Full version: Vad är detta?
pa kalmar
Jag fick en liten planta av en bekant för ca 7-8 år sedan. Efter nåt år så delade jag denna i 5 exemplar och ingen blomma jag sett. Men nu så blommar den ena. Min bekanta kallade denna för "krinolilja", men jag hittar inget som heter så. Den luktar jättegott nu när den blommar. Någon som vet vad detta är för nåt och hur man ska sköta om den?
Alexander-VG-zon3
Crinum moorei - Fönsterkrinum, tror jag det är du har.

lättskött, en liten svalareperiod på vintern mår den bra av då den kommer från Sydafrika. annars som amaryllis när det gäller jord och närings och vattenbehov. ha kvar den i krukan övervintern även om du ställer den lite svalare (runt 10garder) eller har kvar den som ''vanlig'' krukväxt.

den går ha ute under den frostfriaperioden om man vill, avhärda den först och ställ den sedan varmt och soligt. ta in innan frosten och ha den som krukväxt i fönstret. (det finns en köldtålig-art som heter Kalljordskrinum som kan övervintra i södra sverige ute i ett varmt läge i väldräneradjord).

skulle den bli ful eller vissen i bladen kan du klippa på mitten av bladstammen så kommer nya fina blad i toppen.

Vacker Krinum du har tummenupp.gif
pa kalmar
Tack så mycket.
Jag har brukat ha den i kruka hela tiden. Ute på sommaren så länge det går sedan in i i huset och håller kanske 17-18 grader under vinterhalvåret. Då har jag mest låtit den vara och kanske gett den vatten några gånger. I år glömde jag väl bort dom helt och hållet nästan för när jag såg att det var en knopp på väg stod krukorna inte ens på fat utan stod direlt på golvet, så då hade det inte fått vatten sedan jag tog in dom tror jag.
På vintern har de sett bedrövliga ut och jag har kapat stammarna några gånger genom åren.

Så jag ska nog ändra skötseln lite så blir det fler fina blommor. Nu har jag ju ett namn och då blir det ju mycket lättare att hitta information om den.
tepa
Hej

Genast jag såg bilden så tänkte jag Fönsterkrinum...Jag har ju en sådan. Den har stått svalt i vinter, men någon dag så kröp temperaturen ner till plus ett till plus tre där i övervintringsrummet. Var det för lite? Jag har klippt av stammarna, men det ser inte ut som att de har liv, är nog gröna, men inget nytt ser ut att växa.

Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon