|
Sofia H
15-01-2011, 13:40
Först ska jag säga att jag dräper nästan allt som kommer från frön. Punkt. Men nu vill jag provodla en bönsort, och någonstans i en av mina böcker står att rosenböna klarar kyla bättre än många andra bönsorter. Alltså köpte jag en påse av sorten Sunset. Jag tänkte bygga en enkel pyramid i en av mina rabatter, och ha dem som kombinerad prydnadsväxt och grönsak, men hinner de mogna i zon 7? Har provat rosenböna tidigare, men de växte bara ca 15 cm, och gulnade sedan, vet inte riktigt varför.
Är direktsådd (kring 1/6) bäst, eller ska jag så i kruka? Det kostar ju inte så mycket att testa båda metoderna, men jag brukar ha fullt av lökar och knölar under växtlampan, så jag tar mer än gärna emot goda råd. /Sofia.
Preussen
16-01-2011, 09:25
CITAT (Sofia H @ 15-01-2011, 13:40)  Först ska jag säga att jag dräper nästan allt som kommer från frön. Punkt. Men nu vill jag provodla en bönsort, och någonstans i en av mina böcker står att rosenböna klarar kyla bättre än många andra bönsorter. Alltså köpte jag en påse av sorten Sunset. Jag tänkte bygga en enkel pyramid i en av mina rabatter, och ha dem som kombinerad prydnadsväxt och grönsak, men hinner de mogna i zon 7? Har provat rosenböna tidigare, men de växte bara ca 15 cm, och gulnade sedan, vet inte riktigt varför.
Är direktsådd (kring 1/6) bäst, eller ska jag så i kruka? Det kostar ju inte så mycket att testa båda metoderna, men jag brukar ha fullt av lökar och knölar under växtlampan, så jag tar mer än gärna emot goda råd. /Sofia. om jag bott så långt norröver hade jag förkultiverat. på rosenbönan/blomsterbönan är det bönskidan som skördas och jag tror med era ljusare nätter att de hinner växa till sig och ge sådan skörd.
Sofia H
16-01-2011, 09:35
Tack Preussen! Jag testar med förkultivering då, det är ju tur för mig att det är stora frön och kraftiga plantor det handlar om. Blir de 2,5 meter höga här hos mig tror du, eller påverkas de av klimatet och stannar på lägre höjd?/Sofia.
hajlila
16-01-2011, 11:25
Nu bor jag förstås längre söderut men kanske erfarenheten kan vara till nytta ändå. Man hör ofta att ett vanligt misstag med bönor är att så dem för tidigt så de ruttnar istället för att gro. Jag sådde rosenbönor för första gången förra året och det var en av de roligaste växter jag haft. De växer frodigt och får vackra blommor som är både färgglada och goda att äta och till sist stora utmärkta matbönor i mängder.
Jag både direktsådde och lät dem förgro, tyckte det senare var bäst även om det fungerade att så direkt också. Sedan provade jag att flytta ut dem olika tidigt/sent, det var värt att vänta in lite värme i jorden för de som kom ut tidigt stod i bästa fall bara "och stampade". Man kan gott vänta någon vecka eller två extra för när de väl börjar växa sätter de verkligen fart. Hoppas det går bra och att du får glädje av dina Rosenbönor!
Preussen
16-01-2011, 12:04
CITAT (Sofia H @ 16-01-2011, 09:35)  Tack Preussen! Jag testar med förkultivering då, det är ju tur för mig att det är stora frön och kraftiga plantor det handlar om. Blir de 2,5 meter höga här hos mig tror du, eller påverkas de av klimatet och stannar på lägre höjd?/Sofia. å andra sidan har du till din fördel de ljusa nätterna så de kan nog växa på rejält ändå.
Christa
16-01-2011, 12:29
Hur bra det går beror väldigt mycket på hur sommaren blir. Förgro är nog nödvändigt i din zon. Du kan ju bygga något lite skydd där de kan få växa på höjden längs pinnar. Man kan börja med att låta dom gro i krukor inomhus men inte tidigare än man kan sätta dom i ett skydd utomhus när de väl har grott.
De växer snabbt så har du inget stöd så blir det lätt trassel. Ge dom gärna lite näring så du får kraftiga plantor och sätt ut dom på friland när frostrisken är över. Alternativt under duk eller annat skydd.
Det kan ju vara bra att ha riggat upp något så att man kan hänga över en odlingsväv eller plast om det skulle bli frost senare. Kan väl finnas risk långt fram på sommare i din zon?
Mina rosenbönor blev 4 meter höga och skulle blivit ännu högre om spaljen hade räckt till.
Sofia H
16-01-2011, 17:20
Jo frost en bit in i juni är fullt tänkbart här, tyvärr. Men jag tänkte bygga en pyramid åt dem, så blir det lite höjd i rabatten också, och då är det ju enkelt att slänga på en fiberduk eller liknande. Ett faktum är ju att frosten kommer så tidigt på hösten också, minns inte när det började frysa i höstas, får skriva upp det i år så jag får en uppfattning om hur lång säsongen är egentligen. Vissa plantor klarar ju lite frost, men bönor och ärtor tål väl inte så mycket?/Sofia.
Christa
16-01-2011, 19:39
CITAT (Sofia H @ 16-01-2011, 17:20)  Jo frost en bit in i juni är fullt tänkbart här, tyvärr. Men jag tänkte bygga en pyramid åt dem, så blir det lite höjd i rabatten också, och då är det ju enkelt att slänga på en fiberduk eller liknande. Ett faktum är ju att frosten kommer så tidigt på hösten också, minns inte när det började frysa i höstas, får skriva upp det i år så jag får en uppfattning om hur lång säsongen är egentligen. Vissa plantor klarar ju lite frost, men bönor och ärtor tål väl inte så mycket?/Sofia. Dom är känsliga. Speciellt när de inte hunnit bli så kraftiga. Kan tåla lite på hösten. Vi hade markfrost här och jag hade en annan bönsort som var över fyra meter höga. För krångligt att täcka men det frös inte de första frostnätterna. Skulle dock inte våga chansa om de inte hunnit ge bönor än. Det finns låga rosenbönor som man kan ha i kruka har jag för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|