Full version: Gräs, Carex "star"
Trampendal
I en julgrupp jag fick fanns bl a ett gräs som jag, efter kontakt med butiken, fått veta heter Carex "Star".
Kan man odla detta som krukväxt tro?

Katterna är väldigt förtjusta i det och har, trots att jag försökt hålla det utom räckhåll, lyckats sätta i sig en del.
Därför undrar jag också om man skulle kunna odla det som kattgräs ("vanligt" kattgräs är nämligen helt ointressant)?
Orkidétjuven
Jag ser inte varför man inte skulle kunna ha det som krukväxt. Jag hade flera Carex testacea väldigt länge som krukväxt innan de växte ur krukan.

Carex namnet kommer av grekiskans "keiro" vilket hänvisar till de knivskarpa kanterna hos de flesta av arterna. Mycket lätt att skära sig på. speciellt hos fullvuxna individer.
Carex är dessutom inte ett äkta gräs, utan ett halvgräs. tillhörande starrsläktet.
Funkar kanske till katter om de inte är rädda att skära sig i munnen?
Trampendal
CITAT (Orkidétjuven @ 13-01-2011, 01:25) *
Jag ser inte varför man inte skulle kunna ha det som krukväxt. Jag hade flera Carex testacea väldigt länge som krukväxt innan de växte ur krukan.

Carex namnet kommer av grekiskans "keiro" vilket hänvisar till de knivskarpa kanterna hos de flesta av arterna. Mycket lätt att skära sig på. speciellt hos fullvuxna individer.
Carex är dessutom inte ett äkta gräs, utan ett halvgräs. tillhörande starrsläktet.
Funkar kanske till katter om de inte är rädda att skära sig i munnen?

thanks.gif Jag provar då, att få det att överleva i kruka.

Katterna verkar inte besvärade av annat än mina protester! rolleyes.gif
Antagligen liknar det de gräs de brukar äta ute på sommaren och behovet är tydligt när det är
snö så här länge, de tuggar visserligen på det mesta just nu, men det här är extra attraktivt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon