Full version: Datura. Hjälp!
ann-kristin
Vad gör jag för fel? unsure.gif Mina frön till spikklubban vill inte gro. Jag har försökt att lägga dem i vatten några dygn, att förvara sådden i kylskåp ett par veckor, men inget verkar duga åt dem. Brugmansians frön ska ju gnuggas lite med sandpapper men spikklubbefröna är ju så små. Vad ska jag göra? sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Datura brukar inte behöva några specialbehandlingar. De år jag odlat Datura har de grott ganska bra och allt jag gjort har varit att så dem i såjord och ställa sådden i rumstemperatur. Det tar några veckor eller kanske t.o.m lite mer än en månad innan de gror.
Annki
Jag har inte heller haft några problem med datura. De gror snällt. Både den vita och en gul dubbel. Är fröna färska? Vet inte hur känsliga daturans frön är, om de går att spara i flera år. Åsa kanske vet?
ann-kristin
Fröna är från i höstas som jag fått av min dotter. Men det kanske är lite för tidigt än. Annars har jag sådden ovanpå fönsterbrädan med ett element under. Jag får väl vänta ett tag och se om något händer. Tack för svaren. smile.gif
Petran
Tänka på att de vill ha det ganska så varmt för att gro rolleyes.gif
Sussi
Jag har samma problem, mina daturafrön vill inte heller gro. Som jag har läst tidigare så skulle det vara lätt att så datura, kanske är det jag som är omöjlig wink.gif

Tack vare era tips så förstår jag nu att frösådden står för svalt, ska flytta till ett varmare ställe. Håller tummarna nu rolleyes.gif
Ann-Kristin, skriv gärna hur det går för dina daturafrön.
Hälsningar Sussi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon