Orkidétjuven
2 av 6 plantor. Inte alla tomater, men förhållandevis många av dem. jag vet inte hur jag ska beskriva, men mjuka inuti, torrt skal och med mukt lös t skin brevid, alltid på tomatens undersida. ofta mitt i centrum. JAg har sått dem från frö som jag köpt.

Ngn ide? Har jag gjort ngt fel?
ingrids
I någon tråd läste jag om pistillröta - ser ut som din bild.
Piccante
eftersom det kom in den vägen så tror jag med på pistillröta.
Orkidétjuven
Efter att ha läst på lite om det så skulle det kunna vara det. Allt tyder på det. jag var lite taskig med vattning och näring i början. vind och saltvatten gör det nog inte bättre.
Alla nyare tomater ser finare ut sen vi började skärpa oss för ett par veckor sen.
Sylvestris
Kan det vara kalciumbrist? Jag läste någonstans att frukten kan få såna där skador pga det.
Åsa, mälardalen zon 2
Pistillröta orsakas av många saker ojämnt klimat, ojämn vattning, kalciumbrist i växten (kan orsakas av ojämnt klimat, ojämn vattning behöver inte betyda det är brist i jorden). +Det är sortberoende så man kan testa andra tomatsorter
Orkidétjuven
Tack. Jo det är nog en kombination av ovanstående. Inget fel på jorden, den är av väldigt bra kvalite. Men jag var lite slarvig i början och vädret gick både upp och ner. Men nu är de stora och hyfsat fina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon