Full version: Ätbar klätterväxt
Gudris
Jag är väldigt ny på det här med balkongodling. Flyttade i november till en lägenhet med stor, solig balkong och tyvärr ganska ordentlig insyn från grannarna. Lägenheten ligger i hörnet på en husfyrkant och har en grannes fönster precis vid balkongen och ser in i lägenheten. Så jag vill odla lite insynsskydd i sommar, men helst ätbart sådant! Jag har tänkt att odla sockerärter, men sen? Har ni några tips? Jag bor zoon 2 om jag förstått kartan rätt.
Eva i Skåne
Sockerärter är utmärkt. Dom kan du ju sitta på mumsa på direkt från rankan. Sen finns ju olika bönor, vaxbönor t ex och inte minst blomsterbönor som ger lite färgade blommor och är goda förvällda.
När du köper fröer så tänk på att ärter och bönor finns båda som lågväxande och högväxande.
Om du kan få tag i rank-spenat så kan den också bli täckande och du kan plocka blad till mat. Den är perenn.
Taggfria (blir väl bäst på en balkong) björnbär kan kanske också vara nåt att tänka på.

Sen kan du ju även ha ampeltomater. Dom blir riktigt vidlyftiga och kan täcka insyn samtidigt som du kan äta dom.

Lycka till!
Gudris
Ja jag har ju ändå tänkt att ha tomater så ampeltomater är ju en superidé! Smart att inte köpa lågväxande om man vill ha klättrare förstås..
EKLO
Jag vill gärna slå ett lag för brytärtan (brytsockerärt heter de ibland) - om möjligt ännu godare än sockerärter, används på samma sätt, blir större och köttigare. Mums.
ingrids
Varför inte vindruvor eller minikiwi (i det senare fallet behövs han och honplanta)? Med rejäla lådor/krukor borde det funka strålande i zon 2.
Gudris
Brytärtan låter intressant! Vi får se vad jag hittar när jag beger mig på jakt efter fröer/plantor... Vindruvor är jag inte superförtjust i, dessutom har jag troligtvis tillgång till massor av den varan hos pojkvännens farföräldrar. Minikiwi låter spännande, vet du hur lätta de är att ta hand om?
Åsa, mälardalen zon 2
Malabarspenat & högväxande bönor brukar ge stor avkastning på liten yta. (oavsett vad du odlar bör du dock satsa i stora rejäla byttor, i små är det mesta dömt att misslyckas på en solig balkong en liten jordvolym torkar upp för snabbt)
ingrids
Jag odlade aldrig minikiwi på min balkong utan vad den klätterväxten nu heter som kan befrukta minikiwi och växer likartat och det gick bra i rejält stor låda. Upplevde inte att den var särskilt kinkig.
PMK
Jag, som fullkomlig novis, lyckades odla upp sockerärtor här hemma på ett staket typ, va väldigt enkelt och växte massor! smile.gif Så det blir mitt tips!
NiklasTyreso
Ett wildcard:
Gynostemma pentaphyllum
En slingerväxt och medicinalväxt.

Jag har sett den växa frodigt på plantskolan och med stödbelysning har min överlevt vintern inne. I sommar ska jag testa att ha en stickling på balkongen och en på kollonilotten.

/Niklas
fuchsian
Det finns en mini-kiwi som är självfertil, så då behövs endast en planta. Min planterade jag i växthuset ett år sedan och jag fick god hjälp av en kunnig kille på Blomsterlandet ang. mini.kiwin. Den blev vacker under sommaren och täckte sin fjäderformade ställning gott och väl och det fanns smågrenar som jag lätt vara framför plantan.
Den blev vacker med sina glansiga, gröna blad. Nu har den tappat sina blad och jag väntar mig att få se lite blommor framöver och sen lite frukt.
Min vinranka är också ny och har klippt den i vintras enl. konstens regler. Får nog vänta ett par år till att få några druvor av den.

Sen har jag sneglat åt Goji- bär, pepinofrukt och kaprusbär i kruka till denna sommar. En av den var vinterhärdig, tror att det var Goji-bären, de andra ska man lyfta in i garaget under vintern. ....Fuchsian ....
Maggan H
Adzukibönor är både fin och god, Och smultronspenat kan man ha i en ampel i låda, både blad och bär kan ätas.
NiklasTyreso
CITAT (NiklasTyreso @ 11-02-2011, 22:09) *
Ett wildcard:
Gynostemma pentaphyllum
En slingerväxt och medicinalväxt.

Jag har sett den växa frodigt på plantskolan och med stödbelysning har min överlevt vintern inne. I sommar ska jag testa att ha en stickling på balkongen och en på kollonilotten.

/Niklas

Min Gynnostemma har klarat vintern med stödbelysning. Nu när solen skiner för fullt har den börjat växa igen på fönsterbrädan.
Jag ska ha en, från rotskott, på balkongen i sommar.

/Niklas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon