Full version: hoya
Malin_MeL
Jag har en hoya som var så fin, den slingrade sig på ett räcke vid trappan på övervåningen.
vi satte in en luft luft värmepump på nedervåningen och Hoyan hamnade mitt i värmeflödet, det tog inte så jättelång tid tills dess blad skynklade ihop sig och en del av den torkade.
Jag har nu flyttat den till en fönster, där borde den trivas, jag har andra Hoyor i andra fönster på liknande sätt.

Jag tror att nu efter en månad så har läget stabiliserats, den fäller inte längre blad, men det ser inte pigg ut!
jag tänkte att den kanske klarar av att fylla på sina blad igen efter som de är så tjocka (suckulenter kan ju det) men det verkar inte som den gör det.

ska jag klippa ner den eller vad ska jag göra?
Blomstertanten
Om inte själva "grenarna" är torkade borde den kunna få nya blad på stjälkarna igen. Jag skulle avvakta lite innan jag klippte. Kanske spray plantan med vatten emellanåt för att öka luftfuktigheten.
Malin_MeL
grenarna verkar må bra, eller vissa har torkat i topparna men det har jag tagit bort
ska jag ta bort bladen på grenarna och se om det kommer nya? eller kan det komma nya trots att de sitter kvar?
Blomstertanten
CITAT (Malin_MeL @ 15-01-2011, 20:30) *
grenarna verkar må bra, eller vissa har torkat i topparna men det har jag tagit bort
ska jag ta bort bladen på grenarna och se om det kommer nya? eller kan det komma nya trots att de sitter kvar?

Jag skulle låta dem sitta kvar om de inte lossar väldigt lätt och inte verkar helt döda.
Vet du vilken sorts hoya du har?
Malin_MeL
Nej men här är en bild på den iaf

[attachment=57564:DSC_0151.JPG]
Pius
Men du, fråga hos hoyaliv.se - en sajt om hoyor som är himla bra.

Pius
Malin_MeL
tack, för det tipset, det ska jag göra!
skånepåg
Ser ut som en Carnosa tycker jag, har själv 2st i fönstret.
De behöver inte mycket vatten och stadig temperatur på runt 20c skulle jag tro ^^
Bassam
Hej

Du kan borta skadade delar och kommer nya igen , men det är viktig att lägga den på bra miljö som bra fuktighet och ger lite vatten och borta den från luft drag ,

H:Bassam
Peztis
Jag tror inte att de blad som nu mår dåligt kommer att repa sig.

Undrar om inte jag hade klippt ned den en hel del i alla fall.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon