emmas matte
17-01-2011, 18:56
Har en blå staketdruva ,totalt vildvuxen, som jag behöver flytta, Går det? Ska den klippas ner? Nu eller sedan?.
Har oxå Amerikanska blåbär kan man flytta dessa? Eventuellt ha dem i krukor ett tag, går det?
Hej
staketdruva
Den skillnad på var du bor o du bor i södra Sverige du kan flytta den augusti till oktober. men om du bor i norr Sverige du kan flytta den på våren då tjälen släppt .
Obs
Det är bättre om du beskära hård före flyttning för att blir balans mellan grönskar och rötter
oxå Amerikanska blåbär
För att den står på kruka så du kan flytta under hela året men undvika tjälen .
Obs 2
alla växter som står på kruka kan flytta under hela året på grund att de förlorar inte sug rötter under flyttning.
H:Bassam
Jan af Lisö
18-01-2011, 09:42
Stakerdruva:
Om jag har fattat det rätt så har dessa väldigt djupa rotsystem så mycket rötter kan förstöras vid ett ev. flytt.
Blåbär
Dessa har relativt små rotsystem, så det borde gå bra att flytta (men ta med så stor rotkaka du kan) samt att ha i en stor kruka. Tänk på att vattna ordentligt i en kruka.
Huggorm
18-01-2011, 23:44
Jag vet inte hur djupa rotsystem staketdruvorna har, men de kan breda ut sig i alla fall. Jag har en zilga som mått väldigt dåligt sedan jag satte den för två år sedan, och den är fortfarande bara 30cm hög. Under jord hade det hänt desto mer, det var en relativt grov rot över en meter bort där jag skulle plantera något annat. Så det kan som sagt bli svårt att få med mycket av rotsystemet, och lösningen kan då vara att beskära ovan mark för att få lite balans på det.
emmas matte
19-01-2011, 11:15
TACK för svar, ska kolla om jag kan hitta någon som kan klippa min druva, blåbären får bli uppgrävda till våren och planterade i stora krukor tills jag vet vart de ska stå, måste sälja mitt torp ,blev ensam och klarar inte att bo kvar.
Huggorm
19-01-2011, 11:17
CITAT (emmas matte @ 19-01-2011, 11:15)

TACK för svar, ska kolla om jag kan hitta någon som kan klippa min druva, blåbären får bli uppgrävda till våren och planterade i stora krukor tills jag vet vart de ska stå, måste sälja mitt torp ,blev ensam och klarar inte att bo kvar.
Kom ihåg att druvor bara får klippas på vissa tider av året, jag minns dock inte när. De "blöder" annars. Det kan hända att det är lättare att bara skaffa en ny druvplanta senare i stället, dom växer ju ganska fort
emmas matte
19-01-2011, 14:54
ska tänka på det.
Hej
Man ska försöka själv klippar sina växter .
H:Bassam
emmas matte
21-01-2011, 15:52
Bassan. Är faktisk reumatiker och kan inte klippa själv. Men jag gör det jag kan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.