Heinrich
Hej!

Jag har inte hunnit höstgödsla förra året men vill ändå odla grönsaker som kål och morötter.
I de flesta böcker så sägs det att dessa grönsaker blir dåliga om man vårgödslar de. Gäller det
alla sorters gödsel eller går det bra om man t.ex. tar brunnen kogödsel ?

Jag är tacksam för alla svar.

Heinrich
Preussen
CITAT (Heinrich @ 18-01-2011, 20:12) *
Hej!

Jag har inte hunnit höstgödsla förra året men vill ändå odla grönsaker som kål och morötter.
I de flesta böcker så sägs det att dessa grönsaker blir dåliga om man vårgödslar de. Gäller det
alla sorters gödsel eller går det bra om man t.ex. tar brunnen kogödsel ?

Jag är tacksam för alla svar.

Heinrich

kål blir inte dålig om du vårgödslar utan vill tvärtom ha kvävegivor hela säsongen. morötter kanske du ska skippa kväve(N) utan ge mer fosfor (P) och kalium (K).
Heinrich
Ok. Tack. Om jag översättar det till organiska
gödningsmedel så blir det kogödsel till kålen
och hönsgödsel till morötterna, eller?
Preussen
CITAT (Heinrich @ 24-01-2011, 21:14) *
Ok. Tack. Om jag översättar det till organiska
gödningsmedel så blir det kogödsel till kålen
och hönsgödsel till morötterna, eller?

nja, inte riktigt. Hönsgödsel är rik på snabbverkande kväve (N) så det ska du la bli o ge morötterna. släng hönsgödsel till kålen så mår den bra. grunda med kogödsel.
grunda med kogödsel på påse till morötterna. släng askan där oxå.
Bassam
Hej

Kväv är bra till grönskar om det blir mycket kväv så ska vi har mera grönskar och lite rötter o vi ska få svaga växter mot ohyra.

Obs

Så man behöver ge benmjöl eller blodmjöl till grönsaker som ska ge rötter för att äta som morötter.

H:Bassam
Heinrich
Ok då gör jag så! Tack för hjälpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon