|
Hörde på radion idag att irländarna som hade högkonjunktur i början av 2000 och då var det högstatus att ha häst så väldigt många köpte då hästar. Nu är det lågkonjunktur och en häst är värd lika mycket som en mobiltelefon, sade en som intervjuades. Ett problem nu är att det släpps ut hästar helt vind för våg då mga inte vill ha dem längre och de klarar sig inte själva i den här kylan dessutom.
Lät väldigt konstigt - kan det verkligen gå till på det här sättet så att det verkligen är ett stort problem på Irland? Lät helt sjukt. Har de inte råd att gå till slaktaren med hästarna istället? Påminner om det där med sommarkatter.
Djurplågeri ivf...
Myosotis
18-01-2011, 12:20
Hörde det också.  Påminner ju inte om katter såtillvida att det nog knappast släppts ut några hingstar eller dräktiga ston skulle jag tro. Märkligt att de klarar sig så dåligt. Kylan är ju inget problem så länge de har mat, men det är väl varmblod som behöver mycket mat och är bortklemade och inte vana att hitta sin egen mat. Annars skulle de ju kunna ha ett riktigt bra liv ute så länge de inte blir påkörda eller liknande, mycket bättre än alla stackars hästar som måste stå i stall.
Aqvakul
18-01-2011, 12:43
Tydligen så svälter de ihjäl. Fruktansvärt oansvarigt att inte ta hand om dem...
herkules
18-01-2011, 12:55
alla irländare är inte så bra på att ta hand om sina djur, kapphundar som inte springer tillräckligt fort hängs i närmsta träd eller kastas ut från bilar på motorvägen, hund/häst/djurstallar är fulla av övergivna djur i det där landet. trist sanning och stryk ska dom ha. människorna alltså.
CITAT (xlxl67 @ 18-01-2011, 12:05)  Hörde på radion idag att irländarna som hade högkonjunktur i början av 2000 och då var det högstatus att ha häst så väldigt många köpte då hästar. Nu är det lågkonjunktur och en häst är värd lika mycket som en mobiltelefon, sade en som intervjuades. Ett problem nu är att det släpps ut hästar helt vind för våg då mga inte vill ha dem längre och de klarar sig inte själva i den här kylan dessutom. Usch för sådant djurplågeri! Sa de något om hur denna främmande art påverkar sin miljö i det vilda? De som klarar sig alltså. Olle
Meriona
18-01-2011, 18:43
Jag har inte läst om detta alls nånstans. Usch! Hur tänker man? Fast hur tänker de som släpper ut sina förvuxna boaormar för all del. Djurvänner är de då INTE!
Och din fråga Olle är ju jättebra, vad händer i förlängningen? Fast jag tror att hästarna dör inom nåt år, antingen genom att bli överkörda eller svälta ihjäl. ELLER? Jag vet inte hur klimatet är på Irland vintertid, så jag är då inte säker!
CITAT (Olle A @ 18-01-2011, 14:19)  Usch för sådant djurplågeri! Sa de något om hur denna främmande art påverkar sin miljö i det vilda? De som klarar sig alltså. Olle Nej hörde inte ngt om detta mer än att det var ett STORT problem med många döda hästar. CITAT (Meriona @ 18-01-2011, 18:43)  Jag har inte läst om detta alls nånstans. Usch! Hur tänker man? Fast hur tänker de som släpper ut sina förvuxna boaormar för all del. Djurvänner är de då INTE!
Och din fråga Olle är ju jättebra, vad händer i förlängningen? Fast jag tror att hästarna dör inom nåt år, antingen genom att bli överkörda eller svälta ihjäl. ELLER? Jag vet inte hur klimatet är på Irland vintertid, så jag är då inte säker! Vildhästar finns ju men dessa är väl stallhästar så uppenbarligen får de stora problem när de lämnas helt åt sitt öde särskilt en vinter som denna.
ingrid fuxwall
18-01-2011, 20:20
Det finns organisationer som åker till Irland - tar hand om deras dumpade hundar och sedan låter svenskar adoptera dessa - vem vet, kanske någon gör samma sak med hästarna.
Tycker det är sorgligt att djur har så dålig status i ett icke U-land
Meriona
18-01-2011, 20:22
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-01-2011, 20:20)  Det finns organisationer som åker till Irland - tar hand om deras dumpade hundar och sedan låter svenskar adoptera dessa - vem vet, kanske någon gör samma sak med hästarna.
Tycker det är sorgligt att djur har så dålig status i ett icke U-land Ja det förvånar mig också, måste jag säga. Undrar vad det beror på?
herkules
18-01-2011, 20:37
här är den förening jag har mest förtroende för vad det gäller irländska rescues http://www.neverneverland.se/det finns lite att läsa där om hur irländarna förhåller sig till sina husdjur, helt annat än här i sverige.
theseraphim
18-01-2011, 20:40
CITAT (Meriona @ 18-01-2011, 20:22)  Ja det förvånar mig också, måste jag säga. Undrar vad det beror på? Jag tror det har mer med traditioner o seder mer än U eller I land, Irländarna är vana med extrem misär rakt igenom sin historia och då var det väl få som brydde sig om djur mer än som mat eller för mjölk...kanske fortfarande är djupt rotat.
Fågelvägen
18-01-2011, 20:51
Jag hörde i morse en fullständigt blodisande intervju som P1 gjort på Irland. Innehållet var ungefär detta: Det beräknas vara ca 20 000 hästar som lämnats vind för våg på Irland, eftersom ägarna inte har råd att ta hand om dem längre. Ett problem är att vintern har varit ovanligt sträng, så hästarna faktiskt svälter ihjäl. Under intervjun fördes samtalet intill en vit liten ponny, vars revben stack ut vid ryggen. Djurskyddsmannen som intervjuades trodde att den knappast kunde leva mer än en vecka till. Ett litet svagt gnägg hörde man. Jag fattar inte att man kan göra så mot djur. Om situationen är så desperat i den plötsliga lågkonjunkturen, så kunde man väl avliva sin häst istället för att låta den svälta ihjäl.
Meriona
18-01-2011, 20:54
20.000? Låter helt absurt! Jag har reviderat min syn på irländare idag, helt klart!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8430528.abRiktigt märkligt. Vad är det som kostar? Så när man märker att man inte har råd så släpper man bara ut djuret? Verkar helt sjukt.  CITAT (Meriona @ 18-01-2011, 20:54)  ... Jag har reviderat min syn på irländare idag, helt klart!  Jag med...
Biggan_
18-01-2011, 22:32
Det går kalla kårar på ryggen på mej när jag hör talas om detta! Stackars djur!
Blir så upprörd så jag hittar inte ord!
Piccante
18-01-2011, 23:02
Det är inte gratis att avliva ett djur. Veterinärer tar ganska bra timtaxa för att åka ut och avlivningsvätska, kanyler mm kostar pengar. Sen är döda djur klassat som biologiskt avfall och man får betala bortforsling och destruktion. Folk som har hästar på ridskola eller inhyrda kan ju inte gräva ned dom i trädgården. Det kostar nog någon tusenlapp att avliva en häst i Sverige.
CITAT (Markus_H @ 18-01-2011, 23:02)  Det är inte gratis att avliva ett djur. Veterinärer tar ganska bra timtaxa för att åka ut och avlivningsvätska, kanyler mm kostar pengar. Sen är döda djur klassat som biologiskt avfall och man får betala bortforsling och destruktion. Folk som har hästar på ridskola eller inhyrda kan ju inte gräva ned dom i trädgården. Det kostar nog någon tusenlapp att avliva en häst i Sverige. Men hästarna borde väl ha ett slaktvärde? Är man så hjärtlös att man släpper hästarna att dö vind för våg så bryr man sej väl förmodligen inte om att köttet blir mat?
Huggorm
18-01-2011, 23:52
Enligt irländare jag pratat med är det sällan minusgrader och snö på den gröna ön. Kan det vara så att hästarna släppts ut redan innan den här stränga vintern bröt ut? Vanliga irländska vintrar borde gå bra för hästar att klara
Myosotis
19-01-2011, 00:00
Jag tror inte alla nödvändigtvis är hjärtlösa, bara tanklösa. De vill inte avliva sin fullt friska, kanske unga älskade häst utan tror att den klarar sig bra om de släpper ut den, vilket den normalt borde kunna göra.
herkules
19-01-2011, 00:04
hur ska hästar kunna klara sig när de släpps ut i och runt dublin? irland är inte bara gröna ängar ...
Myosotis
19-01-2011, 00:08
CITAT (herkules @ 19-01-2011, 00:04)  i och runt dublin? ja det är ju ännu mer idiotiskt.
Skruttis
19-01-2011, 08:46
Usch jag mår illa när jag hör sådant här! Hur känslokall kan man vara när det gäller ens eget husdjur... Pratade häromdagen med en kille på ett djurhem som översvämmats av katter, att de börjar få stora problem med hundar också. Vart är det här samhället på väg egentligen?
theseraphim
19-01-2011, 10:12
CITAT (Cacki @ 18-01-2011, 23:06)  Men hästarna borde väl ha ett slaktvärde? Är man så hjärtlös att man släpper hästarna att dö vind för våg så bryr man sej väl förmodligen inte om att köttet blir mat? Det beror på om det är någon som vill ha hästkött, det är ganska sällsynt och alla slakterier tar inte emot det.
Huggorm
19-01-2011, 10:13
Synd dom inte har vargar på Irland
theseraphim
19-01-2011, 10:14
CITAT (Skruttis @ 19-01-2011, 08:46)  Usch jag mår illa när jag hör sådant här! Hur känslokall kan man vara när det gäller ens eget husdjur... Pratade häromdagen med en kille på ett djurhem som översvämmats av katter, att de börjar få stora problem med hundar också. Vart är det här samhället på väg egentligen?  Tyvärr är det väl så att just djur mer och mer har blivit en trendig accessoar än ett renodlat intresse, ta tex alla dessa småhundar som trendiga o chica damer ska ha nu för tiden. När sedan trenderna blir krävande så dör intresset och djuret dumpas.
Huggorm
19-01-2011, 10:26
CITAT (theseraphim @ 19-01-2011, 10:14)  Tyvärr är det väl så att just djur mer och mer har blivit en trendig accessoar än ett renodlat intresse, ta tex alla dessa småhundar som trendiga o chica damer ska ha nu för tiden. När sedan trenderna blir krävande så dör intresset och djuret dumpas. Eller dessa kamphundar som de tuffa pojkarna vill ha
Piccante
19-01-2011, 10:40
CITAT (Cacki @ 18-01-2011, 23:06)  Men hästarna borde väl ha ett slaktvärde? Är man så hjärtlös att man släpper hästarna att dö vind för våg så bryr man sej väl förmodligen inte om att köttet blir mat? Det är ju ett problem även i Sverige har det visat sig att de som har häst som husdjur vill inte att de ska sluta sina dagar som korv. TV3 Insider visade hur oseriösa hästköpare köpte upp gamla ridhästar för att ägarna inte klarade av att slakta dom. De köptes för att bli ridhästar eller sällskapshästar åt andra hästar men såldes mot de tidigare ägarnas ovetande till slakt i Europa.
theseraphim
19-01-2011, 11:41
CITAT (Huggorm @ 19-01-2011, 10:26)  Eller dessa kamphundar som de tuffa pojkarna vill ha Precis, inte att förglömma som man säger!
Saxat: CITAT (Markus_H @ 19-01-2011, 10:40)  Det är ju ett problem även i Sverige har det visat sig att de som har häst som husdjur vill inte att de ska sluta sina dagar som korv. Jo, det är jag ju fullt medveten om eftersom jag själv haft hästar som behövt avlivas. Jag kände att jag ville ta hem "nödslakt" eftersom jag ville att hästen skulle få somna in hemma lugnt och stilla utan att behöva utsättas för slakteriets dofter/rutiner. I det läget orkade jag heller inte med att behöva se några blodfläckar på marken efteråt, så därför tappades den aldrig på blod (vilket därför gjorde köttet otjänligt). Det var anledningen till att jag valde detta alternativ. Visserligen skulle jag själv aldrig kunna äta av köttet men spelar det egentligen någon roll om ens gamle vän blir till maskmat eller människoföda?...så tänker jag... Aldrig att jag skulle vilja låta min gamle vän behöva gå ett sådant här grymt öde tillmötes i alla fall! Hjärtlöst, det är vad det är!!...FY FARAO!!!
Samsara
19-01-2011, 13:00
Jag såg en dokumentär hur fattiga barn i förorten på Irland köpte en häst eller en ponny och hade dem i något förråd och släppte bara ut dem i parker när dem skulle beta. Jag tror dem betalade 50 - 100 kr för en häst. Det var fruktansvärt att se hur dessa hästar behandlades.
Tyvärr har inte Irland den bästa synen på hästar eller på djur överhuvudtaget och jag vet ett hjälpcenter som brukar köra runt och hämta upp lösgående hästar som dem sen tar hand om innan dem placerar ut dem till nya hem, även utomlands. Men dem har väl överfullt nu för att kunna ta emot nya hästar. Kommer ägaren sen för att vilja hämta ut sin häst får dem betala "böter", för antalet dagar hästen har varit där och för att dem har hämtat upp hästen, till centret innan dem får hämta hästen.
Den bästa avlivningen för hästar är nog bultpistol med avtappning på blod och inte med spruta, enligt mig. Andra kanske tyker annorlunda. Att slakta/avliva en häst är relativt dyrt, vi betalar 2500 kr för avlivning av ponny och 4500 kr för avlivning av häst till det kommer en avgift för att dem ska frakta bort på 1500 kr, då vi avlivar våra hästar hemma.
Eva-Helene
19-01-2011, 14:32
Jag älskar hästar. Hästar och höns är dom djur som bäst får mig att känna mig harmonisk, än vilket humör jag är i.
Samtidigt så känner jag inga samvetskval öht över att äta hästkött. Hästar är dom "ladugårds och stall-djur" som lever det bästa livet, så varför ska jag då ha dåligt samvete (eller nåt) över att äta hästkött? Jag har mer samvetskval över att jag inte har råd att köpa ekologiska ägg, kött från frigående boskap o.s.v. Men det kan jag f.t. inte göra något åt...
Samsara
19-01-2011, 14:40
Håller med dig Eva-Helene, hästkött är dessutom gott och det är nog dem som lever bäst som du skrev. Jag ser bara till att det är svenskt hästkött som jag köper när jag ska ha det och inte utländskt med tanke på alla slakttransporter och vad man har sett dokumentärer om. Men fortfarande är det sorgligt det som har hänt på Irland.
Samsara
19-01-2011, 14:47
En svensk hästhandlare har köpt upp tio av dem ponnyerna som har blivit utsläppta, men han har också sagt att det inte blir fler. Kanske fler hästhandlare som köper upp några och räddar dem från ödet? Nu pratar jag om seriösa hästhandlare och inte dem som köper för att sälja vidare till slakt.
Men Denis Lynch som tillhör hoppeliten har påbörjat en insamling för att rädda dem hästar som fortfarande lever.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|