emmas matte
Har en bl staketdruva ,totalt vildvuxen, som jag behver flytta, Gr det? Ska den klippas ner? Nu eller sedan?.
Har ox Amerikanska blbr kan man flytta dessa? Eventuellt ha dem i krukor ett tag, gr det?
Bassam
Hej

staketdruva

Den skillnad p var du bor o du bor i sdra Sverige du kan flytta den augusti till oktober. men om du bor i norr Sverige du kan flytta den p vren d tjlen slppt .

Obs

Det r bttre om du beskra hrd fre flyttning fr att blir balans mellan grnskar och rtter

ox Amerikanska blbr

Fr att den str p kruka s du kan flytta under hela ret men undvika tjlen .

Obs 2

alla vxter som str p kruka kan flytta under hela ret p grund att de frlorar inte sug rtter under flyttning.

H:Bassam
Jan af Lis
Stakerdruva:
Om jag har fattat det rtt s har dessa vldigt djupa rotsystem s mycket rtter kan frstras vid ett ev. flytt.

Blbr
Dessa har relativt sm rotsystem, s det borde g bra att flytta (men ta med s stor rotkaka du kan) samt att ha i en stor kruka. Tnk p att vattna ordentligt i en kruka.
Huggorm
Jag vet inte hur djupa rotsystem staketdruvorna har, men de kan breda ut sig i alla fall. Jag har en zilga som mtt vldigt dligt sedan jag satte den fr tv r sedan, och den r fortfarande bara 30cm hg. Under jord hade det hnt desto mer, det var en relativt grov rot ver en meter bort dr jag skulle plantera ngot annat. S det kan som sagt bli svrt att f med mycket av rotsystemet, och lsningen kan d vara att beskra ovan mark fr att f lite balans p det.
emmas matte
TACK fr svar, ska kolla om jag kan hitta ngon som kan klippa min druva, blbren fr bli uppgrvda till vren och planterade i stora krukor tills jag vet vart de ska st, mste slja mitt torp ,blev ensam och klarar inte att bo kvar.
Huggorm
CITAT (emmas matte @ 19-01-2011, 11:15) *
TACK fr svar, ska kolla om jag kan hitta ngon som kan klippa min druva, blbren fr bli uppgrvda till vren och planterade i stora krukor tills jag vet vart de ska st, mste slja mitt torp ,blev ensam och klarar inte att bo kvar.

Kom ihg att druvor bara fr klippas p vissa tider av ret, jag minns dock inte nr. De "blder" annars. Det kan hnda att det r lttare att bara skaffa en ny druvplanta senare i stllet, dom vxer ju ganska fort
emmas matte
ska tnka p det.
Bassam
Hej

Man ska frska sjlv klippar sina vxter .

H:Bassam
emmas matte
Bassan. r faktisk reumatiker och kan inte klippa sjlv. Men jag gr det jag kan smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon