Belsebub
Hej!
Jag har en nu 2 meter hög och gänglig avocado som jag blir tvungen att kapa om den fortfarande ska få plats i lägenheten. Jag har kollat runt på lite tips här hur/var/när man ska kapa den o så men min fråga är om jag möjligtvis skulle kunna spara den halvan jag kapar och lyckas få liv i den/rota sig om jag skulle plantera den? Går det? Känns så synd att bara slänga den sad.gif
BigDaddy
2 meter var högt. smile.gif
Jag är inte bra på detta så bättre att vänta in ngn annan som kan hjälpa dig. Ser att många sett tråden men att du inte får svar så tänkte jag skriver ngt iaf.

Klart du kan kapa den & försöka få den att slå rot. Kapar du en lång bit så kan du ju dela upp den i flera mindre bitar med 4.5 nodder för varje.
Så har du flera försök att iaf ngn tar sig.
Jag brukar alltid sätta i vatten för det brukar oftast vara det enklaste när jag ska få sticklingar att slå rot.
Jag sätter även en påse över så det blir högre luftfuktighet för sticklingen.
Såklart kan du testa i jord med på samma sätt, har funkat för mig det och.

Men avvakta tills det blir ljusare tror jag är bäst. Beskär i Mars skulle jag säga, men som sagt; Jag är nybörjare så är osäker på om det är rätt.

Jag har en mindre avocadoplanta. Ca 2dm. Jag ska beskära den senare i vår så den förgrenar sig lite mer för jag har sätt att de växer rätt mkt på höjden annars bara. Kommer skära den i ungefär den höjd jag har nu.

Att den är lång & gänglig kan ju bero på att den får lite för lite ljus. Sätt den i ljusaste läge & har du möjlighet så sätt ut den till försommaren men anpassa den några dagar först.
Du kan även ge den lite extra ljus nu ngn månad el två framåt. Jag har endast lågenergilampor över mina men det funkar bra det.
Sätter de starkaste lågenergilampor jag hittar 5cm över mina viktigaste växter.
Belsebub
Hej! Och tack för ditt svar!
Många bra tips där. Ska vänta till mars så gör jag ett försök. När jag kapar den, spelar det någon roll om det är blad kvar på stammen för att den ska kunna förgrena sig eller borde det funka ändå?

Du gör nog helt rätt i att kapa den i tid, den växer fort på höjden, risk för att stammen blir för klen att orka bära som min är nu. Har hört att man ska kunna få den att bli riktigt fin om man är noga med att kapa den.
BigDaddy
Som skrivet har jag inte så bra koll egentligen. smile.gif

Men jag brukar ta av bladen på den delen som hamnar under jord/vatten. Tror faktiskt att man brukar göra det.
Sedan tar jag ibland av ytterligare ett par ovan så det inet är för många blad som tar kraft.
Belsebub
Alright! Ska göra ett försök sen, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon