Molngrabb
Jag har en idé till ett projekt med några barn; att "göra" en inomhuskompost bestående av plastbackar som går att trava på varandra, alltså inte backar av typen som sjunker ner i varandra när de staplas.
Jag tänker börja med en back som jag lägger ett lock på. I denna påbörjar jag komposten med allt vad det innebär; matrester, strö, maskar osv. När denna back så småningom blir full så staplar jag helt enkelt en ny back, i vilken jag har borrat hål i botten, ovanpå och lägger locket på denna. Maskarna hittar upp genom hålen och får ett helt nytt utrymme att fylla och kan dessutom röra sig fritt mellan utrymmena.

Vad säger ni, kan detta fungera? rolleyes.gif
Madeleine1
Hm... Innehållet i backarna sjunker ju ihop och minskar i volym när maskarna bearbetar det, tror du att maskarna hittar upp till nästa nivå då?
Molngrabb
CITAT (Madeleine1 @ 13-01-2011, 12:09) *
Hm... Innehållet i backarna sjunker ju ihop och minskar i volym när maskarna bearbetar det, tror du att maskarna hittar upp till nästa nivå då?

Tack för den inputen Madeleine! smile.gif Det räcker kanske att ha bara en back då?
Hur bottnar jag i backen och hur går jag sedan vidare för att sätta igång komposten på bästa sätt?
Gossen Ruda
Komposter är sällan eller aldrig luktfria så jag skulle inte ha en inomhus.
ingrid fuxwall
CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2011, 21:34) *

Glömmer jag tömma kompostspannen .... fast man glömmer inte tömma den, lukten gör att man snabbt blir påmind
Molngrabb
CITAT (Gossen Ruda @ 13-01-2011, 21:34) *

Det känner jag till men nu var det ju inte det som var frågan i detta fall... innocent.gif
officinalis
Jag använder precis den metoden du beskriver och den fungerar utmärkt. Det är helt luktfritt men luktar mylla och mask ifall man öppnar plastbackarna.
Om det mot förmodan skulle lukta så är det bra att blanda i mer strö (jag använder gammal kruk-/balkonglådejord som är genomvävd med fina rötter)

Madeleine1 har en poäng i att materialet sjunker ihop. Det har fungerat hyfsat för mig hittils men kan tänka mig att det kan bli ett problem senare.
Det är bra att fylla lådan kontinuerligt med lite material i taget medan den sjunker ihop.
EKLO
Jag har läst om maskkomposter inomhus, finns flera bra böcker om detta - tyvärr är mina böcker på landet och där är inte jag just nu, men flera fack ska det vara, och maskarna ska självmant ta sig upp till nästa nivå när de käkat klart. Själv har jag inte provat, men visst går detta fint.
Peztis
Har för mig jag har läst en tidigare tråd om en som har kompost inomhus.

Varför det luktar när man glömmer ta ut hinken är ju för att det ruttnar, inte för att det förmultnar. Om man bottnar med jord, strö och maskar så kommer förhoppningsvis maskarna att ta hand om det innan det ruttnar. Och lukar det så kan man förhoppningsvis täcka med strö el annat och så slutar det stinka (precis som det nämnts ovan).

HÄR är tråden!
lavendelgården
Det fungerar - när jag jobbade på dagis hade vi en sådan stapel i förrådet och barnen tyckte det var jättespännande.
Lycka till!
Åsa
Crazy4Flowers
Sök på youtube med orden worm composting finns flera bra filmer om detta.

Ally
Jag hade en maskkompost inne i köket under diskhon! yes.gif
I en stor plast back med hål i botten, och fylld med "strimlat papper" ("shredded paper" från "dokumentförstörare").
Och sen la i fruktskal och grönsaks rens, med början i ett hörn.

Kom ihåg bara att ha nånting för maskarna att äta innan du lägger i maskarna!
"red wrigglers" hade jag, kompostmask som är små, inte dom stora tjocka "earthworms" man hittar i rabatten.
Det går att köpa i fiske butiker (heter det så? Där man köper mask att fiska med)

Det luktade inte mer än blöt jord, men det var jobbigt med sorgmyggor!

Backen låg på en bricka, där samlas det vätske och massvis med sorgmygg larver, äck.
Behövde hälla bort regelbundet.
Men bra "jord" blev det! Svart fin maskbajs biggrin.gif

Det som barnen kommer att kanske gillar är när man ska skilja maskarna från färdiga komposten....
Man tar ut en hög, ock "skimmar bort" översta lagret.
Maskarna söker sig ner, och man skimmar bort översta lagret igen.
Till slut ligger dom alla där i en wriggly squiggly hög!
Nauti
Pallar inte att läsa igenom allting. Hur som helst fungerar en inomhuskompost hur bra som helst. Jag har en som jag haft i ett år som är i full gång. Det enklaste är att göra som du sade och ha två stapelbara backar, när den understa är full ställer du på en ny med hål i botten och börjar fylla på så kryper maskarna upp. Någon nämnde att det sjunker ihop, det gör ingenting om du bara väljer någon back med smalare botten som följer med när materialet sjunker ihop.

Jag läste även någonting om lukt i förbifarten, det är den vanligaste reaktionen man brukar få från folk när inomhuskompost kommer på tals. En välskött och syresatt kompost luktar ingenting annat än jord, om jag sticker ner huvudet i min kompost så kan jag bara känna lukten av jord vilket jag inte alls är ett problem. Dock blev komposten för våt en gång och då började den lukta, men sköt den rätt och den kommer inte att lukta alls! smile.gif

Det har fungerat för mig och jag vet flera andra som även de har inomhuskomposter utan några problem. Ett tips är att köra ner allt material i mixern, speciellt till en början! Det går extremt mycket snabbare! Du vill även ha i något material till att börja med som innehåller små korn som maskarna använder för att fördela det de äter. Detta kan du kombinera med att ta in litet jord och förna från någon lövskog i närheten så får du in svampar och mikroorganismer som hjälper till med nedbrytningen.

Pallar inte att läsa igenom allting. Hur som helst fungerar en inomhuskompost hur bra som helst. Jag har en som jag haft i ett år som är i full gång. Det enklaste är att göra som du sade och ha två stapelbara backar, när den understa är full ställer du på en ny med hål i botten och börjar fylla på så kryper maskarna upp. Någon nämnde att det sjunker ihop, det gör ingenting om du bara väljer någon back med smalare botten som följer med när materialet sjunker ihop.

Jag läste även någonting om lukt i förbifarten, det är den vanligaste reaktionen man brukar få från folk när inomhuskompost kommer på tals. En välskött och syresatt kompost luktar ingenting annat än jord, om jag sticker ner huvudet i min kompost så kan jag bara känna lukten av jord vilket jag inte alls är ett problem. Dock blev komposten för våt en gång och då började den lukta, men sköt den rätt och den kommer inte att lukta alls! smile.gif

Det har fungerat för mig och jag vet flera andra som även de har inomhuskomposter utan några problem. Ett tips är att köra ner allt material i mixern, speciellt till en början! Det går extremt mycket snabbare! Du vill även ha i något material till att börja med som innehåller små korn som maskarna använder för att fördela det de äter. Detta kan du kombinera med att ta in litet jord och förna från någon lövskog i närheten så får du in svampar och mikroorganismer som hjälper till med nedbrytningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon