Full version: Vapen
malcolm
Har ikväll sett en dokumentär från skjutningarna från Skottland i mitten av 90-talet där 16 elever + en lärare blev mördade av en galning. HUR kan sådant hända och varför? Trots tydliga indikationer från samhället fick denne man ha kvar sina vapenlicenser och sina vapen och jag tror inte det är ett dugg bättre här i Sverige. Fattar inte varför privatpersoner skall ha tillstånd för revolvrar och pistoler eftersom man lika gärna kan öva målskytte med luftvapen om man är intresserad av skytte. Jaktvapen är en annan sak, de används i huvudsak till jakt även om vissa av dem även används till mord men ändå... den som har en älgstudsare på väggen är inte en potientiell mördare.
Red Top
Den som har en fungerande älgstudsare på väggen är nog inte jägare heller. Bara allmänt korkad. blink.gif
malcolm
Vapen skall förvaras i godkända skåp här i Sverige och speciellt slutstycket för att förhindra olaga användning men det är inte alla som följer dessa regler utan vill gärna visa upp vad de har.
*Stintan*
Följer man inte reglerna så är man väl knappast lämplig att inneha vapenlicens nono.gif
theseraphim
Även om Sverige har överlag väldigt stränga vapenregler så är det inga problem för den som har licens att ställa till med en massaker med vanliga jaktvapen, det behövs ingen revolver för något sådant. En halvautomat studsare 30-06 plus en massa kulor är på ett sätt värre vapen än de pistoler som oftast används rent tekniskt alltså då de flesta skjutningar använt handeldvapen med mantlad ammunition som inte expanderar medan om någon skulle använda ammunition för jakt så får man betydligt värre kroppsskador.

Visst kan man väl få äga vapen om man nu vill men det bästa vore om de måste förvaras hos en förening eller klubblokal dvs man har bara tillträde till vapnet när man är på banan för det är väl sällan man behöver sitta hemma i soffan och smeka sin 44....öhh pistolen alltså.
skånepåg
Vapen verkar kul, jag har bara skjutit med luft-pistol/gevär och salongs gevär och en gång fick jag testa pistol på skjutbana när jag var mindre och en hagelbössa på såna porslinsduvor, min pappa har ju bondgård och rätt stor familj och en är jägare ^^
Och sen har jag sysslat mycket med soft-air och paintball men tröttna på det efter ett år tongue.gif
Fasst i Usa har de ju stora träffar med vapen galningar med asfeta automatkarbiner och en video jag sett på youtube är det en kille som har en sån asstor sak man sitter i med 2st skitstora automatare på sidorna biggrin.gif

Det var ju länge sen man var intresserad av vapen, jag har tom. tröttnat på krigs spel tongue.gif
theseraphim
CITAT (skånepåg @ 18-01-2011, 12:07) *
Vapen verkar kul, jag har bara skjutit med luft-pistol/gevär och salongs gevär och en gång fick jag testa pistol på skjutbana när jag var mindre och en hagelbössa på såna porslinsduvor, min pappa har ju bondgård och rätt stor familj och en är jägare ^^
Och sen har jag sysslat mycket med soft-air och paintball men tröttna på det efter ett år tongue.gif
Fasst i Usa har de ju stora träffar med vapen galningar med asfeta automatkarbiner och en video jag sett på youtube är det en kille som har en sån asstor sak man sitter i med 2st skitstora automatare på sidorna biggrin.gif

Det var ju länge sen man var intresserad av vapen, jag har tom. tröttnat på krigs spel tongue.gif

Den skitstora automataren är nog en Quad-Fifty/Maxson, den är väl egentligen ingen som behöver äga privat men å andra sidan är det väl få som skulle använda en sådan till en massaker...som tur var med tanke på blåset i en sådan.
Skulle vara intressant och räkna statistik på antal vapenägare som sköter sig per vapen i USA och jämföra det med liknande siffror i Tex Sverige, Finland(av naturliga skäl...) osv bara för att få en inblick i hur stor skillnaden egentligen är?
skånepåg
CITAT (theseraphim @ 18-01-2011, 12:22) *
Den skitstora automataren är nog en Quad-Fifty/Maxson, den är väl egentligen ingen som behöver äga privat men å andra sidan är det väl få som skulle använda en sådan till en massaker...som tur var med tanke på blåset i en sådan.
Skulle vara intressant och räkna statistik på antal vapenägare som sköter sig per vapen i USA och jämföra det med liknande siffror i Tex Sverige, Finland(av naturliga skäl...) osv bara för att få en inblick i hur stor skillnaden egentligen är?

Haha ok, jo den e ju inte så smidig tongue.gif
Men det går inte gämnföra Usa med sverige, hehe de är ju totalt galna där borta ^^
gnon49
Misstänker att det kommer in vapen i Sverige titt som tätt tack vare vår obefintliga gränskontroll. Då hjälper ju inga lagar. Att få tag i illegala vapen verkar nästan vara lika lätt som att köpa hembränt. Ruskig utveckling.
skånepåg
CITAT (gnon49 @ 18-01-2011, 13:12) *
Misstänker att det kommer in vapen i Sverige titt som tätt tack vare vår obefintliga gränskontroll. Då hjälper ju inga lagar. Att få tag i illegala vapen verkar nästan vara lika lätt som att köpa hembränt. Ruskig utveckling.

Hehe det menar du inte, har du sett Gränsbevakarna Australien på tv? Hade det varit sån kontroll i europa så hade inte mycket av nånting kommit in ^^
Till sverige kan man ju få droger och vapen hemskickat ohmy.gif
theseraphim
CITAT (skånepåg @ 18-01-2011, 13:32) *
Hehe det menar du inte, har du sett Gränsbevakarna Australien på tv? Hade det varit sån kontroll i europa så hade inte mycket av nånting kommit in ^^
Till sverige kan man ju få droger och vapen hemskickat ohmy.gif

Vapen överlag är väldigt lätt att smuggla i land med mycket färjeförbindelser o vägförbindelser in i landet. Till Australien är det antingen flyg eller fraktfartyg som gäller och via flyget är det näst omöjligt även i Sverige. Däremot har de liberalare vapenlagar även i Australien om jag inte minns fel tex så är det väl fortfarande lagligt med halvautomat versioner av olika automatkarbiner och k-pistar förvisso med licens men där går gränsen i Sverige som tur var.

CITAT (skånepåg @ 18-01-2011, 12:41) *
Haha ok, jo den e ju inte så smidig tongue.gif
Men det går inte gämnföra Usa med sverige, hehe de är ju totalt galna där borta ^^

Förvisso är de vapentokiga men tänk ändå hur många som ÄGER vapen i Sverige även om det inte är kulsprutor, automatkarbiner osv osv. Så det skulle ändå vara kul och se, men det är ändå skrämmande när en vapenaffärsexpedit anser att en automatkarbin är perfekt för att försvara sig mot inbrottstjuvar...viss nackdel när skottet går igenom både dina väggar och grannens plus den tredje grannens motorblock plus att den som brassar är en hysterisk hemmafru med trettio skott i bössan...There goes the neighbourhood:-)
skånepåg
CITAT (theseraphim @ 18-01-2011, 15:35) *
Vapen överlag är väldigt lätt att smuggla i land med mycket färjeförbindelser o vägförbindelser in i landet. Till Australien är det antingen flyg eller fraktfartyg som gäller och via flyget är det näst omöjligt även i Sverige. Däremot har de liberalare vapenlagar även i Australien om jag inte minns fel tex så är det väl fortfarande lagligt med halvautomat versioner av olika automatkarbiner och k-pistar förvisso med licens men där går gränsen i Sverige som tur var.
Förvisso är de vapentokiga men tänk ändå hur många som ÄGER vapen i Sverige även om det inte är kulsprutor, automatkarbiner osv osv. Så det skulle ändå vara kul och se, men det är ändå skrämmande när en vapenaffärsexpedit anser att en automatkarbin är perfekt för att försvara sig mot inbrottstjuvar...viss nackdel när skottet går igenom både dina väggar och grannens plus den tredje grannens motorblock plus att den som brassar är en hysterisk hemmafru med trettio skott i bössan...There goes the neighbourhood:-)

Hehe du har en poäng ^^
Lite striktare vapanlagar tycker jag borde införskaffas, som typ att bara ha vapen på en skjutbana och leka livet ^^ Sen jaga med vissa vapen och så vidare tongue.gif
Men som du säger det kommer ju säkert smugglas en del men om vi satsar mer på vår säkerhet med stängare och mer gränsbevakning så kommer ju mindre skit in ^^
theseraphim
CITAT (skånepåg @ 18-01-2011, 16:24) *
Hehe du har en poäng ^^
Lite striktare vapanlagar tycker jag borde införskaffas, som typ att bara ha vapen på en skjutbana och leka livet ^^ Sen jaga med vissa vapen och så vidare tongue.gif
Men som du säger det kommer ju säkert smugglas en del men om vi satsar mer på vår säkerhet med stängare och mer gränsbevakning så kommer ju mindre skit in ^^

Givetvis skulle tullen behöva förstärkning i manskap o utrustning för i dagsläget är de stark underbemannade problemet är bara att en hund kan tex lukta till sig droger gömda i en dörr men inte tex pistoler gömda på samma sätt. Den mesta illegala vapensmuggling går ju inte till som man ser det på filmer med en lastbil totalt smockad med så mycket vapen att försvaret överväger att köpa därifrån istället utan oftast är det väldigt liten mängd i vanliga personbilar.
Huggorm
Men hur många av de skjutningar som sker i Sverige sker med vapen som är eller har varit med licens? Jag gissar att de absolut flesta är insmugglade, eller kanske från något av de militärförråd som länsats genom åren. Att sätta åt prickskyttar hjälper nog föga. Det är skrämmande att gång på gång läsa om hur polisen hittar AK47:or hos privatpersoner, och framför allt alla dessa gäng som bildats och där medlemmarna inte är rädda för att skjuta
theseraphim
CITAT (Huggorm @ 18-01-2011, 23:59) *
Men hur många av de skjutningar som sker i Sverige sker med vapen som är eller har varit med licens? Jag gissar att de absolut flesta är insmugglade, eller kanske från något av de militärförråd som länsats genom åren. Att sätta åt prickskyttar hjälper nog föga. Det är skrämmande att gång på gång läsa om hur polisen hittar AK47:or hos privatpersoner, och framför allt alla dessa gäng som bildats och där medlemmarna inte är rädda för att skjuta

När det gäller tex pistoler så är en ganska stor del stulna vapen men sedan finns det ju tyvärr ett ganska stor mörkertal på personer som säljer "second hand" eller under disken så att säga. Däremot militära vapen är den största delen insmugglat idag då det är svårt att stjäla militära vapen i dagsläget plus att en rånarliga vill ogärna använda samma vapen i tjugo rån rakt igenom i händelse att de grips med vapnet så kan det ju binda dem till alla brott där det använts. Ja en AK47 och dess varianter är sällan dyra vapen och kan om man vågar ta riskerna köpas för spottstyvrar nere på balkan tex eller rumänien.
Illegala vapen är ju svårt att göra något konkret åt men mer vapenamnesti är en bra sak då det faktiskt fungerar men sedan ska alla lagliga vapen inte få förvaras i hemmen för det finns ingen mening med att ha varken pistoler eller hagelbrakare hemma.
KRT
CITAT (theseraphim @ 19-01-2011, 08:45) *
men sedan ska alla lagliga vapen inte få förvaras i hemmen för det finns ingen mening med att ha varken pistoler eller hagelbrakare hemma.

Förstår inte riktigt hur du menar? Att man inte ska få förvara jäktvapen eller något vapen alls hemma? Var skulle de då förvaras? Det är ju fullkomligt uppenbart att speciella vapenförråd inte är någon vidare idé då alöldeles för många militära sådana har rånats genom åren.

Dessutom, köper man ett jaktvapen för kanske 25 00 och ett sikte för 10, så är man nog inte speciellt intresserad av att låsa in det i nåon slags mob-förråd som en massa okända jägare har tillgång till.

Det finns ganska stränga regler för vapeninnehav och vapenförvaring i Sverige, specieltl om man jämför med en del andra länder. Självkalrt kunde t.ex. sjukvården bli bättre på att meddela polisen att en person inte är medicinskr lämplig att ha vapen, men det är snarast en fråga om personlig integritet.

Dessutom, om vi ska vara helt ärliga, hur många av alla icke-jaktrelaterade skjutningar som sker i Sverige, sker med licensiserade vapen? Förmodligen inte någon större del...........
Huggorm
Ett bättre sätt att bli av med illegala vapen borde vara förenklade regler för att polisen skall få göra spontana husrannsakningar. Då kan dom hälsa på hos skumt folk utan så djupa anledningar som idag. Har man någon gång blivit dömd för ett brott, eller om man är medlem i något av alla kriminella gäng, så skall det räcka som skäl för att polisen skall kunna knacka på och kräva husrannsakan. Få se hur intressant det är att äga en massa vapen om man när som helst kan bli ertappad. Stränga straff för innehav av illegala skjutvapen naturligtvis.
theseraphim
CITAT (KRT @ 19-01-2011, 10:52) *
Förstår inte riktigt hur du menar? Att man inte ska få förvara jäktvapen eller något vapen alls hemma? Var skulle de då förvaras? Det är ju fullkomligt uppenbart att speciella vapenförråd inte är någon vidare idé då alöldeles för många militära sådana har rånats genom åren.

Dessutom, köper man ett jaktvapen för kanske 25 00 och ett sikte för 10, så är man nog inte speciellt intresserad av att låsa in det i nåon slags mob-förråd som en massa okända jägare har tillgång till.

Det finns ganska stränga regler för vapeninnehav och vapenförvaring i Sverige, specieltl om man jämför med en del andra länder. Självkalrt kunde t.ex. sjukvården bli bättre på att meddela polisen att en person inte är medicinskr lämplig att ha vapen, men det är snarast en fråga om personlig integritet.

Dessutom, om vi ska vara helt ärliga, hur många av alla icke-jaktrelaterade skjutningar som sker i Sverige, sker med licensiserade vapen? Förmodligen inte någon större del...........

Man skulle kunna förvara dem i gemensamma lokaler tex om man har en pistol så skulle förvaringen ske i den klubb man tillhör, det samma gäller jaktgevär. Då skulle kollen bli betydligt bättre plus att som sagt det finns ingen mening med att ha en massa vapen hemma även om du betalt 50000 för en bössa med utrustning. Polisen själva säger ju att en hel del av de vapen som florerar på gatan är lagliga vapen från start som sedan stulits eller sålts bakvägen. Sedan ska man inte kalla alla vapenägare för slarvrar men när man handskas med något som är så i grund farligt så ska säkerheten före folks vilja att jaga eller skjuta gå först och om det i sin tur innebär att färre har råd att ha vapen är ju bara bra.

CITAT (Huggorm @ 19-01-2011, 11:04) *
Ett bättre sätt att bli av med illegala vapen borde vara förenklade regler för att polisen skall få göra spontana husrannsakningar. Då kan dom hälsa på hos skumt folk utan så djupa anledningar som idag. Har man någon gång blivit dömd för ett brott, eller om man är medlem i något av alla kriminella gäng, så skall det räcka som skäl för att polisen skall kunna knacka på och kräva husrannsakan. Få se hur intressant det är att äga en massa vapen om man när som helst kan bli ertappad. Stränga straff för innehav av illegala skjutvapen naturligtvis.

Inte så dumt egentligen tex om man suttit inne för tex väpnat rån och släpps ut så kan man tex ha en kontrolltid på ex antal år efter detta då polisen har rätt att kolla hemmet. Även som du skriver att de kan få kolla utan att behöva ha direkta bevis på vapeninnehav.
KRT
Förutsätt inte att alla tillhör någon klubb, tvivlar på att ens en majoritet tillhör någon klubb. Dessutom tillkommer en hel drös juridiska problem med ditt förslag. Bra i teorin omöjligt att genomföra i praktiken.
theseraphim
CITAT (KRT @ 19-01-2011, 11:40) *
Förutsätt inte att alla tillhör någon klubb, tvivlar på att ens en majoritet tillhör någon klubb. Dessutom tillkommer en hel drös juridiska problem med ditt förslag. Bra i teorin omöjligt att genomföra i praktiken.

I praktiken är det genomförbart på sikt dvs att reglerna gäller vapen köpta efter en viss tidpunkt osv plus att det bör gälla vissa mer högriskvapen tex pistoler och revolver i första hand för ett gevär i kaliber 22 har nog föga gatuvärde det samma gäller vissa andra mer renodlade jaktvapen. Jag ska inte stå här själv o säga att skjuta är tråkigt förvisso har man bara skjutit på pappersmål men det är lite småkul däremot så undrar ibland när man ser alla annonser på tex Blocket där det säljs alla möjliga vapen som inte kan räknas som jaktvapen eller tävlingsvapen men det står licenskrav...är det licenskrav alla gånger även om en köpare är villig att sockra priset lite???
Ålder o läkare nämndes ovanför och det är nog tyvärr alltför få läkare som drar i bromsen både när det gäller vapenlicenser och körkort i dagsläget vilket skapar vissa problem. Har själv en gammal släkting som åkt på stroke o var vimsig redan innan det men har fortfarande giltigt körkort för den gamle husdoktorn ville vara snäll som hon uttryckte det! Mot vem är hon snäll kan man undra? Vad händer den dagen han är med om en olycka eller skapar en olycka där andra skadas eller tom avlider?
Bör det inte vara ett obligatoriskt test vid iaf 70 där syn, hörsel o reflexer testas och där läkarana inte fattar beslut på snällhetsgrunder utan på fakta. Jag är medveten om att det finns de som är betydligt yngre än 70 som inte bör ha körkort men det är mer polisens sak än att deras kroppar inte fungerar på topp längre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon