Pius
Har ni något recept på kalops och kan tala om hur man gör för att inte köttet ska bli segt som "gummibollar"?

Pius

malcolm
När man kokar kalops skall man använda kött som är lite marmorerat tex. högrev och inte koka för kort stund.
Pius
CITAT (malcolm @ 16-01-2011, 15:54) *
När man kokar kalops skall man använda kött som är lite marmorerat tex. högrev och inte koka för kort stund.

Hm jag köpte fransyska i bit undrar om det duger. Att man ska koka länge läste jag i ett recept nyss, 1,5-2 timmar, vilket är betydligt längre än vad jag brukar. Få se vad det blir av denna måltid. flirting.gif

Pius
malcolm
CITAT (Pius @ 16-01-2011, 17:02) *
Hm jag köpte fransyska i bit undrar om det duger. Att man ska koka länge läste jag i ett recept nyss, 1,5-2 timmar, vilket är betydligt längre än vad jag brukar. Få se vad det blir av denna måltid. flirting.gif

Pius

Fransyska är för magert till kalops och andra grytor, passar bättre till stek.
Anki V
Jag tycker kalopsen blir godast om man kokar det brynta köttet tills det nästan faller sönder.

Sen ska kalops innehålla god köttbuljong, lök, hela kryddpepparkorn, 1-2 lagerblad och mortosslantar + gärna några matskedat tomatpuré.

/Anki
Tikka
Långkok heter en bok av Jens Linder och där i kan man bla hitta kalops.
Nu var det länge sedan jag gjorde just kalops men gryta på högrev gör jag ibland.
Då får en bit märgben koka med i grytan.

ingrid fuxwall
Hur blev det?
Pius
CITAT (ingrid fuxwall @ 16-01-2011, 21:24) *
Hur blev det?

Jo den blev inte så tokig. Fransyskan blev lite trådig men inte seg, så det var riktigt gott.

För säkerhets skull hade jag i rejält med champinjoner, så jag hade kunnat äta potatis, sås och champinjoner ifall det blev gummibollar. happy.gif

Men nu tror jag att jag lärt mig att inte ha så bråttom som jag brukar.

Pius
Piccante
med champinjoner i låter det mer som en variant av boeuf bourguignon
Överbölingen
Magert kött är alltid känsligt. Entrécotereven (högreven) eller tom hals går bra. Nötkött är oftast mer fettmelerat så det går oftast bra. Jag är ju mest hemma på viltkött. Men fransyska till kalops verkar lite känslokallt. De finare bitarna blir väldigt lätt gummibollar eller trådiga. De skall vara minst rosa efter stekning.

Angående kalops så har jag sedan jag var liten en aversion mot en av de oundvikliga grundkryddorna till rätten, lagerblad. Mamma hedde i lagerblad och kryddpeppar så jag storknade. Urfånigt men jag använder bara lagerblad till inläggningar, sill, tomater, svamp osv. Samt vid syltakok och korvtillverkning. Och glögg förståss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon