Full version: Plantera i mur
MONzA
Hoppas det blir rätt att lägga frågan här?
Problemet är en kyrkomur, den är dubbel med mellanrum och lite typ sprängsten emellan. Viss plantering finns som sedum och murgröna. Problemet är att det blir sprängverkan i muren på vintern av jord som fryser, har inte sett det själv men det har sagts så. Man har fått laga delar av muren för stora summor. Nån pratade om nån slags typ skålformad plåt man kan plantera i... nån som har en aning? För att jord inte ska orsaka sprängverkan i muren så skulle man alltså plantera i den här plåten...

Hade ju varit så vackert att kunna plantera i mellanrummet smile.gif
Bassam
Hej

Faktiskt det är problem , Men jag har bra förslaggar :

1 Att lägga elektricitet jord värme i muren med termostat som fungerar när gradar minskar

, så släpper ni risken som kommer under frost tiden.

2
Ni kan måla hela muren inifrån och utifrån på cement på cement som skydda muren hela året .

H:Bassam
malcolm
Besök en plåtverkstad så kan de säkert klippa till och bocka det du behöver.
malarmaster
thanks.gif rotfl.gif
CITAT (Bassam @ 14-01-2011, 12:22) *
Hej

Faktiskt det är problem , Men jag har bra förslaggar :

1 Att lägga elektricitet jord värme i muren med termostat som fungerar när gradar minskar

, så släpper ni risken som kommer under frost tiden.

2
Ni kan måla hela muren inifrån och utifrån på cement på cement som skydda muren hela året .

H:Bassam

rotfl.gif tokiga ideer finns det gott om men jag blir alltid road av bassams inlägg.kör hårt!!
Fågelvägen
Försöker föreställa mig hur muren fungerar: Vatten kommer in i mitten av muren, fryser till is och spräcker sidorna av muren, som är fogade med murbruk???

Så förslaget att plantera i en skålformad plåt - uppe på murkrönet? - skulle hindra regnvatten från att tränga in i muren. Så långt kunde det kanske fungera. Men växterna planterade inuti den skålformade plåten skulle få växa torrt (vilket många växter klarar) men pga plåtens form skulle de emellanåt bli dränkta. Kan man bygga en plåt med dränering, där överflödigt vatten leds UTANFÖR muren? I så fall kan det vara en bra lösning.

En annan, kanske snyggare lösning, skulle vara att borra hål i murbruket på strategiska punkter så vattnet inuti muren hittar ut. Efterklokt: dethär problemet borde man ha tänkt på då muren byggdes. En kallmur (utan murbruk alltså) skulle inte ha sådana problem.

På murade stenmurar avslutar man väl ofta med en utåt sluttande kopparplåt just för att hindra vatten att tränga in. I så fall: inga växter högt upp! Och kopparplåtar blir ofta stulna, om de är lätt åtkomliga.
Peztis
Måste bara få förklarat för mig...
Det är alltså en MURAD mur? Eller är det en mur där sten bara ligger staplad?
För om det är det senare alternativet så får jag inte riktigt ihop det... Jag menar, det är ju den typen av mur som finns överallt och där det växter vilt uppepå.

Hur skulle det funka om man bara la en markduk i försänkningen i mitten? Den låter ju inte jorden krypa undan emellan och samtidigt så låter den vätan rinna igenom.

Det låter som att det blir sprängningar pga dålig dränering. Tycker också att det bästa/enklaste vore att borra några strategiska hål för dränering.'
Det borde dessutom vara billigare än att låta göra några bäddar i plåt som i alla fall behöver dräneras.

Säger jag som inte har utbildning men bara försöker tänka lite förnuftigt. biggrin.gif
MONzA
Nej det är ingen murad mur utan bara sten staplade på varann, förlåt var otydlig där. Plåt var bara en fundering från nån som hade sett en sån, jag har det inte. Jag förutsätter att det är hål i plåten i så fall. Fick bilden av att det är jord+vatten som orsakar att stenarna rör på sej.
Men markduk borde ju ha samma funktion och betydligt lättare att lägga dit... plåt borde va svårt att forma... Ska kolla på muren idag när jag åker förbi och kanske ta kort också nu när snön har smält bort en del smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon