Hejsan
Jag sitter just nu och planerar den frukt och grönsaks trädgård som förhoppningsvis kommer att skapas till våren. Mellan min fruktträdgård och min prydnadsträdgård skulle jag vilja ha en häck med vackra rosor. Jag är helt nybörjare på rosor, även om jag alltid har beundrat dem. Nu skulle jag vilja ha en, eller flera, rossorter som ger riktigt goda nypon som jag kan använda i matlagning. Jag skulle gärna vilja ha ett par olika sorter och blanda i häcken. Jag bor i zon 3 och platsen där häcken ska stå har sol fram till ungefär två på eftermiddagen. Jag tar tacksamt emot alla tipps och förslag.
Hej
Nypon som kommer från Vresros o vildrosor är bra för att äta .
H:Bassam
Orkidétjuven
12-01-2011, 21:17
Undvik vildarten av vresrosor. Rosa rugosa.
Så alla rugosa rosor ger ätbara nypon? Kan man blanda olika sorter i samma häck?
Ezereht
13-01-2011, 03:26
Visst kan du det men dom växer lite olika beroende på hybrid. En del blir mera läga och breda och andra mera upprätta och högre. Så du kan ju läsa lite om höjd när du planerar, så kanske det ser lite "prydligare" ut`?
Tack för svaret. Jag har tittat runt lite på olika sidor och rugosa rosor är underbart vackra. Så det kommer att bli svårt att välja.
Hej
Vildrosor växer bra i Sverige så de växer bra men de behöver bra skötsel som beskärning.
H:Bassam
Är inte alla nypon ätbara?
Dock är det inte alla rosor som ger nypon, och det varierar hur många nypon olika rosor ger.
Jag slår ett slag för pimpinellrosor. Deras nypon är fräcka. Runda, svarta el mörkt kastanjebruna. Skulle förvåna mig om de inte vore nyttiga.
/S
Ezereht
16-01-2011, 00:21
Fast vem vill ha svart nyponsoppa :s Jag tycker inte dom ser så köttiga ut heller.
Hm, du kan ha en poäng där... Men de måste vara packade med antioxidanter, de tycks vara synonyma med mörk färg. Antar att du inte är en vän av svartsoppa?
Vad gäller köttighet så finns det ingen som slår rugosorna, men den klassiska nyponrosens nypon har kanske andra kvaliteter än de rent volymiösa?