Full version: Farliga älgar.
Gossen Ruda
Fram för fler jägare. GP. Staden är till för människor. smile.gif
Överbölingen
Det får man väl tåla. Och vad tiden lider åker väl några barn och bärplockande kvinnor ut för att bli varg- eller björnmat eller bara rivna. Det skall vi tåla. Duvorna skiter ner balkonger och altaner. Översottet på småfågelsmat i Gysingeområdet besprutas och de små liven till fåglar svälter ihjäl. I juni går ni isnigeltrakter kvällstur med sax och dödar oskyldiga sniglar. Barför att de äter lite goda växter. Gläds åt rådjurens framfart i trädgårdarna. De svälter i alla fall inte ihjäl. Jaktiden är ju så begränsad. Grisarna, de vilda, hjälper till med kultiveringen av era tomter rabatter. Grannens katt gödslar åt er. Björktrastarnas äggskal tillför kalk i rabatten.
Ikväll när jag skjutsade frugan till bussen lyckades jag undvika att köra på en räv. Den käkar ju massor med oskyldiga små sorkar.

Här i norr har vi full respekt för djurlivet inklusive tamboskapen. Och dessutom respekt för varandra. Barnbarnen är med när vi flår och tar ur vilt. Precis som med fisk. De vet att fisk inte är fyrkantig och de vet att kött har suttit någonstans på ett djur. Ibland frågar de var biten har suttit. Efter renslakten frågar de om de får blodklimp till köttsoppan. Men de har fått lära sig att man tar tillvara det som naturen erbjuder och kan odlas. Det är ingenting särskilt med det.
Jonny
CITAT (Överbölingen @ 19-01-2011, 01:25) *
Det får man väl tåla. Och vad tiden lider åker väl några barn och bärplockande kvinnor ut för att bli varg- eller björnmat eller bara rivna. Det skall vi tåla. Duvorna skiter ner balkonger och altaner. Översottet på småfågelsmat i Gysingeområdet besprutas och de små liven till fåglar svälter ihjäl. I juni går ni isnigeltrakter kvällstur med sax och dödar oskyldiga sniglar. Barför att de äter lite goda växter. Gläds åt rådjurens framfart i trädgårdarna. De svälter i alla fall inte ihjäl. Jaktiden är ju så begränsad. Grisarna, de vilda, hjälper till med kultiveringen av era tomter rabatter. Grannens katt gödslar åt er. Björktrastarnas äggskal tillför kalk i rabatten.
Ikväll när jag skjutsade frugan till bussen lyckades jag undvika att köra på en räv. Den käkar ju massor med oskyldiga små sorkar.

Här i norr har vi full respekt för djurlivet inklusive tamboskapen. Och dessutom respekt för varandra. Barnbarnen är med när vi flår och tar ur vilt. Precis som med fisk. De vet att fisk inte är fyrkantig och de vet att kött har suttit någonstans på ett djur. Ibland frågar de var biten har suttit. Efter renslakten frågar de om de får blodklimp till köttsoppan. Men de har fått lära sig att man tar tillvara det som naturen erbjuder och kan odlas. Det är ingenting särskilt med det.

Vilka vidriga personer ni verkar vara där uppe i norr....för att citera andra här på forumet flirting.gif
theseraphim
CITAT (Överbölingen @ 19-01-2011, 01:25) *

Ja uppe i norr tjuvjagas det inget alls och alla älskar vargen:-)
Gossen Ruda
CITAT (theseraphim @ 19-01-2011, 10:16) *
Ja uppe i norr tjuvjagas det inget alls och alla älskar vargen:-)

Eller så är det en blandning, man älskar att tjuvjaga varg. biggrin.gif

Beträffande huvudfrågan så är fenomenet vanligt när älgar tappar respekten för människor. För en 20-30 år sen var det vanligt att älgar angrep människor i Delsjöområdet. Där rörde man sig helst inte kvälls- och nattetid.
herkules
trams, rädd för älg .... slap.gif
Gossen Ruda
CITAT (herkules @ 19-01-2011, 10:58) *
trams, rädd för älg .... slap.gif

Östran
gnon49
Dom flesta attackerna med vilda djur inblandande sker nog oftast på grund av människan skapade eller helt missbedömde situationen. Trots allt finns det spelregler i naturen där misstag kan få konsekvenser. Reta inte upp den björn som sover är ju inte bara ett ordstäv.
kerstin z5-6
LOL bengt! du e bäst smile.gif
Red Top
Provocerar man en älgko med kalv får man faktiskt skylla sig själv, tycker jag.

Varför kan inte staborna lära sig lite viltvett, ist för att skriva feta rubriker i tidningarna, när man beter sig som en tönt.

*Stintan*
CITAT (Red Top @ 20-01-2011, 07:58) *
Provocerar man en älgko med kalv får man faktiskt skylla sig själv, tycker jag.

Varför kan inte staborna lära sig lite viltvett, ist för att skriva feta rubriker i tidningarna, när man beter sig som en tönt.

Ja mer respekt för djuren och naturen skulle inte skada men det saknas inte bara hos stabor tyvärr. Förvånar mig inte alls att det fanns en hund med i spelet. För några år sedan blev en granne till mig allvarligt skadad av en älg när hon var ute med sina 2 små hundar som lyckades reta upp den såpass att den gick till angrepp. Hundägare som inte behagar ha sina hundar kopplade ute i naturen får skylla sig själva kan jag tycka.
Blomstertanten
Hur kan man vara så dum så man fortsätter gå emot en älgko med kalv???? confused.gif
Då får man faktiskt skylla sig själv! sleep.gif
Gossen Ruda
Stadsbor är lika okunniga om älgar som älgarna är om stadsbor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon