idé att ge sej på de "starka" nässprayerna i alla fall menar jag...

a0a.gif Tokfior! wub.gif
fuchsian
Jo, nog behöver man att kunna andas, n är man sover. Jag har varit fast vid några tidigare nässprayer och sen är det ett litet h ..... devil.gif att ta sig ur dessa.
Har nu kommit på att Otrivin Menthol funkar utmärkt, men jag brukar ta en ½ dos i näsan och sen är det ok.
Jag kan vara utan dem perodvis, så jag tror att jag inte har fastnat i det som jag gjorde med de andra vanliga.
Min höger öra mot näsan är ofta täppt pga att jag har en skallfraktur som gör kanalen så himla smal, men lite menthol räcker för att jag kan känna mig tillfreds och somna om. .... Fuchsian .....
malcolm
Använder överhuvud taget inga medikamenter eller huskurer vid förkylning, det får ta den tid det tar. Går oftast över på en vecka.
Gossen Ruda
Så där ja, då var kvällens dusch avklarad. Bara höger näsborre, vänstern brukar klara sig. Jag har alltid haft problem på höger sida, hur många förkylningar som slutat med inflammation i höger käkhåla med åtföljande antibiotikakur har jag glömt. Nu var det dock ett par år sen så jag hoppas.
gnon49
Tror jag har en ask iprem liggande i skåpet. Större apotek än så har jag nog aldrig haft. Vanlig huvudvärk eller förkylning vet jag ju går över ganska snabbt. I yttersta nödfall tar jag nog en iprem för att lindra men det sitter långt inne. Men jag är lyckligt lottad så till vida att flunsan sällan drabbar mig. Sist den däckade mig var 1999.
Aqvakul
NEJ
AndersKbg
Japp. För att få luft och slippa inflammation i bihålorna.

Använder Otrivin som inte svider i lilla näsan.
Nezeril tappar man näsan av, j-vlar vad det svider.

Monica M zon 4
Har väldigt trånga gångar i nosen och får lätt bihåleinflammation så jag använder nässprayer! Och oftast längre än den rekommenderade tiden. Hellre nässpray än pencillin. Men eftersom de är beroendeframkallande försöker jag att inte använda det längre än absolut nödvändigt. Har varit nässpraysfri i 6 veckor nu!

Mentolsorter är hemska så de använder jag aldrig.
Gossen Ruda
Kan tillägga att jag numera använder Nasoferm.
herkules
nezeril/otrivin och liknande skräp blir man ju beroende av, bättre då med en saltlösningssprej eller ännu hellre en nässköljningskanna.
Alba
CITAT (Cacki @ 12-01-2011, 18:47) *

Har du provat att inte spruta rakt in i näsan utan snett mot näsans yttervägg. Då känner man knappt att man sprutat in.

Jag använder alltid nässpray - Otrivin - vid förkylning om jag är helt tät i näsan alltså.
Anki på Öland
Nix, aldrig! Blev tvingad en gång när jag var liten, aldrig mera!!
Huggorm
För mig räcker det normalt med att jag ställer mig upp, så släpper det. Någon muskel eller något som slappnar av och så blir det fri luftgenomströmning
Myosotis
CITAT (Huggorm @ 13-01-2011, 13:21) *
För mig räcker det normalt med att jag ställer mig upp, så släpper det. Någon muskel eller något som slappnar av och så blir det fri luftgenomströmning

Det är ju uppenbarligen väldigt olika för olika personer, jag tror jag ska kvävas och hos dig kan det släppa av sig självt, vilken skillnad!! Men jag har nog nåt fel nånstans för jag är nästan alltid täppt, som just nu på höger sidan, fast jag inte är förkyld. Använder dock bara nässpray när jag är sjuk och verkligen inte står ut mer. Jag har tänkt om jag skulle bli kidnappad eller så och någon skulle sätta munkavle på mig skulle jag dö, det är en väldigt obehaglig tanke. crying.gif
Huggorm
CITAT (Myosotis @ 13-01-2011, 13:40) *
Det är ju uppenbarligen väldigt olika för olika personer, jag tror jag ska kvävas och hos dig kan det släppa av sig självt, vilken skillnad!! Men jag har nog nåt fel nånstans för jag är nästan alltid täppt, som just nu på höger sidan, fast jag inte är förkyld. Använder dock bara nässpray när jag är sjuk och verkligen inte står ut mer. Jag har tänkt om jag skulle bli kidnappad eller så och någon skulle sätta munkavle på mig skulle jag dö, det är en väldigt obehaglig tanke. crying.gif

Det finns speciella klämmor som man klistrar på näsryggen på natten. De håller luftvägarna fria, och skall förhindra snarkning. Kanske skulle det även hjälpa dig att andas lättare? Att känna att man håller på att kvävas måste vara extremt obehagligt sad.gif
Myosotis
Ja det är det verkligen, särskilt när man vaknar med panik och andnöd. Tydligen glömmer jag att öppna munnen när jag sover. Fast jag snarkar. Konstigt, jag vet inte hur det hänger ihop, för jag sover då. Tror inte såna klämmor skulle hjälpa mig, för det är ju inte som näsan sjunker ihop utan den är täppt. Om jag håller för vänster näsborre nu kan jag inte andas alls.
Bettis
Aldrig använt!
zissi
Är så sällan förkyld nu för tiden. Någon gång per år eller vartannat år kanske. Om jag blir mycket täppt och då speciellt till kvällen tar jag en liten dos i den täppta näsborren. Gubben använder lite oftare så det finns oftast hemma.
Eva i Skåne
Beroende och beroende confused.gif När förkylningen är över får man ju sluta använda, men om jag behöver använda i 10 eller 14 dagar bryr jag mig inte om. Sen dröjer det förhoppningsvis till nästa gång jag behöver den.

fuchsian
Ibland är det nödvändigt att ta till andra medel. Som jag nämnde tidigare, har jag besvär på den högra sidan pgr skallskada och då tycker jag inte att jag ska avstå från min Otrivin menthol, det brukar ju vara bra i perioder, men även allergin kan ställa till beskymmer med min hö. ansiktshalva.
Har de flesta öroninflammationer också på den sidan. Så kan det gå, men vad hjälper det nu att klaga om det för den som orsakade skadan är död sen 14 år sedan. ..... -fear-.gif ... Fuchsian .....
Biggan_
Jag har aldrig använt nässpray!
Anki V
Jag röstade nej……en gång missbrukare alltid missbrukare.

Jag har varit ordentligt nere i ”träsket”. I 10 år använde jag nässpray dagligen och det var ett rent helvete att bli avgiftad.

För två år sedan fick jag ett kortare återfall efter en massiv snuva (samma helvete att komma ur) och insåg då att jag nog ska passa mig noga för näsdroppar/spray i framtiden.

/Anki V
Aqvakul
Lustigt det här med mediciner. Båda mina föräldrar var apotekare, men med väldigt olika inställning till mediciner. Mamma anser fortfarande att det mesta här i livet går att fixa med lämpliga tabletter, medan farsan var synnerligen restriktiv, närmast skeptisk.

Gossen Ruda
Är man rädd för att bli beroende så finns det avsvällande tabletter också, exempelvis rinexin och rinomar. Vissa biverkningar, muntorrhet är vanligast. Dessutom får vi äldre herrar svårt att pissa, urinblåsans slutmuskel får lätt kramp. Möjligen blir det även så hos damer men det märks inte lika väl.
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 13-01-2011, 17:32) *
Lustigt det här med mediciner. Båda mina föräldrar var apotekare, men med väldigt olika inställning till mediciner. Mamma anser fortfarande att det mesta här i livet går att fixa med lämpliga tabletter, medan farsan var synnerligen restriktiv, närmast skeptisk.

Nog har din mor rätt, det mesta går säkert att bota med medicin. Men biverkningarna kommer ge dig dubbelt så mycket andra problem. Så kan man ju ta tabletter mot biverkningarna också, och problemen fortplantar sig i kvadrat crying.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon