Eva-Helene
Är det att resa utomlands en eller flera gånger per år, gå på restaurang någon gång emellanåt, en festmiddag hemma med familjen...

Vad är/skulle vara det där "lilla extra" för dig?
Piccante
bara att få koppla av en stund ibland o slippa tänka på jobba-betala räkningar- jobba ännu mer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Markus_H @ 13-01-2011, 23:44) *
bara att få koppla av en stund ibland o slippa tänka på jobba-betala räkningar- jobba ännu mer.

jaså här trodde man att jag var det lilla extra. ska det vara på det viset så tycker jag min salamander sätter en guldkant på tillvaron.
Biggan_
CITAT (flaxss @ 13-01-2011, 23:48) *
jaså här trodde man att jag var det lilla extra. ska det vara på det viset så tycker jag min salamander sätter en guldkant på tillvaron.

giggle.gif tummenupp.gif
Eva i Skåne
Linus och Markus wub.gif . Ni är för goa smiley_small_hug.gif

Utlandsresor är inte min grej. Guldkant är att ha alla barnen samlade och bara umgås eller att lyckas få gjort nåt i sommarstugan av allt vi planerar.
Ekonomisk möjlighet att sluta jobba skulle vara guldkant med små diamanter i kanten.
Biggan_
Goa kramar från barn och barnbarn, det sätter guldkant på tillvaron för mej! wub.gif
malcolm
En god middag i trevligt sällskap.
Aqvakul
en underbar hustru, barnbarnen, att kunna resa och att äta gott...
herkules
guldkanten för mig är när det är alldeles tyst, inga människor som pratar, inga ungar som skriker, inga bilar som kör, inga hundar som skäller, inga mobiltelefoner som ringer.
det händer väldigt sällan utan öronproppar.
Uggi
En varm och skön dag i sommarstugan, gärna med ett glatt besök.
ninnisky
CITAT (Biggan_ @ 14-01-2011, 02:06) *
Goa kramar från barn och barnbarn, det sätter guldkant på tillvaron för mej! wub.gif

instämmer helt och hållet - det är också min guldkant wub.gif
Huggorm
CITAT (herkules @ 14-01-2011, 08:51) *
guldkanten för mig är när det är alldeles tyst, inga människor som pratar, inga ungar som skriker, inga bilar som kör, inga hundar som skäller, inga mobiltelefoner som ringer.
Det är vardagen för mig här i stugan biggrin.gif

När man nu är så van vid det, så är det mer guldkant att träffa andra människor.
xlxl67
Att ha små som stora projekt på gång. När det bara pirrar i kroppen i ivern att få fortsätta med det där roliga. smile.gif
fuchsian
Guldkant i tillvaron????
Just nu är det min atelje, även att städning är inte så kul, men jag har massor av ideer på gång.
Just kreativiteten är en bra sak, göra det man vill och kan.
Min bok har jag lagt åt sidan för någon vecka, men att äntligen färdigställa den ---- blir gott... tummenupp.gif
Och inte glömma mina goa husdjur som finns kring mig för jämnan. .....Fuchsian .....
herkules
CITAT (Huggorm @ 14-01-2011, 09:37) *
Det är vardagen för mig här i stugan biggrin.gif

När man nu är så van vid det, så är det mer guldkant att träffa andra människor.

ja, aldrig blir man väl riktigt nöjd smile.gif
mer guldkant för mig är att äta mat som någon annan tillagat.
fuchsian
CITAT (herkules @ 14-01-2011, 11:15) *
ja, aldrig blir man väl riktigt nöjd smile.gif
mer guldkant för mig är att äta mat som någon annan tillagat.

Det är ju sant, men jag lägger olika ideer i min "drömbox" och tar fram den ideen som lockar mest.
Maten får jag ju tillagad, så där finns inget att önska. .... tummenupp.gif .. Fuchsian ....
*Stintan*
Jag är nöjd med min tillvaro och min lilla ulltuss förgyller den heeela tiden wub.gif
Myosotis
Naturen och de vilda fåglarna utanför dörren, att få bo så här. Och så hönsen. Fast det räknas nog inte som guldkant utan mer som luften att andas, livsnödvändigt.
fuchsian
CITAT (Myosotis @ 14-01-2011, 12:14) *
Naturen och de vilda fåglarna utanför dörren, att få bo så här. Och så hönsen. Fast det räknas nog inte som guldkant utan mer som luften att andas, livsnödvändigt.

Men visst räknas det med, det fyller ju din del av livets guldkant. .... tummenupp.gif det behöver inte vara materialisktiska mål jämnt, endast det med djuren och den tillvaron du har är toppen. Hoppas att få mer info om hönssen, som jag frågade om i en annan tråd ---- de ser såååå himla goa ut. ..... wub.gif

För mig är ju kreativiteten som ger guldkant i livet, så har det alltid varit. Inte att glömma nu allt som växer till våren. ...... angel_not.gif ..... Fuchsian ......
sommarhumla
När jag första gången på våren kan sitta ute och fika i lä och en varm vårsol lyser.
När jag vet att min familj och vänner mår bra.
Trädgårdsmässan i Älvsjö.
Bra musik och god mat.
Att få möjlighet att flexa ut tidigare från jobbet och bara ha hela eftermiddagen för sig själv.
gnon49
För mig är guldkant i tillvaron något som man unnar sig eller upplever, och som gör det till något extra eller ovanligt i tillvaron. Min trädgård och storskogen runt om har t.ex gett mig många guldkantade ögonblick. Att fånga ögonblicket brukar man väl säga.
bergvallmo
Att åka iväg på geocaching är min fantastiskt roliga guldkant. smile.gif
skånepåg
Förr när man var mindre var det när man var ute i naturen och campa och bada, men numera är det mina datorer och tv-spel biggrin.gif
Man har blevit lite nördig och lat de senaste 7-8 åren tongue.gif
Har ju alla mina kompisar på msn och facebook från hela världen så vi spelar ju massor och chattar och ser filmer ^^
Annars nån gång ibland får man ju besök av nån kompis så då blir det ett par öl och massa musik eller tv-spel biggrin.gif
Dagens ungdom vettu ^^
Chamomille
CITAT (herkules @ 14-01-2011, 08:51) *

Besök en musikstudio ett tag vettja giggle.gif
fuchsian
confused.gif confused.gif fear.gif .... Fuchsian .....
ingrid fuxwall
Min guldkant är de trevliga stunderna tillsammans med hunden - hon kom just och påminde mig om att klockan är - "Vi ska ut i garaget och klicka något roligt".

Får se vad vi lär oss ikväll
skånepåg
CITAT (Chamomille @ 14-01-2011, 18:58) *
Besök en musikstudio ett tag vettja giggle.gif

Jag har en liten musikstudio hemma med fet hemmabio och fl studio och cubase och mic och annat, gör en del musik biggrin.gif
Biggan_
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-01-2011, 19:11) *
Min guldkant är de trevliga stunderna tillsammans med hunden - hon kom just och påminde mig om att klockan är - "Vi ska ut i garaget och klicka något roligt".

Får se vad vi lär oss ikväll

Klok vovve! smile.gif
Biggan_
CITAT (skånepåg @ 14-01-2011, 17:56) *
Förr när man var mindre var det när man var ute i naturen och campa och bada, men numera är det mina datorer och tv-spel biggrin.gif
Man har blevit lite nördig och lat de senaste 7-8 åren tongue.gif
Har ju alla mina kompisar på msn och facebook från hela världen så vi spelar ju massor och chattar och ser filmer ^^
Annars nån gång ibland får man ju besök av nån kompis så då blir det ett par öl och massa musik eller tv-spel biggrin.gif
Dagens ungdom vettu ^^

Dagens ungdom verkar inte att ha det så kul alla gånger! Nog är det trevligare att träffas på riktigt och ha kul ihop!
Det är inte så nyttigt för kroppen att sitta och hänga vid dator och tv hela tiden. Men det är ju fritt val! yes.gif
Chamomille
CITAT (skånepåg @ 14-01-2011, 19:13) *
Jag har en liten musikstudio hemma med fet hemmabio och fl studio och cubase och mic och annat, gör en del musik biggrin.gif

Nu menade jag ju inte så riktigt. En musikstudio är nog det mest ljudisolerade som finns. Där kan det vara djävligt tyst om man är ensam biggrin.gif Och det var ju det herkules ville.
skånepåg
CITAT (Biggan_ @ 14-01-2011, 19:20) *
Dagens ungdom verkar inte att ha det så kul alla gånger! Nog är det trevligare att träffas på riktigt och ha kul ihop!
Det är inte så nyttigt för kroppen att sitta och hänga vid dator och tv hela tiden. Men det är ju fritt val! yes.gif

Hehe true dat, men jag har adhd och autism så chatta är det bästa som hänt mej ^^

CITAT (Chamomille @ 14-01-2011, 19:23) *
Nu menade jag ju inte så riktigt. En musikstudio är nog det mest ljudisolerade som finns. Där kan det vara djävligt tyst om man är ensam biggrin.gif Och det var ju det herkules ville.

Jo det har du ju rätt i, men man kan isolera lägenheter oxå, kostar lite och man förlorar typ 5cm för varje vägg om jag minns rätt, jag har länge funderat över sånt men ska hyra hus en vacker dag istället ^^
Biggan_
CITAT (skånepåg @ 14-01-2011, 19:34) *
Hehe true dat, men jag har adhd och autism så chatta är det bästa som hänt mej ^^

Klart att du skall göra det som känns bäst för dej! kompiskram.gif
Jag menade inte dej specifikt, utan många ungdomar som sitter vid datorer dygnet om.

Ursäkta, men nu kom jag ifrån ämnet lite! slap.gif
skånepåg
CITAT (Biggan_ @ 14-01-2011, 19:42) *
Klart att du skall göra det som känns bäst för dej! kompiskram.gif
Jag menade inte dej specifikt, utan många ungdomar som sitter vid datorer dygnet om.

Ursäkta, men nu kom jag ifrån ämnet lite! slap.gif

Hehe jo sant, alla har ju idag en dator och internet och man kan ju hitta i princip allt på internet.
Det har blevit lite av en social standar idag, det var inte så för kanske 10-15 år sen, idag växer ju ungdomar upp med datorer och mobiler, jag hade ingen mobil när jag var 15 basst men nu förtiden ska man ju det senaste så man kan surfa på dem och så biggrin.gif Hehe ja vi får släppa detta nu, jag spela lite nu sen sova ^^
imjoh
Håller med sommarhumla, första kaffet vid väggen i solen, långa sköna skogspromenader med hundarna, längre fram med en svampkorg.
Meriona
CITAT (bergvallmo @ 14-01-2011, 17:42) *
Att åka iväg på geocaching är min fantastiskt roliga guldkant. smile.gif

Jag ser en sån där point eller vad det heter från mitt vardagsrum. naughty.gif Vill du att jag ska skriva in dig?

Jag håller nog på min guldkant lite till....
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 14-01-2011, 20:26) *
Jag ser en sån där point eller vad det heter från mitt vardagsrum. naughty.gif Vill du att jag ska skriva in dig?

Även jag har sådana där helt nära mig, men är det inte lite fusk att skriva in andra? Fast jag gör det gärna ; ))
Meriona
Jo det är säkert fusk. Vi skrev in oss fast vi inte ens deltar, och det är nog verkligen tabu kan jag tänka mig. devil.gif Fast då visste vi inte vad det var för nåt konstigt.

Om jag inte minns fel så ställde jag frågan här på Odla och fick lära mig vad det var för nåt. smile.gif
samot1
Att må bra och får vara frisk är min guldkant.
Gita
Att sätta guldkant på tillvaron , att förgylla vardagen är viktigt att göra och för mig är det en mängd olika saker som betyder guldkant. Resor, god mat med ett riktigt bra vin, fest i goda och glada vänners lag, film, teaterbesök, konst, en spaaweekend, en dyr och härlig parfym, men också en promenad på isen i strålande marssol, den absoluta tystnaden ute i skogen, havet med ljud från vågor mot stranden eller en ensam kväll med en bra bok och så självklart när barnen kommer hem på besök och godnattpussen från min älskade varje kväll.
Eller varför inte den svindyra ,knallröda halsduk i mohair med volanger av siden som jag unnade mig att köpa häromdagen, jag blir ju glad varje morgon när jag skall ut i kylan och virar den om mig.
Gita
caprifol
Guldkanterna är väl för de flesta av oss olika i olika perioder av livet. För mig är det numera extra ledig tid som kan användas till "extra" resor. Det innebär att kunna bryta vardagslunken med en förlängd storstadsweekend utöver den vanliga, inplanerade semestern. Älskar att resa, men vill inte nalla på sommarsemesterdagarna, då jag helst all allt vill sitta på bryggan i skärgården. Jobbet inkräktar på fritiden!
Meriona
Absolut jobbar vi alldeles för mycket här i Sverige, jag håller med dig caprifol!
Därför bytte jag årets lönehöjning till 5 extra semesterdagar per år istället, så nu har jag 30 + 5 ATF-dagar. DET är väl lite guldkant kanske, men inte det jag värderar mest.
Myosotis
CITAT (Meriona @ 15-01-2011, 17:24) *
Absolut jobbar vi alldeles för mycket här i Sverige...

Ja, det är sjukt. Daghundens husse kommer och lämnar henne ca. 5.15 om morgnarna just nu och hämtar kl. 18 kanske. Vems hund är det egentligen? Han får ju aldrig gå promenader med henne, han är aldrig hemma i dagsljus, kan bara ta hand om sina höns när de sover. Livskvalitén måste vara noll, jag tycker så synd om honom.
caprifol
CITAT (Meriona @ 15-01-2011, 17:24) *
Absolut jobbar vi alldeles för mycket här i Sverige, jag håller med dig caprifol!
Därför bytte jag årets lönehöjning till 5 extra semesterdagar per år istället, så nu har jag 30 + 5 ATF-dagar. DET är väl lite guldkant kanske, men inte det jag värderar mest.

Låter som rätt många karats guldkant, tycker jag! Vad är ATF-dagar - eller rättare sagt: hur fungerar det. För ATF står väl för arbetstidsförkortning?
Meriona
Ja det är arbetstidsförkortning jag menar och vårt avtal säger att vi får 40 timmar per år att ta ut hur vi vill, antingen hela dagar eller nån timme då och då. I överenskommelse med arbetsgivaren såklart. Men himla bra att ha vid klämdagar eller när man måste vara ledig för frisyrfix eller vad som. Jag är väldigt glad för dem.

Myosotis
CITAT (caprifol @ 15-01-2011, 17:32) *
Låter som rätt många karats guldkant, tycker jag!

Tycker jag med! Dessutom blir det dubbelguld om hon använder dem till att hälsa på mig och förgyller min vardag yes.gif
Meriona
Du är snäll du Myo. kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon