Full version: Bäst för rabarbern?
Duchesse De Nemours
Hej! Vi har en gammal trädgård med ett jättestort rabarberbestånd (liknar mer en rabarberdjungel... giggle.gif ) Lika friskt som rabarbern växer gör även kirskål och brännnässlor... de dyker upp mitt bland rabarberna och "tar över" totalt! ranting.gif
I år har jag bestämt mej för att ta upp kampen med ogräset!!!
Har tänkt på följande alternativ:
Lägga ett tjockt lager med täckbark runt rabarbern så fort den dyker upp ur jorden... eller halm kanske är bättre?
Någon som vet vad som är bäst att göra?? Vill ligga steget före monsterogräset i år!!! Någon som har andra förslag på vad man kan göra?
help.gif
ingrids
Tror tyvärr att varken bark eller halm hejdar ogräset, det kommer att sträva mot ljuset upp genom täckmaterialet.
DykUnderYtan
CITAT (Duchesse De Nemours @ 17-01-2011, 16:14) *
Hej! Vi har en gammal trädgård med ett jättestort rabarberbestånd (liknar mer en rabarberdjungel... giggle.gif ) Lika friskt som rabarbern växer gör även kirskål och brännnässlor... de dyker upp mitt bland rabarberna och "tar över" totalt! ranting.gif
I år har jag bestämt mej för att ta upp kampen med ogräset!!!
Har tänkt på följande alternativ:
Lägga ett tjockt lager med täckbark runt rabarbern så fort den dyker upp ur jorden... eller halm kanske är bättre?
Någon som vet vad som är bäst att göra?? Vill ligga steget före monsterogräset i år!!! Någon som har andra förslag på vad man kan göra?
help.gif

Jag skulle rensa så mycket jag kunde på våren, då kirskålen (iallafall hos mig) är hyfsat lätt att dra upp rötterna på (därmed inte sagt att man får upp allt), sen täckduk och något att dölja den med på toppen. smile.gif
Duchesse De Nemours
Tack för era svar!
Ska testa med täckduken!
Bassam
Hej

Det är bättre sätt att bekämpar ogräs är sol steriliseringم

Obs

Man ska täcka ogräs på svart plast påse under sommar 4 veckor så alla ogräs rötter ska dö för varm o lite ljus..

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon