Fröken E
Hej. Är det någon av er som är duktig på ärtor? Jag har glömt vilka ärtor jag odlade för två år sedan. De var så underbart söta och goda och växte höga och gav rik skörd. Jag har för mig att de var någon typ av salladsärt. Förra året planterade vi en låg sort märgärt som mest smakade som ärtor som man har till ärtsoppa. Jag skulle åter vilja hitta de söta ärtorna. Någon som har erfarenhet av sorterna Alderman och Sugar snap? Kanske också annat förslag? Jag vill ha höga ärtor som man spritar ur skidorna och äter som de är. Tacksam för hjälp.
Eva 33c
Jag har odlat båda och gissar på att det är Alderman du haft. Alderman är just en sk märgärt, en ärta där man bara äter just de spritade ärterna. Sugar Snap är en sk salladsärt eller brytärt, vilket innebär att man äter både baljan och ärtan tillsammans. Den får kötiiga baljor som smakar lika gott som ärtorna inuti.
Runåbergs Fröer säljer och beskriver båda.
Fröken E
thanks.gif Tack snälla Eva 33c för svar och förslag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon