Elinzon1-2
16-01-2011, 11:04
Jag sådde doftviolfrön för ett par dagar sedan. Idag blev jag lite orolig eftersom det stack upp tussar av tunna vita "trådar", lite bomullslika, ur jorden. När jag skulle ta bort "möglet" satt det fast i fröt! Likadant på två till tussar. Det är inga hjärtblad, men heller inte jorden. Mögel på fröna? Någon som sett något liknande? Dessa frön skall stå inne någon vecka till innan de skall ut i kylan för att stratifieras.
Elin
Helen i Piteå Zon 5
16-01-2011, 11:45
Svårt att säga men troligen är det lite mögel pga. att jorden är fuktig.
Men man bör inte ha en sådd inne några veckor för att sedan ställa ut på kyla
Vad det finns risk för att flera frön hinner gro medan krukan är inne, dom fröna 'dör' då det sedan ställs ut i kyla.
Själv har jag bara sådderna inne ett dygn i lätt fuktad såjord precis så att fröna får dra lite fukt, sedan ut och stratifieras.
Skulle även säga att du får försöka 'lufta' sådden lite så far nog möglet bort
Men det där har jag också sett, att vissa frön blir luddiga när de ska gro.
Jag tror inte att det är mögel, jag tror att fröna helt enkelt ser ut så när de åter blir fuktiga.
kerstin z5-6
16-01-2011, 13:04
skalet upplöses bara -men sätt ut nu 24 tim räcker..om de ska kylas
Elinzon1-2
19-01-2011, 19:15
Hmm, alla såråd jag läst säger "ställ varmt i 2-3 veckor, sedan kallt tills det gror", så därför fick de små lådorna stå inne.
Nu är de utflyttade till växthuset med +10 grader för att sedan bäras ut i vinterkylan (-2 till +2 skulle visst vara optimalt?) Tänker att de inte skall bli chockade utan sänkas lite i taget. Vi får se hur det går, inga fler vita trådar iaf
kerstin z5-6
19-01-2011, 23:17
24 tim räcker för de som ska vara varmt ett tag .. annars får man ev problem med grodd.. på EN eller två..
Hej
Ibland kommer svamp med frö, jag menar att frö skadad före plantering.
H:Bassam
Bassam, det är inte svamp....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.