Full version: Sorgflugor
inglew
Hej!
Nu drar snart odlingarna igång och då kommer också bekymmerna med dessa små flygare. Med julblommorna kom massor in i huset. Har ni några tips om hur man får sin akrukväxter flugfria? Kan man vattna med något som får dem att flytta?Vet att det finns nemablom men det har jag testat och det var dyrt och gav inte så bra resultat. TAr gäörna emot tips för att bekämpa dessa små flygfän!
Inglew
officinalis
Underbevattning, parasitära nematoder (ex. från http://www.nyttodjur.se), sparsam bevattning osv. kan vara till hjälp.
Anki V
Hos mig har inget annat än Nemablom fungerat. Jag tycker de är klockrent resultat.

Förutsättningen för att det ska fungera är att nematoderna lever och att man behandlar allt som står i jord samtidigt.

/Anki
kerstin z5-6
ja, och de är ett elände att få om man just satt o grott frö då de förstör hela frösådder på nolltid när de är i larvstadiet:( nemablom här med
sqrulan
Det som funkat bäst för mej är en liten skål med vatten och ett par droppar diskmedel i för att ta bort ytspänningen, jag brukar ha massor med flugor och nu har jag inga. Det drunknade mängder dom fösta veckorna, jag är imponerad över hur bra det funkade.
Peztis
squrulan, det funkar med en skvätt vin också (om man vill avvara!) smile.gif

Eller så finns det klisterremsor eller andra klisterhistorier att köpa på t ex Plantagen eller ICA Maxi.

Nackdelen med klister- eller dränkningsmetoden är ju att det är den utvecklade sorgmyggan man fångar medan det är larverbna som gör skada. Å andra sidan så kanske det inte kommer fler larver än den första omgången.
inglew
Hej!
Ja, jag har klisteremsor o de fungerar bra men tycker ändå´att när jag väl börjar så så kommer de direkt igen. JAg tror inte att man kommer åt det som finns i jorden - de verkar överleva allt.
Nemablom är bra men har man många krukväxter går det åt oerhört mycket....tänkta kanske att det fanns nåt annat "husmorsknep" att ta till.
HAr någon bra tips på hur man får tag i jord som är "ren" eller hur man "renar" jord innan man använder?
Inglew
kerstin z5-6
Jag sår i annat ytrymme än där jag kan krukväxer(som överlever sorgmyggeangrepp)
man kan hetta upp såjorden, innan sådd- men det vara kort bara-nemablom kör jag enbart i frösådderna
Peztis
Tänkte också på det, borde det inte räcka med bara nemablom i frösådderna? De redan etablerade krukväxterna klarar väl normalt av sorgmyggor - om det inte blir invasion, förstås.

Fast jag bör tillägga att jag har ingen som helst erfarenhet av nemablom. smile.gif
blomkronan
Jag köpte nemablom då det var mycket kalt ute... jag hade dom innanför jackan som skydd, men sen när jag hoppa in i bilen la jag dom där och glömde ta med mig dom då jag var inne på affären slap.gif dom blev utsatta för några minusgrader en stund. Tror ni dom dog då? När jag blandar ut dom i vatten blir det som små små gele klumpar? Det fick jag inte förra året när jag blanda dom...

Någon som vet??
Malin_MeL
jag köpte två paket Nemablom förra året som jag haft i kylen och har använt dem nu, de var oxå som gele och jag tycker inte det funkat. det kläcks fortfarande nya. Jag köpte dem via nätet och det var ju kallt när de skickade...
jag har mina övervintringsplanor i tvättstugar och där är hur mycket flygor som helst!
har satt upp såna gula klisterremsor oxå, och de funkar bra men det kommer ju nya hela tiden. där vågar jag inte ha några sådder iår!
NiklasTyreso
Klisterfällor är bäst hos mig. Jag köper storpack för ladugårdar på lantmännen som jag klipper i bitar. En investering under hundralappen som räcker i många år även om man slösar med klisterfällor.

Niklas
kerstin z5-6
fast larverna kommer ju klister inte åt? nemablom klarar absolut inte minusgrader
Crazy4Flowers
Jag upprepar mig ännu en gång, en provadopinne i vattenkannan, nästa dag rör man om innan man vattnar, det gillar dom inte alls dom blir helt galna. Ingen som testat detta?

Min stora fundering har dom odling av dessa flugor där dom har såjorden? Varje gång man börjar så dyker eländet upp, hur kan det komma sig? Dom som säljer nemablom kanske har samröre med såjordspackarna?? eller kanske samma företag confused.gif
NiklasTyreso
CITAT (Crazy4Flowers @ 25-01-2011, 21:04) *
Jag upprepar mig ännu en gång, en provadopinne i vattenkannan, nästa dag rör man om innan man vattnar, det gillar dom inte alls dom blir helt galna. Ingen som testat detta?

Gift fungerar, men det är ohälsosamt för människor också.
Jag odlar bara ätbara växter såsom chili, basilika, physalis etc.

Min stora fundering har dom odling av dessa flugor där dom har såjorden? Varje gång man börjar så dyker eländet upp, hur kan det komma sig? Dom som säljer nemablom kanske har samröre med såjordspackarna?? eller kanske samma företag confused.gif

Jag tror inte på någon konspirationsteori. Troligen är det så att sorgmyggorna trivs i all typ av jord/mull där det finns mat åt dem och är rätt temperatur. Det trivs både i krukor och i jorden hos de som tar fram blomjorden vi köper.

/Niklas
Crazy4Flowers
Ok såg inte att det var ätbara växter du odlade.
Jag skojjade lite bara.............
Men dom som hanterar och packar jorden måste vara medvetna om detta problem, varför stoppar man det inte redan vid ursprunget???
Peztis

Ja du - tänkvärt!
Skicka ett mail och fråga hur mycket de får. Kanske kan vara värt att ge sig in i den branchen...
biggrin.gif
Crazy4Flowers
Man skulle kanske ta och tipsa dom om nemablom dom kan ju spilla i några liter i jorden så slipper vi.....
Peztis
CITAT (Crazy4Flowers @ 26-01-2011, 17:02) *
Man skulle kanske ta och tipsa dom om nemablom dom kan ju spilla i några liter i jorden så slipper vi.....

Tänkte också på det men det skulle väl inte funka för så fort det blir kallt så ska säckarna i så fall förvaras frostfritt... Annars kommer väl krypen tillbaka.
Crazy4Flowers
Tror du krypen kommer tillbaka?? Vart kommer dom ifrån isåfall?? Har dom utrotat alla i sina jordhögar då är dom ju borta eller?? Även om högarna ligger några år så lär nemablomen överleva för det blir aldrig - mitt i högen och så länge det finns mat så överlever väl nyttodjuren i jorden...

Tycker det är lite märkligt att man inte ser till en enda fluga förns man börjar röra såjorden, eller är det bara jag som har märkt detta?
NiklasTyreso
CITAT (Crazy4Flowers @ 27-01-2011, 14:37) *
Tror du krypen kommer tillbaka?? Vart kommer dom ifrån isåfall?? Har dom utrotat alla i sina jordhögar då är dom ju borta eller?? Även om högarna ligger några år så lär nemablomen överleva för det blir aldrig - mitt i högen och så länge det finns mat så överlever väl nyttodjuren i jorden...

Tycker det är lite märkligt att man inte ser till en enda fluga förns man börjar röra såjorden, eller är det bara jag som har märkt detta?

Jo, är det så att det mitt i jordhögen aldrig blir fruset hos tillverkarna av såjord då överlever sorgmyggans larver där.
Om du utrotar dina sorgmyggor på hösten och vintern, när det är för kallt för dem att flyaga mellan olika människohem, då får du ju såklart ny sorgmyggor varje gång med såjorden på våren.

Jag ska pröva att ställa ut min såjord på balkongen i natt så den fryser.

/Niklas
Crazy4Flowers
Tror att du har missupfattat mig lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon