Full version: Potatisblomma
Eva St
Har ju mina Änglatrumpeter i stora hinkar som jag sedan planterar i trälådor som är större på hösten tar jag upp dessa hinkar skär av rötterna utanför hinkarna och övervintrar på detta sätt för att sedan till våren åter sätta ut hinkarna i lådor med ny jord. Undrar nu om detta förfarande kan funka även på Potatisblomman tro???
Eva St
Åsa, mälardalen zon 2
Potatisblomma (antar att det är Himmelsöga, Solanum rantonnetii som menas den säljs ofta under namnet potatisblomma) borde klara av den behandlingen utmärkt.
Eva St
Toppen var rädd att den inte skulle klara den omilda behandlingen med rötterna
Eva St
sanna
Hur ska man behandla sin potatisblomma (Himmelsöga) för att den ska blomma? Fick den i present för några år sedan, väldigt stor och uppstammad, överströdd med fantastiska blommor. Efter att jag fått den i mina klor har den aldrig mer blommat...I synnerhet inte som den på nyårsafton 2000 stod i altanöppningen och nästan frös ihjäl. Därefter har den fört en tynande tillvaro, men det finns liv i den trots allt.

Så hur göra?!

Ska den ha det lite svalare på vintern, kanske?

Sanna

smile.gif
sanna
Hur ska man behandla sin potatisblomma (Himmelsöga) för att den ska blomma? Fick den i present för några år sedan, väldigt stor och uppstammad, överströdd med fantastiska blommor. Efter att jag fått den i mina klor har den aldrig mer blommat...I synnerhet inte som den på nyårsafton 2000 stod i altanöppningen och nästan frös ihjäl. Därefter har den fört en tynande tillvaro, men det finns liv i den trots allt.

Så hur göra?!

Ska den ha det lite svalare på vintern, kanske?

Sanna

smile.gif
Åsa K, zon 1
Sanna

Potatisblommorna är behandlade med ett medel som gör att de blommar så rikligt. Det här medlet minskar efter något år och därför får vi "vanliga" inte den blomning som var från början.

Det finns ett trädgårdsmästeri utanför Helsingborg (mins inte vad det heter)som bl.a. övervintrar Sofieros potatisblommor, där kan man se en enorm blomprakt.
Jag skulle tro att alla potatisblommor som säljs är behandlade med det här medlet.

(sen är det meningen att vi skall tröttna och köpa nya)
sanna
Ja, ja...men nu har jag bestämt mig för att inte ge upp och jag blev ännu mer beslutsam när jag hörde din förklaring Åsa. Vad är det för läskigt medel? Man kan ju bara fantisera om vilken kemisk soppa det är!

Men du sa att det här trädgårdsmästeriet "övervintrar" Sofieros potatisblommor...gör det de i svalare miljö då?

Det ska blomma!

Sanna smile.gif
Eva St
Min övervintrar jag riktigt svalt och mörkt det har gått bra och den har blommat men det har tagit hur lång tid som helst att få igång den på våren har trott flera år att den varit stendöd men ett tu tre så vaknar den upp och sätter fart
Eva St
sanna
Tack Eva!
Nu är det väl försent att låta den gå i ide, antar jag...får väl bli nästa år.

Sanna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon