theseraphim
Hej

Man har ju läst mycket om att speciellt elkedjorna har mixtrat med både priser och sortiment inför sina stora reor i mellandagarna och efter nyår. Undrar bara om någon här sett något sådant förekomma eller tom blivit lurade.

Jag kan själv ta ett exempel

Mitt i mellandagarna så var jag in en sväng på Elgiganten mest för att titta lite men i skylten stod det "Stor utförsäljning på Objektiv och kameratillbehör, Upp till HALVA PRISET!!! PASSA PÅ!!!" så jag gick ner till montern och kollade utbudet. Där fanns ett objektiv till min kamera som var på halva priset och gick på endast 1995:- dvs har kostat ca 4000:- vilket jag tyckte var konstigt då objektivet var av standardmodell och inget extra så jag surfade in via mobilen och kollade rek utpris på just den varan och det var 1700-1900:- så om nu någon köpte det objektivet så gick e på en dundertabbe.
Anma
CITAT (theseraphim @ 13-01-2011, 11:21) *
Hej

Man har ju läst mycket om att speciellt elkedjorna har mixtrat med både priser och sortiment inför sina stora reor i mellandagarna och efter nyår. Undrar bara om någon här sett något sådant förekomma eller tom blivit lurade.

Jag kan själv ta ett exempel

Mitt i mellandagarna så var jag in en sväng på Elgiganten mest för att titta lite men i skylten stod det "Stor utförsäljning på Objektiv och kameratillbehör, Upp till HALVA PRISET!!! PASSA PÅ!!!" så jag gick ner till montern och kollade utbudet. Där fanns ett objektiv till min kamera som var på halva priset och gick på endast 1995:- dvs har kostat ca 4000:- vilket jag tyckte var konstigt då objektivet var av standardmodell och inget extra så jag surfade in via mobilen och kollade rek utpris på just den varan och det var 1700-1900:- så om nu någon köpte det objektivet så gick e på en dundertabbe.

Sa du inte till då?
theseraphim
CITAT (Anma @ 13-01-2011, 11:41) *
Sa du inte till då?

I efterhand så är det som vanligt lätt att säga självklart att jag skulle ha tagit mig nöjet att fråga varför objektivet är så dyrt:-)
Meriona
Jag handlar aldrig elektronik på rea.

(Lite OT: Men jag köpte en bra väska för halva priset. 600 iställett för 1200. smile.gif )
bear
Kopierat från Wikipedia:

Realisation, Rea (förk.) har flera betydelser; förverkligande; försäljning till nedsatt pris; förvandling i reda pengar.

Försäljning till nedsatt pris, är den vanligaste formen, och innebär; rabatt, extrapris, chockpris och "just nu"-pris, under en begränsad tid.

För att en affär ska få locka kunderna med ordet "realisation" i sin reklam, skall försäljningen ske under en avgränsad tid och varorna ska ha väsentligt nedsatta priser, samt normalt finnas i affärens vanliga sortiment.

Hur begränsad tiden ska vara för att en affär ska få kalla det realisation kan inte anges exakt. Det bedöms från fall till fall, beroende på vilka förhållanden som råder inom respektive bransch och i olika sammanhang. Enligt Marknadsdomstolen, MD, bör dock en realisation pågå i några få veckor eller högst två månader. I fråga om livsmedel har MD satt gränsen till fyra veckor.

Vad som är "väsentligt lägre priser" kan heller inte anges exakt, till exempel i procent av normalpriset. Det får också avgöras från fall till fall, och med utgångspunkt från vad som kan uppfattas som väsentligt för konsumenten. Av betydelse i sammanhanget är också vilken praxis som tillämpas inom olika branscher och för olika slags varor.

Mellandagsrea kallas den realisation som pågår varje år efter jul i mellandagarna.

----------------------------------------------------------------------------------------------
Så ligger det till och nu kom posten med reklam minsann,nu har elektronikkedjan Expert "Monsterrea" och Media Markt säljer varor för "bättre än mellandagspriser"
Samtidigt varnar de för "Prischocksområde" i sina butiker........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon