|
Meriona
18-01-2011, 20:51
Det har visat sig säljare även här i Trollhättan nu på det senaste, människor i medelåldern med invandrarbakgrund, som inte alls har det vanliga "uteliggarutseendet" om man nu ska vara lite elak. Jag är van att köpa Faktum i Gbg, Ale osv men detta är en helt annan typ av försäljare. Idag stod dessutom en flicka i 10-12-årsåldern och sålde tidningarna på köpcentret, det kan väl ändå inte vara meningen ? Att barnarbete ska finansiera detta i sig väldigt bra projekt? Jag började genast misstänka att det är någon som drar nytta av projektet för egen vinning och dessutom låter sina barn slita. Jag har mailat Faktum, men är det någon annan som sett något liknande? Hoppas att jag har fel!
Biggan_
18-01-2011, 20:56
Det kanske är någon som stulit tidningarna?
ingrid fuxwall
18-01-2011, 20:58
Har inte sett det du nämner men det finns försäljare i Stenungsund och Lilla Edet, alltså inte bara Göteborg
Meriona
18-01-2011, 20:59
Ännu mer märkligt, mailadresserna på deras hemsida är inte i funktion. Info kommer tillbaka till mig och ansvarig utgivare går inte att maila till, det blir tvärstopp. Mysko!  Stulit tidningarna, ja kanske en gång, men inte ett par månader i sträck väl?
Biggan_
18-01-2011, 21:05
CITAT (Meriona @ 18-01-2011, 20:59)  Ännu mer märkligt, mailadresserna på deras hemsida är inte i funktion. Info kommer tillbaka till mig och ansvarig utgivare går inte att maila till, det blir tvärstopp. Mysko! Stulit tidningarna, ja kanske en gång, men inte ett par månader i sträck väl? Nä då är dom nog inte stulna! Det låter märkligt att barn och invandrare säljer. Det står nog inte rätt till, nej!
Faktum Göteborg finns på Facebook ... där står att de natten till igår blev bestulna på datorer som de dock återfått. Kanske därför mail inte fungerar. Faktum
Meriona
18-01-2011, 21:35
MÄrkligt att de nämner det på FB men inte på sin hemsida. Eller? Och hur skulle mailsystemet krascha för att hårdvaran blir stulen, det rimmar inte ett jota i mina ögon.
CITAT (Meriona @ 18-01-2011, 21:35)  MÄrkligt att de nämner det på FB men inte på sin hemsida. Eller? Och hur skulle mailsystemet krascha för att hårdvaran blir stulen, det rimmar inte ett jota i mina ögon. Tänkte bara ifall de kanske ändrat mailadresser .. Verkar iaf mysko att barn säljer den ... det står ju att den säljs av hemlösa. PS: Fungerar ingen av e-mail-adresserna som finns under "Kontakt"
Meriona
18-01-2011, 21:40
Ja visst är det mysko! Man tappar förtroendet!  Nån knapp har jag inte sett på någon av dessa försäljare i Trollhättan, till skillnad från försäljarna i Ale och Gbg, de har klart visat vilka de är. Jag har bara prövat de tre mest officiella mailadresserna, och de funkar inte, imorgon ska jag prova att ringa.
ninnisky
18-01-2011, 22:31
Senast nu i helgen stod det fem olika säljare på Backaplan här i stan. Samtliga, utom en man som sålt där i flera år, hade invandrarbakgrund. Igår nere i Nordstan var det likadant. Så har det aldrig varit. Dessutom var dessa relativt unga försäljare smått påträngande. Nej, något skumt är det...
Visserligen kan försäljare köpa sig ett antal exemplar till en relativt billig peng (tror det är halva piset) men Faktum själva borde väl reagera när det plötsligt dyker upp så många intresserade säljare????
ALLA som säljer Faktum (legitimt) ska ha ett slags ID-kort (med foto !!) fastsatt/hängande VÄL SYNLIGT ! Har de inte det och om de inte heller kan visa ett, om du frågar, så köp INTE av den personen ! Det kan nog, tyvärr, mycket väl vara så att tidningarna stulits från något upplag, tryckeri eller under transport.
Piccante
18-01-2011, 23:20
Generellt ska ju barn inte jobba. Konstigt att de säljer faktum. Det har ju framkommit att en del av "tiggarna" i Göteborg mer eller mindre är skuldslavar åt ligor som tvingar dom tigga och sedan ge provision till de som tar dom till Sverige. Polisen hade svårt att göra något åt det för de uppehöll sig legalt med visum och inom EU får man jobba och resa fritt. Men utnyttjas barn så är det fel. Kan ju vara att någon köper Faktum och delar ut till säljare som uppehåller sig illegalt eller tvingas till tiggeri?
Huggorm
18-01-2011, 23:49
Ser dom ut som romer, de här försäljarna? I såna fall är det väll bara ett nytt sätt att utnyttja de stackare som lockats hit från Rumänien
Snöflinga
18-01-2011, 23:56
Verkar väldigt skumt ... tycker du skall ta kontakt med en tidning.
Myosotis
19-01-2011, 00:05
Jag har hört att rumänska ligor har satt i system att stjäla och sälja hemlösa tidningar. Barn som säljer får nog knappast del i vinsten...
Huggorm
19-01-2011, 00:13
CITAT (Myosotis @ 19-01-2011, 00:05)  Jag har hört att rumänska ligor har satt i system att stjäla och sälja hemlösa tidningar. Barn som säljer får nog knappast del i vinsten...  Åtminstone inte en skälig del. Och först får dom betala av resan hit och boende
CITAT (Meriona @ 18-01-2011, 20:51)  Det har visat sig säljare även här i Trollhättan nu på det senaste, människor i medelåldern med invandrarbakgrund, som inte alls har det vanliga "uteliggarutseendet" om man nu ska vara lite elak. Jag är van att köpa Faktum i Gbg, Ale osv men detta är en helt annan typ av försäljare. Idag stod dessutom en flicka i 10-12-årsåldern och sålde tidningarna på köpcentret, det kan väl ändå inte vara meningen ? Att barnarbete ska finansiera detta i sig väldigt bra projekt? Jag började genast misstänka att det är någon som drar nytta av projektet för egen vinning och dessutom låter sina barn slita. Jag har mailat Faktum, men är det någon annan som sett något liknande? Hoppas att jag har fel! Jag har sett samma grej i Stockholm. Mkt välvårdad man av utländsk härkomst som säljer Situation Stockholm. Han har säljar-leg dessutom. Men jag köper aldrig av honom.... Dessutom har han haft samma pass relativt länge. De flesta andra utesäljare brukar gå vidare på nåt sätt i livet eller göra nåt annat periodvis (tex vård av nåt slag på tex vischan), denna man står här alltid när jag passerar.
Meriona
19-01-2011, 13:47
Nu har jag pratat med en väldigt trevlig kille på Faktum, och de kände till problemet med försäljningen i Trollhättan, så det var någon annan före mig som ringt. Det är enligt honom någon av deras ordinarie försäljare som inte sköter sig, utan säljer vidare till dessa personer som sedan säljer i Trollhättan och andra orter. Som inte är hemlösa, utan bara utnyttjar andra för egen vinning. Synd om dem kan det ju vara ändå, men de är inte hemlösa. Självklart uppmanade han mig att inte köpa av säljare som inte har deras ID-bricka. Trist att det blir så, det ger ju väldigt dåligt rykte åt några som jobbar för ett gott ändamål.
Ja snart kopieras väl röda korsets insamlingsbössor av ligorna också. SMS o giro är nog det som får gälla om jag skall ge något. Tråkig utveckling. dom hemlösa gör väl det här på frivillig basis och så kommer det slödder som förstör.
Huggorm
19-01-2011, 16:07
CITAT (gnon49 @ 19-01-2011, 14:41)  Ja snart kopieras väl röda korsets insamlingsbössor av ligorna också. SMS o giro är nog det som får gälla om jag skall ge något. Tråkig utveckling. dom hemlösa gör väl det här på frivillig basis och så kommer det slödder som förstör. Jag har svaga minnen om att röda korsets insamlingsbössor redan har plagierats, men jag kommer inte ihåg några detaljer
Meriona
19-01-2011, 18:55
Jo jag vill också minnas det, att man bara ska lägga i bössor som är plomberade, för det har även förekommit stöld av bössor som sedan används av oseriösa.
CITAT (Meriona @ 19-01-2011, 13:47)  Nu har jag pratat med en väldigt trevlig kille på Faktum, och de kände till problemet med försäljningen i Trollhättan, så det var någon annan före mig som ringt. Det är enligt honom någon av deras ordinarie försäljare som inte sköter sig, utan säljer vidare till dessa personer som sedan säljer i Trollhättan och andra orter. Som inte är hemlösa, utan bara utnyttjar andra för egen vinning. Synd om dem kan det ju vara ändå, men de är inte hemlösa. Självklart uppmanade han mig att inte köpa av säljare som inte har deras ID-bricka. Trist att det blir så, det ger ju väldigt dåligt rykte åt några som jobbar för ett gott ändamål.  Man tycker ju att de borde göra något åt det då. Stänga av säljaren kanske och säga till de här falska säljarna att lämna fältet. Det är ju ingen bra "reklam" för Faktum direkt.
Irene_L
20-01-2011, 09:35
CITAT (Klura @ 20-01-2011, 05:56)  Man tycker ju att de borde göra något åt det då. Stänga av säljaren kanske och säga till de här falska säljarna att lämna fältet. Det är ju ingen bra "reklam" för Faktum direkt. Ja precis! Meriona...vad sa dom att dom skulle göra åt problemet? Du fick rådet att inte köpa tidningen av dessa säljare men skulle dom inte ta itu med problemet??
Meriona
20-01-2011, 11:23
Jodå, de försöker utreda vem det är som gör detta, men de har inte lyckats få reda på vem det är ännu. De hade även tänkt komma hit och tala med de skumma försäljarna, men det är ju 14 mil fram och tillbaka, så de har inte hunnit med det.
Irene_L
20-01-2011, 12:09
Ok....ja jag hoppas de sätter stopp för detta!
ninnisky
20-01-2011, 12:18
Igår em stod två poliser och talade med en Faktumsäljare på Backaplan. Senare på em var säljaren borta. Kan varit en tillfällighet för polisstationen ligger nära intill - men man kan alltid hoppas att polisen även agerar här i stan.
Ytterligare in inkomstkälla för kringresande kriminella och vad gör Polisen,,, minsta möjliga.
malcolm
20-01-2011, 16:33
Det är bedrövligt att det alltid finns skumma figurer som kan utnyttja allt för sin egen vinning, inte ens behjärtansvärda saker frå vara ifred för dessa giriga figurer.
På nåt sätt känns det liksom extra makabert, när man utnyttjar uteliggare för sig själv, ungefär som att stjäla godis av barn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|