katah
Jag har odlat ett par år nakenfröpumpa ( Lady Godiva, och ev. någon annan sort också)
Dessa som ska odlas för att deras fröer är goda att torka och rosta.

Förra året hade jag bara ett par pumpor och vi " slaktade" dom väldigt sent,
jag tror det var maj, när vi öppnade dom och torkade fröerna.

Fröerna var goda, men själva pumpaköttet var inte så gott.

Nu undrar jag om det var inte så gott pga. att den hade sparats så länge,
eller smakar inte " frö-pumpors" kött gott överhuvudtaget?

Jag har i år kanske 10 pumpor av den sorten och funderar om jag ska bara slänga skalen
eller kanske testa någon maträtt av dom.
Men det känns onödigt att ens försöka om ni vet att smaken är inget att ha ändå.
Eva 33c
Jag har aldrig provat den själv men konsulterade runåbergs fröer som säger "Fruktköttet är trådigt och ganska smaklöst." om Lady Godiva.
katah
Då åker alla skal till komposten och gör nytta där!
Susanna
Jag har oxå odlat nakenpumpa för frönas skull och testade också att äta fruktköttet. Runåbergs har helt rätt i sin text.
Scout
Finns det då någon sorts nakenfröpumpa som har gott fuktkött, som lämpar sig bra att äta?
Christa
Om fruktköttet bara är ätligt kan man kanske ha det i bröd.

Vi brukar göra tacoköttsås med en massa gammal squash i. Passerade och krossade tomater, en massa kryddor och köttfärs. Squashen skär vi i tärningar och tillagar i en form i ugnen och sedan blandar vi ner den i köttsåsen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon