Pius
Har ni ngot recept p kalops och kan tala om hur man gr fr att inte kttet ska bli segt som "gummibollar"?

Pius

malcolm
Nr man kokar kalops skall man anvnda ktt som r lite marmorerat tex. hgrev och inte koka fr kort stund.
Pius
CITAT (malcolm @ 16-01-2011, 15:54) *
Nr man kokar kalops skall man anvnda ktt som r lite marmorerat tex. hgrev och inte koka fr kort stund.

Hm jag kpte fransyska i bit undrar om det duger. Att man ska koka lnge lste jag i ett recept nyss, 1,5-2 timmar, vilket r betydligt lngre n vad jag brukar. F se vad det blir av denna mltid. flirting.gif

Pius
malcolm
CITAT (Pius @ 16-01-2011, 17:02) *
Hm jag kpte fransyska i bit undrar om det duger. Att man ska koka lnge lste jag i ett recept nyss, 1,5-2 timmar, vilket r betydligt lngre n vad jag brukar. F se vad det blir av denna mltid. flirting.gif

Pius

Fransyska r fr magert till kalops och andra grytor, passar bttre till stek.
Anki V
Jag tycker kalopsen blir godast om man kokar det brynta kttet tills det nstan faller snder.

Sen ska kalops innehlla god kttbuljong, lk, hela kryddpepparkorn, 1-2 lagerblad och mortosslantar + grna ngra matskedat tomatpur.

/Anki
Tikka
Lngkok heter en bok av Jens Linder och dr i kan man bla hitta kalops.
Nu var det lnge sedan jag gjorde just kalops men gryta p hgrev gr jag ibland.
D fr en bit mrgben koka med i grytan.

ingrid fuxwall
Hur blev det?
Pius
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-01-2011, 21:24) *
Hur blev det?

Jo den blev inte s tokig. Fransyskan blev lite trdig men inte seg, s det var riktigt gott.

Fr skerhets skull hade jag i rejlt med champinjoner, s jag hade kunnat ta potatis, ss och champinjoner ifall det blev gummibollar. happy.gif

Men nu tror jag att jag lrt mig att inte ha s brttom som jag brukar.

Pius
Piccante
med champinjoner i lter det mer som en variant av boeuf bourguignon
verblingen
Magert ktt r alltid knsligt. Entrcotereven (hgreven) eller tom hals gr bra. Ntktt r oftast mer fettmelerat s det gr oftast bra. Jag r ju mest hemma p viltktt. Men fransyska till kalops verkar lite knslokallt. De finare bitarna blir vldigt ltt gummibollar eller trdiga. De skall vara minst rosa efter stekning.

Angende kalops s har jag sedan jag var liten en aversion mot en av de oundvikliga grundkryddorna till rtten, lagerblad. Mamma hedde i lagerblad och kryddpeppar s jag storknade. Urfnigt men jag anvnder bara lagerblad till inlggningar, sill, tomater, svamp osv. Samt vid syltakok och korvtillverkning. Och glgg frstss.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon