Full version: Skalade äppelträd
Donald
Hej!

Våra unga äppelträd har tyvärr blivit skadade av något hungrigt djur, förmodligen en hare. Vi har skydd på stammen upp till 60 cm, men snön har gjort att de kommit åt att gnaga bort ganska mycket bark precis ovanför skyddet, på det kritiska ställe där trädet grenar sig från stammen (nästintill rengnagt på 60-80 cm höjd). Personligen tror jag att det bara är att gräva upp dem till våren och plantera nytt. Någon som har någon lösning på första förband? Vad, hur och när applicera?

Stort tack för hjälpen!
Jan af Lisö
Svårt att uttala sig för bestämt utan att ha sett bilder på trädet och skadan.

Bryggympning (sök på nätet) kan vara en tänkbar lösning, men är det ett ungt träd så kanske lika bra att köpa nytt.

Bryggympning (tror jag) skall göras när trädet börjar sava på våren och barken kan lätt lyftas upp.
Bassam
Hej

Om barken inte flagnar på hel cirkel omkring stammen på den här sätt träd kan klara sig med bron som ni kan bygg a mellan uppifrån
Och nerifrån skadad området för att växter saft trafik ska går bra.

Obs

Om du inte kan göra bron ymp bara fråga och vi kan förklara för dig. Den här skada händer ofta och varför vi kan inte försöka växa den.

H.: Bassam

Donald
Tack för snabba svar! Jag ska gå ut och inspektera skadorna i helgen och återkommer om det kan finnas chans att de kan klara sig.

//Carl
cbe
Förra vintern tror jag att jag skrev något liknande inlägg om vårt då ett år gamla äppelträd. Hade satt skydd på stammen, men en morgon när jag tittade ut såg jag att en hare hade hoppat på skaren och kommit åt att närmast massakrera trädet som jag såg det då. Trodde jag skulle börja gråta.

Otroligt nog klarade sig trädet ganska bra. Fick kapa några grenar som saknaden väldigt mycket bark, några grenar fick begränsat med blad då alla knoppar var uppätna och det kom bara en enda frukt på hela trädet, men det överlevde. I år har jag lärt mig läxan och gräver bort all snö runt trädet.

Jag har inga tips på vad man kan göra om det är för mycket avgnagt, men ge lite förhoppning om att det behöver inte vara så illa som det först ser ut.
Anders Roslagen
Och om det inte är gnagt runt om, så kallat ringbarkat, så kan du nu skydda det som återstår med band, snöre eller nät, så att inte det nu också blir gnagt.
ingrid fuxwall
Förra vintern åt någon upp nästan all bark på ett äppleträd, antagligen hungriga harar. Alla som såg skadorna menade att tyvärr det var synd.
Lät det stå och visst var det ganska många av grenarna som var döda men inte trädet, tror att det var någon cm som de inte "ringbarkat" eller vad det nu heter.

De döda kvistarna är kvar, de ska jag ta bort i vår.
Trädet gav många goda äpplen så tappa inte modet - kanske överlever även ditt träd!
Cilla
Hur allvarlig skadan är beror som sagt på. Ibland lämnar haren en liten sträng som trädet kan överleva och övervalla med. Ibland gnager de bark men inte hela kambiumskiktet, som är det flortunna skikt som sköter övervallningen. Trädet kan skicka upp näring i kronan via de yngsta, dvs yttersta, årsringarma, men inte tillbaka till roten (detta sker i sildelen, flortunn hinna strax under barken). Därför kan det överleva en tid också efter en stor skada.

Tyvärr ringbarkar haren ofta ordentligt, och de föredrar också unga träd som har sämre förmåga att klara det. Särskilt ledsamt är det när man haft trädet ett tiotal år eller har en mycket särskild relation till det, då kan det vara värt att bryggympa och till och med anlita någon för att göra det. Är det ett yngre träd är frågan om det är värt det.

Det är visserligen lärorikt och kul för den som läser på lite grand (inte mycket) och som har handlag, eller vill träna upp det. Men med ett purungt träd kan bryggympningen kosta mer än trädet om man anlitar någon, och dessutom blir det inte lika starkt soom ett träd utan bryggymp.

Vill man försöka bryggympa trädet är det bra att sätta en svart plastsäck som en ballong över skadan för att genom skuggning och vindlä minska uttorkningen. Man skär upp säcken helt, knyter den ovanför skadan och en bit nedanför så att plasten inte ligger an. Detta kan också behövas en tid efter bryggympningen.

Utöver detta är riklig bevattning av trädet efter snösmältning och vid knoppsvällning och bladutspring viktigt, liksom att man ser till att det får ca 50 liter i veckan resten av säsongen.
Donald
Tack för all information och för lite välbehövlig uppmuntran också :-)

Tyvärr är båda träden ringbarkade ordentligt, men jag tänkte göra ett experiment. Det ena trädet har ändå inte tagit sig helt optimalt och det byter jag (och sätter på ett ordentligt skydd). Det andra vilket gav fin frukt redan i somras tänkte jag låta stå kvar så får vi se vad som händer. Förmodligen är det inte värt att göra en bryggympning, men jag tänkte i alla fall prova att skydda det avbarkade området mot sol och vind. Sedan läste jag något om Lacbalsam, att det kan hjälpa men också stänga in bakterier. Någon som har någon erfarenhet av detta?
Bassam
Hej

Som jag sa att bryggympningen är viktitigt på den här situationen på grund att saft växter trafiken ska går bra annars ska blir träd svag och dö fram tiden det kostar ingentig men man behöver och vågar göra någon som viktigt för stackar träd som kostar mycket för känslor och fickan .

Obs

vad jag menar med saft växter , jag menar näring och vatten som kommer från rötter till krona genom trä rör och kolhydrater som bildad på blad o skicker till rötter .

H:Bassam
Gossen Ruda
Bara en undran Bassam, vad använder du för översättningsprogam? Google? Från vilket språk?
Cilla
Lacbalsam gör inte gott här (vad försäljarna än påstår). Skugga och avdunstskydda istället och se till att träden står i luckrad jord utan gräs över rötterna, och att de får vatten från det att knoppsprickningen startar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon