Full version: Anki V:s Busfrö
Sidor: 1, 2
Anki V
Årets busfrö är en härdig långblommande perenn.

Om ni sår den under sista halvan av februari så kommer den att blomma i sommar. Jag tycker vi bestämmer att de ska sås den 20/2.

Så glest i såjord och täck med ett tunt lager jord. Tryck till jorden lätt och håll den fuktig men inte blöt. Täck sådden med t.ex. plastfolie. Gror i rumstemperatur. Skola ut i egna krukor, en och en när plantorna är hanterbara.

”Bonusfröna” gör ni vad ni vill med ……..jag tycker det här är ett utmärkt sätt att bli av med lite frööverskott giggle.gif

Lycka till/Anki V
Maggan H
Låter alldeles förträffligt tycker jag! Återstår att se vad som komma skall, inga fröer med posten idag. crazy.gif
Anki V
Kuverten lades på lådan idag.... vissa av er kommer förmodligen att få dom i morgon.

Det är bra att ni får lång tid på er att försöka identifiera fröna....det kan behövas a0a.gif

/Anki
Margith
CITAT (Anki V @ 13-01-2011, 15:07) *
Kuverten lades på lådan idag.... vissa av er kommer förmodligen att få dom i morgon.

Det är bra att ni får lång tid på er att försöka identifiera fröna....det kan behövas a0a.gif

/Anki

Oj, vad har du nu hittat på för bus g.gif
Jag står vid brevlådan imorgon. Inte för att jag inbillar mig att jag ska känna igen fröerna. Men du vet: ibland hittar även en blind höna ett korn (eller hur det nu var) a0a.gif
Platinum
Fröerna har kommit fram.

Är det samma variant på bonusen som på förra årets bus? dunno.gif
Maggan H
Inga fröer här! devil.gif
Peztis
ÄSCH! Det är ju becksvart ute och jag har inte hämtat posten idag...
maramara
Jippii, har fått frön från Anki V.
Två påsar. vad kan det vara??? biggrin.gif
Anki V
På "bonusfröna" står det vad det är.

Platinum..lade jag förra årets busfrö som "bonus" till dig no.gif ? Det var inte meningen.
Vill du inte ha dom så kan du väl kasta dom.

Vill då att jag ska skicka något nytt som bonus....?

/Anki
Platinum
CITAT (Anki V @ 14-01-2011, 17:29) *
På "bonusfröna" står det vad det är.

Platinum..lade jag förra årets busfrö som "bonus" till dig no.gif ? Det var inte meningen.
Vill du inte ha dom så kan du väl kasta dom.

Vill då att jag ska skicka något nytt som bonus....?
/Anki

Jag har bestämt för mig att du hade Klockviva som bus förra året? Oavsett så spelar det ingen roll om jag nu fått samma för det är ju en trevlig planta som fyller sin plats i mitt stenparti väl, så du behöver inte skicka någon ny bonus. Det var väl mer så att jag undrade ifall jag kunde komplettera förra årets bestånd med dessa om det var samma eller om jag skall plantera dem på en annan plats om/när de är redo för utplantering.
Peztis
Nu har jag vittjat brevlådan! Inte för att jag har en aaaaning men jag kan ju i alla fall skicka iväg en gissning...

Eller INTE!!! Puh, jag hann stoppa mig - det hade INTE blivit rätt eftersom det jag hade tänkt gissa på är en ettåring.

Men det där vita lilla ögat... g.gif det är förbaskat bekant!

Bonusen, är det "vanlig" skuggbräcka? Har en del redan som jag inte visste var jag skulle plantera...
Äh, va faaasen! Klart jag ska så dem! Måste ju kolla om jag kan driva upp dem - det är ju det som är sporten!
DykUnderYtan
Här har de också landat idag! Men fyy sjutton vad jag känner igen busfröna... tänk, tänk, tänk... g.gif
Anki V
Det har redan kommit in några felgissningar....... naughty.gif

Beträffande bonusfröna...gör vad ni vill med dom. Så, bytbort eller kasta.

Jag är en notorisk frösamlare som inte kan låtabli att ta reda på alla mogna frön jag hittar och måste på ett eller annat sätt bli av med dom.

Alternativet är att jag kastar hela rasket till hösten när jag samlat på mig nya.

/Anki
blomkronan
Fröna har kommit MEN ingen gissning från mig! Har INGEN aning confused.gif
Maggan H
Tackar, fröna kom idag! thanks.gif Men vad sjutton har du hittat på för nåt, rtfm.gif dom här har jag aldrig sett förut! no.gif

Trodde först att det var senapsfrö.... laugh.gif
Dragon
Fröna kom i dag men vet inte vad de kan vara confused.gif
Rosmarin
Tack för fröna! De kom fram idag. Funderar... g.gif
maramara
Bonusfröna har grott. yes.gif
Peztis
Oj, jag har inte sått dem än!
Anki V
Jag skickade lite olika "bonusfrön" till er alla och kommer alls inte ihåg vad jag skickade till vem. giggle.gif

/Anki
Peztis
Just ja! Jag fick ju skuggbräcka...

Anki, när bör den sås? Hittar ingen info direkt när jag kollar på nätet som hastigast.
Platinum
Jag fick samma som förra årets bus och nu har de grott yahoo.gif

Skall bli intressant att se om fjolårets utplantering överlever denna vinter så man får se vad man fått dubbelt av giggle.gif

CITAT (Peztis @ 04-02-2011, 18:32) *
Just ja! Jag fick ju skuggbräcka...

Anki, när bör den sås? Hittar ingen info direkt när jag kollar på nätet som hastigast.

På min köpespåse för Saxifraga med mixade varieteer står:

"Så inomhus i mars-maj i en sålåda eller krukor med såjod. Håll jorden fuktig. Skola om i småkrukor vid behov. Plantera på växtplatsen under sommaren när de är tillräckligt stora att hantera. Blommar i maj-juli året därpå."

Att jag råkat så mina redan nu är en annan sak whistling.gif
Anki V
Jag sådde vid den här tiden, ungefär.

Slutet av januari står det i anteckningarna. I och för sig så brukar jag alltid så för tidigt s¨det är säkert gott om tid än......men det bliv i alla fall fina plantor.

/Anki

Anki V
Är ni beredda?

Ni som har såjorden ute……det är hög tid att ta in den nu!

I morgon ska Anki V:s busfrön i jorden!

Så glest i såjord och täck med ett tunt lager jord. Tryck till jorden lätt och håll den fuktig men inte blöt. Täck sådden med t.ex. plastfolie. Gror i rumstemperatur. Skola ut i egna krukor, en och en när plantorna är hanterbara.

Go sålycka!

/Anki
Maggan H
Yes box, ligger i startgroparna! devil.gif Men blir inte sått förrän i morgon kväll, först kalas! rolleyes.gif

Och inte en aning vad det är som ska i jorden... g.gif
Peztis
Nu är mina sådda, tog tag i det i morse. Så nu står frågetecknet där....
Crazy4Flowers
Jag har varit jätteduktig och sått idag. Är så stolt över mig själv. Planterade även om en massa chilis idag. smiley_small_hug.gif
Maggan H
Och idag har mina frön kommit i jorden! Ska skicka en halvgissning .... crazy.gif
Crazy4Flowers
Tre frön har tittat upp ur jorden, har ff ingen aning om vad det är. smiley_small_hug.gif
Maggan H
Här gror dom också! Men vad det är, ingen aning alls!
Peztis
Va irriterande! Mina vill inte gro!
Peztis
Idag har mina tittat upp över jordytan! yahoo.gif
Rosmarin
Jag sådde mina i fredags och än så länge ser det inte ut att ha hänt så mycket.
Peztis
Mina tog alltså en vecka på sig så det kommer nog, Rosmarin.
Men visst blir man otålig och vill att allt ska ploppa upp och börja blomma.

Konstig man är egentligen! g.gif
Man vill att allt ska komma upp dagen efter man sått, växa sig frodigt och robust på tre-fyra dagar och sedan på dag 7 så ska det börja blomma! Och man sätter igång i januari-februari för man kan inte tåla sig och efter en vecka så är det ju knappast mindre snö eller tjäle...
När ska man få in i skallen att njutningen ligger just i att gå där och kika och pyssla om, allt tar sin tid och att det kommer blommor vad det lider. Inte om sju dagar men kanske om sju veckor...
Rosmarin
Klart att de kommer att komma igång. Jag är dessutom rätt så tacksam om de vill hålla en takt som stämmer överens med min egen just nu!
Och jag tycker att det är ett av de bästa ögonblicken under odlandets gång. Att gå här och kika i krukorna så ofta som man har tid. Eller att se bladen börja ta form, eller se hur de sätter fart efter omskolningen, eller... ja det finns nog egentligen inget bästa ögonblick, utan det är bäst hela tiden. Eller nå't... giggle.gif
Rosmarin
Två par hjärtblad syntes igår morse. bravo.gif De har fortfarande inte presenterat sig för mig.
Rosmarin
Det gror, det gror whist.gif det gror som bara den i den här sådden nu!
Peztis
Visst gror och växer det. Men vad 17 är det? g.gif
Margith
Jag säger som Peztis, visst gror det och växer (som bara den) men vad 17 är det ? g.gif
Anki V
Den har vunnit fina priser när den var ny på marknaden giggle.gif

/Anki
Maggan H
CITAT (Anki V @ 09-03-2011, 14:09) *
Den har vunnit fina priser när den var ny på marknaden giggle.gif

/Anki

Och när var det??

Tycker de nya bladen liknar tistel.... Ludna....
Peztis
rotfl.gif

Nu åkte förstoringsglaset fram till slut och japp, mina är med lite ludna!
Maggan H
Hmmm...... 15 busfrön och en gökunge..... g.gif crazy.gif

DEN är identifierad i alla fall, tack för klockvivan, Anki! smiley_small_hug.gif
Crazy4Flowers
Hade 4 plantor som grott och ett par som ruttnade tidigt men nu har ett gäng till tittat upp, kikat på vad det kan vara bra länte nu. Dessa pratar dåligt med mig måste vara utlänska eller nått g.gif
Peztis
Eller dialekt... smile.gif De kanske pratar i nattmössan? I tungor?

giggle.gif

Mina är helt stumma, de! Eller kanske är det jag som är döv... g.gif
Maggan H
Rena rama rotvältskan tycker jag.... Fattar inget i alla fall!

Nu kommer det knottror också.... blink.gif
Peztis
Mina har fått ny jord och flyttat ned i källaren!
Anki V
Inga klockor som ringer?

Nä, det där var ingen ledtråd. laugh.gif

Nu borde de ha fått sina första karaktärsblad hos er.

Om jag låter farbror Googels översätta en engelsk beskrivning låter det så här:

??????? fick det prestigefyllda priset ????. För trädgårdsmästaren som vill ha en anläggning som kommer att blomma hela sommaren, men är också vinterhärdig och kommer tillbaka nästa år utan återplantering. Denna produktiva växt börjar blomma i slutet av våren och fortsätter fram till mitten av hösten och är kvävd i den intensiva blåvioletta blommor. Eftersom det bara växer 7-10 cm lång och sprider sig snabbt till 18-24 ", är det perfekt att använda som marktäckande eller gräns. Denna mångfald kommer att frodas i många typer av jord och kan utsättas för olika klimat. Plant i full sol till halvskugga. Lockar fjärilar. Motståndskraftig mot torka.

/Anki
Peztis
Helt ärligt så har mina flera karaktärsblad men jag vet just inte om det gjorde mig särskilt mycket smartare...

Men nu ska jag kolla upp lite, har vissa ideer att fundera vidare på.
Äsch! Sonen måste väl i säng också... Alltid ska något komma emellan! biggrin.gif
Peztis
Fast nu hoppas jag allt at Anki ska logga in fort som.... för jag har skickat en ordagrann gissning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon