|
Jag köpte en vileda ultramax det är en sån där platt mopp.Men det skulle ju vara en särskild hink till den det stog på förp. med system eller för hand.Anledningen till att jag köpte denna var att jag blir såå irriterad på den förra nån billigare variant för stången åker ihop.Denna var dyr men nu skulle jag slippa ett irritationsmoment.,det var bara det att skulle man vri ur för hand skulle det vara en annan skurduk vilket jag inte såg förrän nu när jag ska städa och inte sitta här å beklaga mej....... och hur gör ni som har sånahär använder ni medel eller bara vatten?
fuchsian
14-01-2011, 16:47
Det beror på. Parketterna torkar jag med vatten, för det mesta, men till köket och andra rum använder jag rengöringsmedel, även lite grönsopa åker med. Det luktar rent efteråt, och det känns som lön för mödan. Jag har nu gått tillbaka till en vanlig mopp som går att vrida i det som finns i hinken. Det andra gjorde mig enbart irriterad, men min make använder den "sketlappen" med framgång, både med och utan rengöringsmedel. Jag vill gärna moppa efter dammsugningen (som jag inte klarar alltid av pga ryggen) men han damsuger också båttenvåningen när han ändå håller på. Med gemensamma medel fixar vi städningen utan knorr. ....  ... Fuchsian ....
Blomstertanten
14-01-2011, 17:09
Jag har i och för sig inte just vileda ultramax, men om jag har fattat det rätt så är det en mikrofibermopp. Jag använder i princip nästan aldrig rengöringsmedel, det är helt onödigt. Det blir inte renare för att man använder medel, risken är i stället stor att man överdoserar och att det blir kvar rester av medlet som lägger sig som en kladdig hinna på golvet. I denna hinna fastnar allt! Så nästa gång du torkar golvet är det bara svårare att få rent!!! Samma sak med övriga städningen,om man använder rengöringsmedel så måste man vara noga med att skölja bort allt medel. Bättre att använda mikrofibertrasor och vatten! Helt onödigt att köpa en massa olika rengöringsmedel, man klarar sig med diskmedel (YES) och någon toarengöring med avkalkande effekt. Rent luktar INTE!
Ja, ju mindre medel man anväder desto bättre för både plånbok och miljö.
Tänk bara på att microfibertrasorna har som små hullingar som plockar upp smutsen. Dessa hullingar repar upp glasytor så glasade ytor är mindre lämpliga med vanliga microfibertrasor då de till slut blir repade. Det finns speciella trasor för speglar, glasbord och fönster.
Har jag fått lära mig...
CITAT (Klint @ 14-01-2011, 15:37)  Jag köpte en vileda ultramax det är en sån där platt mopp.Men det skulle ju vara en särskild hink till den det stog på förp. med system eller för hand.Anledningen till att jag köpte denna var att jag blir såå irriterad på den förra nån billigare variant för stången åker ihop.Denna var dyr men nu skulle jag slippa ett irritationsmoment.,det var bara det att skulle man vri ur för hand skulle det vara en annan skurduk vilket jag inte såg förrän nu när jag ska städa och inte sitta här å beklaga mej....... och hur gör ni som har sånahär använder ni medel eller bara vatten? Vitsen med Ultramax är ju att du ska slippa böja rygg när du sköljer och vrider ur moppen = du ska ha både hink och mopp. I ultramax kan du inte ha någon annan trasa än den med knappar. Vi har haft den i ett par år .... anv. den utan rengöringsmedel. Har också en annan mopp där trasan fästs med kardborreband ... man trycker till så fastnar den men kardborebanden nöts fort och trasan släpper, den vrids för hand. Den står i städskåpet, används inte men av nån anledning har den inte följt med till återvinningen ... ännu.
fuchsian
14-01-2011, 19:15
Det är hur som haver för var och en. Visst luktar det rent efter grönsopa!!! Det sa min mor och det tror jag på. Inte faasen lämnar man rengöringsmedel på golven, man moppar med rent vatten efteråt. Hur gör ni med massa avtryck av smutsiga hundstassar, vet jag inte. Jag gör som jag blivit lärt och det funkar för mig. Och att rensa luften använder jag rökelse, helst salvia och det vädras ut sedan. Det ger massa positiva joner i luften vilket är bra för hälsan. .....  .... Fuchsian .....
Anki på Öland
14-01-2011, 19:42
CITAT (Peztis @ 14-01-2011, 17:14)  Ja, ju mindre medel man anväder desto bättre för både plånbok och miljö.................. .... och själva fiberduken tror jag. Har för mig den förstörs av att använda rengöringsmedel med vattnet.
Meriona
14-01-2011, 20:38
Mopp kan jag inte använda alls, jag får tväront i ryggen efter nån minut. Långborste och skurtrasa funkar bättre för mig, är jag gammaldags då? Men rent blir det.
Ja det där att manbehövde en särskild hink var väl droppen det hade hänt lite andra dumma saker under dagen Iallafall det funka ändå och jag körde rent! Men nu blir det allt en investering av en hink.Inte är du gammeldags huvudsaken är ju att man själv trivs med det om man nu kan trivas när man städar  Kändes iallafall bra att få skriva av sej lite
Blomstertanten
15-01-2011, 11:07
CITAT (Anki på Öland @ 14-01-2011, 19:42)  .... och själva fiberduken tror jag. Har för mig den förstörs av att använda rengöringsmedel med vattnet. Du har på sätt och vis rätt, rengöringsmedlet tar bort den statiska effekten som "lyfter upp" smutsen. Samma sak om man torktumlar trasorna eller har sköljmedel i tvättmaskinen.
fuchsian
15-01-2011, 14:02
Fattar inte ett smack om er städning just nu????  Det är väl så att var och en gör som den vill???? Visst moppar jag med såpa eller annat och visst har jag mjukmedel i min tvättmaskin och torktumlar efteråt det som går. Damsuga kan jag inte för min rygg, överlåter till maken. Här tänker jag inte alls om någon plånbok, skickar endast listan med honom till stan vad jag behöver hem. Hur enkelt som helst!!! ..... Fuchsian ......
Blomstertanten
15-01-2011, 14:53
CITAT (fuchsian @ 15-01-2011, 14:02)  Fattar inte ett smack om er städning just nu????  Det är väl så att var och en gör som den vill???? Visst moppar jag med såpa eller annat och visst har jag mjukmedel i min tvättmaskin och torktumlar efteråt det som går. Damsuga kan jag inte för min rygg, överlåter till maken. Här tänker jag inte alls om någon plånbok, skickar endast listan med honom till stan vad jag behöver hem. Hur enkelt som helst!!! ..... Fuchsian ...... Nu handlade det om microfibermoppar och trasor!!! Och då bör man inte ha sköljmedel i tvättmaskinen när man tvättar dom och man bör inte torktumla dom. Men självklart gör man som man vill!!! Men då är det ju inte mycket vits med att ha microfiber alls!
fuchsian
15-01-2011, 15:29
CITAT (Blomstertanten @ 15-01-2011, 14:53)  Nu handlade det om microfibermoppar och trasor!!! Och då bör man inte ha sköljmedel i tvättmaskinen när man tvättar dom och man bör inte torktumla dom. Men självklart gör man som man vill!!! Men då är det ju inte mycket vits med att ha microfiber alls!  Snälla nån!!  Ber om ursäkt, blandade till det ordentligt så jag undrar inte alls att det blev så tokigt för min del. ..... Usch, usch ..  .. som det kan bli, men för min del vill jag be om ursäkt och dumma jag -----  tänker efter, inte före som man brukar. ..... Ok för min del, lägger mig inte mer i detta. ......Fuchsian .....
Ja men jag tycker det är jättebra att slippa använda något medel!! Sköljmedel använder jag knappt alls till något jag tycker tex lakan blir skönare utan
diva&hero
15-01-2011, 19:58
Jag har en vanlig Vileda mopp. Och jag använder medel, Ajax ska det vara och helst den lila flaskan. Eller orginalen, doftar gott. Såpa funkar.. Jag måste använda medel, annars tycker jag inte det blir rent efter två hundar. Men jag moppar inte med bara vatten efteråt. Känns ju hel knäppt, tycker jag.. Jag byter hellre vatten en gång extra så jag har 'rent' vatten hela tiden, men med medel i. Jag använder nog för mycket medel av alla dess slag, men jag vill ha det så. Älskar när det doftar 'rent'. Jag har olika trasor till speglar/glas, soffan, badrum.. Är noga med rena trasor, och dom tvättas i 60-90 grader utan sköljmedel. Även moppen tvättas nog lite för ofta.. Ja så ser det ut hos oss. Mvh Ullis
herkules
15-01-2011, 20:23
CITAT (fuchsian @ 14-01-2011, 19:15)  Och att rensa luften använder jag rökelse, helst salvia och det vädras ut sedan. jag har eldat massor med vit salvia hela dagen idag
fuchsian
16-01-2011, 15:30
Har du fått bättre sammamsättning av de positiva jonerna? Salvia används ju att rena rum där man grälat, gråtit el annat jobbigt har pågått. Jag använder det efter mina klienter har gått för att bli av med deras energispår och sen för allmänt när det känns lite tugnt i luften. ---- Fuchsian.....
herkules
16-01-2011, 16:28
CITAT (fuchsian @ 16-01-2011, 15:30)  Har du fått bättre sammamsättning av de positiva jonerna? Salvia används ju att rena rum där man grälat, gråtit el annat jobbigt har pågått. Jag använder det efter mina klienter har gått för att bli av med deras energispår och sen för allmänt när det känns lite tugnt i luften. ---- Fuchsian..... vargslakten började i går, jag eldade med tanke på all sorg, ja, det kändes bättre, allt känns bättre när man renat med salvia.
fuchsian
16-01-2011, 17:42
CITAT (herkules @ 16-01-2011, 16:28)  vargslakten började i går, jag eldade med tanke på all sorg, ja, det kändes bättre, allt känns bättre när man renat med salvia. Instämmer helt. Den vita är svårare att få tag i, men har köpt på mig ett lager. Maken, som är allergisk för allehanda dofter/lukt, BER mig att använda salvia pga. att han är lika känslig och intuitiv för när det blir för tungt hemma. Likaså vad det månne ha för orsak? Din sorg, mina klienters kvarvarande negativa energier eller att rena efter en storstädning. Jag har en hel del rökelser och olika doftoljor, men det tål inte han, så jag har det i mitt beh. rum, särskillt när det gäller förstagångsbesökare, så gör det så att de har lättare att slappna av, annars använder jag inget sånt om det inte behövs. .... Fuchsian .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|