Pius
Två av novemberkaktusarna har fått sladdriga blad. Vad beror det på och kommer de att repa sig? (Det kliar i fingrarna att slänga ut dem, men de kanske ska få en chans?)

Pius
LinaLj
Min lilla brukar få sladdriga bland antingen om den har det för varmt eller får för mycket vatten. Den stora hänger inne i gästrummet där det alltid är ett par grader svalare och brukar sällan klaga på värme eller övervattning.
Peztis
Tror att de har fått lite för mycket av det goda.
Låt dem svälta ett tag och sedan kanske du kan plantera om dem så att de får en nystart.

Så länge det finns liv....
Crazy4Flowers
Kan den ha frusit? Mina bladkakusar har gjort det både förra året och i år, det vart för kallt i fönstret när det var runt -30 suck ja inte mycket att göra. Har dom frusit blir dom även mörka och genomskinliga.

Frågan är varför dom har fått sladdriga blad... för mycket vatten så den har ruttnat i jorden? Duscha gärna bladen dom kan ta upp lite vatten. Kika på stammen nära jorden är den fast och fin ser den ut att må bra?
Wilmer
Mina får sladdriga blad av för lite vatten och så har en frusit..
Alexander-VG-zon3
hur menar ni med sladdriga ? unsure.gif

får den för mycket vatten så ruttnar den och blir mjuk (som redan skrivits), och ev torkar i friska delar.

får den frost blir den mjuk (geggig), svart (ja som redan beskrivits).

får den för lite vatten blir den skrynklig och tunn i bladen.

det senaste blir mina på vintern (när dom är inne) av att jag vattnar den för lite, jag är medveten om att den får torkan, men det är det ända sättet för mig att få dom att klarar vintern. andra har jag vattnat ihjäl men när jag medvetet glömmer bort dom och ger torka så ruttnar dom inte (däremot när dom blommar försöker jag hålla dom lätt fuktiga och även ibland ger en liten skvätt näring). till sommaren blir alla mina november och julkaktusar spänstiga och tjocka i bladen (ute får den näring, och vatten både från regn och av mig).
Pius
CITAT (flaxss @ 16-01-2011, 02:25) *
hur menar ni med sladdriga ? unsure.gif

får den för mycket vatten så ruttnar den och blir mjuk (som redan skrivits), och ev torkar i friska delar.

får den frost blir den mjuk (geggig), svart (ja som redan beskrivits).

får den för lite vatten blir den skrynklig och tunn i bladen.

det senaste blir mina på vintern (när dom är inne) av att jag vattnar den för lite, jag är medveten om att den får torkan, men det är det ända sättet för mig att få dom att klarar vintern. andra har jag vattnat ihjäl men när jag medvetet glömmer bort dom och ger torka så ruttnar dom inte (däremot när dom blommar försöker jag hålla dom lätt fuktiga och även ibland ger en liten skvätt näring). till sommaren blir alla mina november och julkaktusar spänstiga och tjocka i bladen (ute får den näring, och vatten både från regn och av mig).

Sladdriga = mjuka och skrynkliga.

Mina måste ha fått för lite vatten, för mycket kan det då inte vara, jag hoppar över dem varannan gång jag vattnar de andra blommorna. Ja de får väl stå kvar ett tag till, har just vattnat dem. happy.gif

Pius
LinaLj
Mina får ganska bra med vatten eftersom de envisas med att blomma ungefär var 60 dag, dvs var annan månad. Det är ingen som talat om för dem att de är novemberkaktusar flirting.gif . Att mina trivs så är nog just för att de får ganska mycket vatten och att de hänger i ett rum där det är ganska svalt. Jag har märkt att om jag flyttar dem ut till ett varmare rum (försökte ha den lilla i köket) så ser de rent av bedrövliga ut. Så de får hänga i matsalen.
Bassam
Hej

orsak till sladdriga är att växter står på temperaturskillnader så du kan lägga den på plats som är inte står skillnad på temperatur och ta bort sladdringa blad o det ska komma nya under våren.

H:Bassam
Sofiaf
Jag har också haft problem med min novemberkaktus och rynkiga blad.
Testade att plantera om den och rensa i krukan, slängde bort två små stjälkar så att det bara blev två stora kvar. Råkade nästan dränka blomman i vatten efteråt. Den reagerade med att få fullt med knoppar smile.gif

Den ena stjälken är jättefin, tjocka och fina blad. Den andra har fortfarande rynkiga blad men en massa knoppar. Man brukar säga att växter blommar när de mår bra, så det verkar som att rynkiga blad inte betyder att den mår dåligt?

Bassam
Hej

Växter ger mycket blommor när de känner sig hotat på liv om de lägger i fel miljö situationen liksom dåliga vatten i jord o dålig luft eller värme så de ger mycket blommor för att naturliga liv ska försätta .
H:Bassa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon