Full version: Och gissa denna
Kajsa

Ledtråd, rosen är härdig, ena föräldern är tysk, blir stor.

Stiffe
Ser ut som den har väldigt stora blommor?

/S
Christina i Taxinge~
'Wild Edric'..........bara för att den påminner......inte för att jag vet nåt om föräldrar å sånt:-)
Kajsa
Den tillhör Kordesii-Gruppen enligt LÅG och den tyska rosen Rosa x kordesii har man användt i förädlingsarbetet sedan 1954. Rosen är härdig i zon 6 så den har aldrig frusit en cm här, jag har klippt ur den hårt en ggn. Flammentanz har också denna som ena föräldern.
Christina i Taxinge~
Baske dig, Kajsa!
Nu har du fått mig att öppna LÅG-böckerna ffg på ~3 år........leder mig till ny gissning:
'Henry Kelsey'
Kajsa
Du närmar dig Christina, båda är från Kanada, men Henry Kelsey är mera röd med mindre blommor.
Jag har Henry Kelsey som har samma växtkraft. Båda remonterar !
ingrids
Hm, John Cabot kanske? nu när Kajsa varit mer generös med ledtrådar och jag vågar en chansning.
renate
Ja John Cabot gissa jag också på.Det gjorde jag redan igår efter googlandet,men tyckte då det var fusk,men det är det ja inte så klart.
Kajsa
Duktigt, John Cabot är det och jag antar många av er som bor lite kallare har den, själv är jag väldans glad i mina Kanadarosor dom fryser aldrig här !

John Cabot när han var som störst 3 x 2 m
Idag har jag även en klematis på ställningen och jag har glesat ur rosen en del.
Ezereht
Hmm jag funderade på den, men hade ingen aning den hade Kordesii i stamtavlan ohmy.gif Lät så skört och ömtåligt hihi =) Den har jag för övrigt. Totalklippte den i somras så får se vad som händer. För att tvinga in den i ett rostorn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon