jag arbetar på en förskola i Malmö och jag och barnen har en kanske konstig fråga.... vi har sett att runt alla träd är det barmark....vi har mätt upp det till ca 70-80 i diameter runt träden och undrar varför det är barmark runt träden...min tanke är kanske stam och grenverk skyddar som ett "tak" men jag kan också se det ologiska i detta....har inte hittat något som är ett relevant svar till barnen och har lovat att försöka forska i detta...för barnen är detta stort "varför får inte träden ha snö kring foten" nästa fråga de hade var : "varför ramlar inte träd när vi puttar på dem?" - Ett svar jag fick var: "kanske det är klister under dem" ... Ni förstår säkert att jag älskar mitt arbete och vill ge ett vettigt svar till barnen...vad är er teori kring detta att det är barmark kring träden??? Tackar gör jag och barnen i ett av Malmös ytterområden....
Meriona
14-01-2011, 23:19
Jag skulle påstå att trädstammarna även drar till sig värme från solstrålarna och därmed orsakar snösmältning runt fötterna.
Piccante
15-01-2011, 00:04
tror mer på att trädkronor (även om de är ganska glesa så här års) minskar värmestrålningen från marken. Det lilla solljus som kommer ned värmer marken men den värme som reflekteras mot marken "stannar" under träden.
Alexander-VG-zon3
15-01-2011, 00:24
och vattendroppar från grenar, stammar blir väl en vis smältning ?
4:an
15-01-2011, 00:46
bra tankar!!! Visst är det intressant vad barn ser....?
Gossen Ruda
15-01-2011, 06:58
När det blåser lägger det sig mindre snö runt stammarna också. Vinden sveper runt stammen och ökar hastigheten när den pressas ihop så snön hinner inte lägga sig.
Meriona
15-01-2011, 09:56
Kanske är det en kombination av allt eller några av ovanstående? Och 4an, jag håller med - barn är underfundiga!
Olle A
15-01-2011, 10:21
Visst är de! En rolig bok jag tycker ska finnas i förskolans bibliotek är "Hur mycket blåst klarar en fluga?" av jourhavande biolog Lars-Åke Janzon. Den tar upp kluriga frågor om djur: Kan fiskar simma baklänges? Kommer ägget ut med den spetsiga eller trubbiga änden först? Varför bränner sig inte larven på nässlorna? Sådant som inte alltid är lätt att hitta svar på annars. Inte direkt en barnbok, men bra för vuxna som vill svara på barns frågor.
Olle
Freyas
16-01-2011, 09:17
CITAT (Meriona @ 15-01-2011, 09:56)
Kanske är det en kombination av allt eller några av ovanstående? Och 4an, jag håller med - barn är underfundiga!
Ja, visst är barn underfundiga, underbara, ärliga, små människor .. men vad händer allt för ofta med dem när de blir vuxna!
4:an
16-01-2011, 16:45
CITAT (Olle A @ 15-01-2011, 10:21)
Visst är de! En rolig bok jag tycker ska finnas i förskolans bibliotek är "Hur mycket blåst klarar en fluga?" av jourhavande biolog Lars-Åke Janzon. Den tar upp kluriga frågor om djur: Kan fiskar simma baklänges? Kommer ägget ut med den spetsiga eller trubbiga änden först? Varför bränner sig inte larven på nässlorna? Sådant som inte alltid är lätt att hitta svar på annars. Inte direkt en barnbok, men bra för vuxna som vill svara på barns frågor.
Olle
Tack för tipset...skall genast kolla upp det!
Joco
16-01-2011, 17:09
CITAT (4:an @ 14-01-2011, 23:11)
: "varför ramlar inte träd när vi puttar på dem?" - Ett svar jag fick var: "kanske det är klister under dem" ...
Klister!!!!! hahaha..... de är underbara de små liven, sååå kloka!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.