Full version: Oxelhäck
ray
Hjälp mig !

Jag har en oxelhäck, kanske 30-35 år gammal, som jag klipper topparna på varje år. De tjockare grenarna är sedan år tillbaka nedsågade, och det här som jag har problemet. Sedan ett par år tillbaka så faller barken av och därefter tycks dessa grenar dö, ibland med svampangrepp.
Varför och vad kan jag göra åt det ?

Oxelhäck
Åsa, mälardalen zon 2
Inte mycket du kan göra mot rötan mer än att gräva upp häcken och byta ut den, kanske mot något annat växtslag som är mera lättskött ur beskärningssynpunkt.
(Oxeln ser tyvärr ganska felbeskuren ut redan från början ifall det var meningen att det skulle vara en häck)
Hannele
Lite felklippt, som Åsa säger. Ni får bestämma, hur ni vill ha det?
Oxel blir 9-12 meter hög, behöver bara lite beskärning...
Sorbus intermedia kan klippas till häck.
Cilla
Röta, grendöd och barkfall beror på att man kapat alltför grova grenar. Man kan kapa ett- och fjolårsskott på en oxelhäck rakt av men ska man kapa längre in måste man beskära vid grenklyka utanför grenkrage och inte heller gå in på så här grova grenar.

Den här häcken blir aldrig bra, varken som häck eller som trädrad. Jag skulle ha bytt ut den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon