Lilla hjärtat
Hej!

Den här frågan borde redan vara ställd, men jag har letat och letat i gamla trådar utan att finna svar, så nu frågar jag i stället.

Är så sugen på penséer att jag nästan går åt och skulle vilja få fram tidiga penséer till nästa vår (vårvinter).

Är det någon som vet hur de proffsodlarna gör? Det vill säga - när ska man så en pensée för att få blommor i slutet av februari, början av mars? Och hur bär man sig åt? Är det bara att så, skola om och ställa under lysrör? Jag har hört att penséer är tvååriga.

Jag har läst att Strindberg ibland drev penséer i blom till jul. Blir självklart sugen på att testa till nästa jul, men kan han ha gjort? Det var ju före lysrörens tid. Någon som har en aning?

Skulle bli jätteglad för svar. Det finns så många fina penséer, men jag känner mig så osäker att jag alltid bläddrar förbi dem i katalogerna - enligt beskrivningarna på fröpåsarna så verkar det ju som om man ska så dem för att få blommor mitt i sommaren och det är inte det jag är ute efter.

Ha en riktigt skön söndag!
//Linda
Red Top
Bra råd kan du få från Lady Hamilton på hennes pensésidor: Odlingsråd penséer
Lilla hjärtat
Hej!

Jag har tittat där, men hittar inte de svar jag är ute efter. Ser mest en massa bilder.

Vänligen
//Linda
Sabina87
CITAT (Lilla hjärtat @ 16-01-2011, 09:43) *
Hej!

Jag har tittat där, men hittar inte de svar jag är ute efter. Ser mest en massa bilder.

Vänligen
//Linda

Hej!
Jag har hittat den infon som jag behövde där, men man måste klicka på bilderna, så kommer en bildbeskrivning fram.

Jag hittade en länk, fast det är på engelska.
http://www.sakataornamentals.com/index.cfm...ID/37/index.htm
/Sabina
Red Top
Som Sabina skriver, så finns det utförlig info vid varje bild. Om man klickar på den. yes.gif

Jag har själv lärt mig mycket där.
Lilla hjärtat
Hej!

Nu fårstår jag - trodde först bara att det var bilder, eftersom det stod 0 kommentarer på flera. Men det ligger ju små texter intill. Fast svaren på de frågor jag ställde tycker jag ändå inte att jag hittar. Om någon vet, så är jag väldigt tacksam för svar på mina frågor.

Vänligen
//Linda
kerstin z5-6
Om man sår Penseer inne nu i såjord under lysrör har du blommande ex i april
Eva 33c
Jag tror att proffsen sår penseerna i august i kallväxthus och efter att de blivit omplanterade i krukor så sänks temperaturen till frostfritt. Då stannar tillväxten av och sen kan man driva dem genom att höja temperaturen något i januari eller så.
Jag hittade den informationen här.
theseraphim
CITAT (Eva 33c @ 16-01-2011, 13:08) *
Jag tror att proffsen sår penseerna i august i kallväxthus och efter att de blivit omplanterade i krukor så sänks temperaturen till frostfritt. Då stannar tillväxten av och sen kan man driva dem genom att höja temperaturen något i januari eller så.
Jag hittade den informationen här.

Det stämmer precis! Odlarna börjar på tidig höst i kallväxthus för att driva upp plantor och skruvar upp tempen i början av året.
Lilla hjärtat
Tusen tack. Köpte penséefröer i söndags och tänker så i dag när jag är ledig. Tänk om jag lyckas få fram dem redan till april.

Till sensommaren ska jag nog testa att göra som proffsen och se var jag hamnar smile.gif Även om jag inte lyckas, så är det roligt att testa.

Och till helgen ska jag handla penséer. På en plantskola lovade de att ta hem penséer till dess. På en annan fick jag till svar att de inte börjar med penséer förrän i maj - fast det låter onekligen lite märkligt, för att inte säga mycket wink.gif

Ha en riktigt bra dag. Här ska det sprättas med fingrarna i jorden blomma.gif

//Linda
therese.kvist
Sen om du har penseer i trädgården så kan du gå ut tidigt på våren och plocka småplantor o sätta i dina krukor, så har du "gratis". Jag brukar plantera ut penseerna i rabatterna o de fröar av sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon