mjonass
Hej
Jag satte upp mitt lilla växthus i höstas och längtar nu till våren då jag kan börja använda mitt växthus.

Växthuset är inte så stort (5 m2)och jag funderar på hur jag ska utnyttja det på bästa sätt.
Någon tomat och gurkplanta vill jag nog ha, men hur är det med kryddväxter. Passar de bra i växthus eller ska de odlas utomhus?

Bassam
Hej

Växthus passar till grönsaker - kryddor och blommor.

H:Bassam
ingrids
Kryddväxter är ju väldigt olika. Basilika och rosmarin är ju rätt kinkiga på friland (i alla fall här i norr) och kanske skulle vinna på att bo i växthus, men myntor, timjan, saliva och mycket annat funkar strålande på friland också.
Louisen
Jag har planterat basilika runt fötterna på tomaterna (inte alldeles intill men nära) och de triva bra ihop. Tar bort några blad längst ned på tomatplantorna så basilikan får ljus, bara. PLatseffektivt tycker jag smile.gif och dessutom är det gott att nypa lite basilika när man ändå hämtar tomater smile.gif

Läääängtar till våren!!!!!!!
imjoh
Satte in en kruka med Genovese förra året på prov, blev väldigt stor och kraftig. Har alltid odlat den vid solväggen på altanen annars.
Minimika
Jag har kört både basilika, dill och persilja i växthuset med stor framgång. Dom mer vedartade örterna typ rosmarin, timjan, oregano klarar sig nog minst lika bra utomhus.
I fjol sådde jag en sort som hette Salladsbasilika som var helt fantastisk! Både som kryddgrönt och salladsgrönt. Den fick monsterstora blad i växthuset! Riktigt god!
Lycka till!
salikons
Basilika odlar jag alltid i mitt växthus. Persilja, dill och sallad odlar jag tidigt på våren så att jag har kryddgrönt medan det fortfarande är snö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon