Hej!
Jag har nyligen köpt ett hus i Portugal och har ett litet dilemma om vad jag ska odla i den väldigt stora trädgården! finns det nån som kan hjälpa?
På sommaren är det varmt (upp till 35 grader) och relativt torrt och på vintern går det ner till ca 10-15 grader med frost ibland (men ytterst sällan). Problemet är att på vintern är det otroligt blött och våran mark är nu konstant genomsur och vi hoppas kunna lösa det problemet delvis med växter.
Min fråga gäller både grönsaker, frukt, blommor, träd och andra plantor.
Jag vet ju att nån kommer tänka, fråga lokalbefolkningen, de vet bäst, men jag skulle ändå uppskatta andras ideer och förslag.
Tack på förhand!
Mvh Susanne
theseraphim
13-01-2011, 11:39
Tja i stort så kan du odla alla medelhavsväxter o frukter tex oliver, apelsiner, citroner, dadelpalmer osv Sedan i vanliga växter så har man ju tex alla palmer för trädgårdar tex Yucca och Phoenixsorterna men sedan klassiker som lavendel. Bougainvilleor kan du ha året runt ute o även potatisblommor som blir Humungus! i sådant klimat.
Det finns egentligen hur mycket som hellst du kan ha för med det klimatet du beskriver så är det i stort idealet för en Odlait. Sedan är ju ett bra tips även att besöka gardencenters på plats för att kolla utbudet.
Hur är vattenläget på sommaren? Är den nuvarande vinterblötan typisk?
Kan nämligen tänka mig att en del växter faktiskt riskerar att ruttna om det är genomblött hela vintern...
Har svårt att tänka mig att t.ex palmer trivs i konstant fuktig jord hela vintern.
Annars tänker jag också på traditionella medelhavsväxter som citrus, fikon, bouganvilla, nerium, hibiskus osv. Banan kanske, avokado, cacao, granatäpple. Men förmodligen också många sorter som vi normalt har som krukväxter....
Alexander-VG-zon3
13-01-2011, 17:44
tropiska växter kan du oftast inte odla varför för kallt på vintern och säkert också för torrt på sommaren, som när det gäller ''citrus'' och ''palmer'' har du både tropiska och subtropiska arter.
var ska du odla ? enligt boken botanica har Södra Portugal usda zon 11 (-1c till +4c) och därefter usda zon 9 (-7c -1c) och upp till mellersta och norra usda zon 8 (-12c till -7c), årliga genomsnittliga lägsta. vilket gör att även Södra Portugal kan få under -1c om det vill sig men ockås någon vinter få lägst +10c.
men när det gäller citrus så får du satsa på sådana som tål lite frost, fall i fall (bor du söderut är detta mindre viktigt). kolla vad dom lokalt odlar för sorter. Citron är ganska tålig, likaså kumquat, mandarin (och andra Små citrus), kalamondin, limett är några som tål kyla bra. Apelsin beror det på sort. Äkta lime, Suckatcitron, Pompelmus är däremot känsliga för kyla/frost.
av palmer har du Dvärgpalm, Väderkvarnspalm, Kretadadel, Dadelplam, Kanariedadel(palm), Sabal-palmer, Nålpalm, Vinpalm, Butia, Trithrinax, Serenoa, Brahea armata är några som tål kyla/frost men också en del sommartorka och värme. några av dom tål utan vidare väldigt fuktig jord, speciellt de amerikanska palmerna.
annars skulle jag kolla vad som lokalt finns och växer där (både i naturen och i trädgårdar) och vad som lokalt erbjuds på plantskolorna.
men växter som tål sommarvärme, torka men också kyla (frost) kommer nog trivas bra där.
Anders Roslagen
14-01-2011, 18:27
Ja, att fråga lokalbefolkningen är ju självklart, liksom att bara se sig omkring. Kanske finns det någon botanisk trädgård eller privat park i närheten där de tagit ut svängarna mer? När du ser vad som växer bra där är det lättare att vara experimentell och pröva alla de växter som du tycker om och som verkar rimliga. Jag har för dålig koll för att råda dig, men köp en bok också, en sådan kompletterar bilden över möjligheterna. Jag har en som heter ´Blommor och träd vid Medelhavet´från Bonniers, det finns andra också, en sån kan vara intressant att bläddra i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.