|
Lilla hjärtat
19-01-2011, 09:03
Hej!
Förra året skaffade jag en odlingstunnel med lysrör. Till den hörde ett underrede med "kanaler" i och så en underbevattningsmatta. Det ser ju väldigt smart och bra ut, men jag fick det aldrig att fungera. Fick vattna ovanifrån. Men det skulle ju vara väldigt smidigt om det fungerade. Så - är det någon som vet hur man gör med underbevattningsmattan. Hur mycket vatten ska jag hälla på för att det ska bli lagom fuktigt i krukorna. Vill ju varken att de ska bli som små öknar eller flyta bort.
Väldigt tacksam för svar! //Linda
theseraphim
19-01-2011, 10:09
Man får hälla i tills mattorna är rejält dyngsura helt enkelt.
fuchsian
19-01-2011, 10:31
Jag ringde och frågade där jag hade köpt dessa mattor och underrede för att vara säker. Han sade till mig att den glatta ytan ska vara uppåt och inget vatten på den, utan fyll i den räfflade plattan och lägg sedan bevattningsmattan uppepå och ställ dina krukor ovanför. Jag fegade lite och fyllde för lite vatten, men kom snart på att utan ens lyfta undan växterna, lyffte jag på mattan och fyllde från ena kortsidan, och sen från den andra kortsidan. Sedan tog jag tag i det hela och vickade lite så att jag såg att det var jämnfullt med vatten i lådan och växterna/krukorna inte låg i vattnet. Jag har skickat efter flera sådana mattor, för de är verkligen bra. Hade pelargoner och annat smått i mina lådor. Pelargoner vill ju torka ut lite mellan vattningar, så jag väntade ett dygn efter det när vattnet hade tagit slut. Alla blommor/växter kanske inte gillar denna metod, men smidigt var det, så det rekommenterar jag. Om du fyllt för mycket, ta bort växterna, vrid mattan torr och låt översidan torka upp och sen vet du hur mycket det går åt att få en jämn tillförsell av vatten. OBS. Mina pelargoner såg snustorra ut uppe vid krukkanten, men rötterna letar sig fort ner, ingen panik. Jag kommer att göra likadant i år. Det var de vackraste och största blommorna jag fick gm. detta. ...Lycka till....
Lilla hjärtat
19-01-2011, 11:56
Tack för svaren! Jag var helt enkelt för feg förra året. Nu ska jag blaska på ordentligt! Ska vara borta ett par veckor i vår och hoppas på att få vattningshjälp - det underlättar ju verkligen med fungerande underbevattningsmatta. Växterna måste ju klara sig längre då.
En undran till. Fungerar det även när plantorna är nysådda? Alltså, kryper vattnet upp i jorden utan att det finns rötter ända ner?
Vänligen //Linda
Jag har också underbevattningsmattor under mina småplantor/frösådder. Utan dem hade det inte funkat för jag har sån himla massa krukor. När brickan med krukorna är helt torr häller jag ovanpå plasten tills det finns ca en cm vatten över plasten. Krukorna drar upp överskottet direkt och resten efterhand som de torkar ut.
Lilla hjärtat
19-01-2011, 13:43
En dum fråga kanske, men bara för att se så att jag fattar rätt - när du skriver plasten, menar du den glatta utan på underbevattningsmattan?
Vänligen //Linda
CITAT (Lilla hjärtat @ 19-01-2011, 13:43)  En dum fråga kanske, men bara för att se så att jag fattar rätt - när du skriver plasten, menar du den glatta utan på underbevattningsmattan?
Vänligen //Linda Ja, bevattningsmattan har en tunn plastfilm på ena sidan som ska ligga uppåt. På den vattnar jag.
fuchsian
19-01-2011, 15:15
Kanske glömde jag att säga att man ska helst inte ha så mycket vatten att på översidan flyter krukorna. Trol. funkar det med småttingarna att vattnet sugs upp, men ex. normala pelargonior söker rötterna ner till mattan och suger i sig vattnet. Trädgårdsmästaren sa att om man lägger uppåt den "svampiga" sidan så har man snart rötter fastvuxna i bevattningsmattan, men rötterna kan inte fastna på den hala sidan utan drar vattnet genom de hårfina hålen i den hala sidan. Nu har det kommit bevattningsmattor som kan ta hela 4 liter vatten under sig. Har köpt på prov sådana och när vi åker till tyskland så finns det hur mycket som helst av denna sorten.
Häftigaste tyckte jag om blomlådorna med underbevattning. Nu har man fått vattna varteviga dag, men våra är ju gamla och dags att byta ut, så då ska jag ha den nya sorten. Det fanns olika storlekar, nästan som krukor och sen lite längre och dem kan man hänga nån annanstans där man vill ha dem. Jättebra grej, om du har bevattningshjälp, så lär henne detta. Det blir inte så betungande. ...... Fuchsian ......
PS. Embees, Nu löste du mina sådders öde till våren!!!! Vi kommer nog vara på borta ett par dygn i taget, så det tänkte jag inte på att använda dem till babyssar. Tack för rådet!!!! ....Fuchsian...
Gud van ni är klyftiga, jag hade en matta men den växte sig saker fast i på rekordtid.... Nu vet jag att det inte var mattans fel. Minns dock inte var jag fått den ifrån och den är ju slängd för länge sen. Var har ni handlat era mattor, vad kostade dom och hur mycket vatten kan de hålla per kvm??
Jag undrar också om man kan ha näring i vattnet i mattan eller blir det bara massa alger då?
Tack / K.
Är det verkligen ingen som vill dela med sig om var ni köpt era underbevattningsmattor som har varit bra. Jag vill oxå åka på semester...
Lilla hjärtat
29-01-2011, 06:38
Oj, jag hade missat det här inlägget. Min kommer från Willab Garden, liksom underredet jag lägger mattan i.
Vänligen //Linda
fuchsian
29-01-2011, 10:25
CITAT (Najsan @ 29-01-2011, 01:13)  Är det verkligen ingen som vill dela med sig om var ni köpt era underbevattningsmattor som har varit bra. Jag vill oxå åka på semester...  Ja visst, jag köpte både underlägg 5 st och de mattorna då vi köpte vårt växthus från Willab Garden, sedan skickade jag efter fröer fr. Inpekta och i katalogen såg jag att de sålde bevattningsmattor. Jag har framme deras matta och det står på den att ----- RainMat Waters your plants for 14 - 21 days, while you are away. Sedan står det att inte lägga lådorna med mattan i direkt solljus. Rör inte den plattan sen du först fyllt på vatten när du lägger dina krukor uppepå. Nu får nån annan "översätta" , man kan fylla med vatten ända till 4 pints. Oki oki - hittade det --- 4liter, Mattans storlek är 56 - 40 cm. Denna matta verkar kunna suga upp såpass mycket vatten, det gjorde inte dom fr. Willab Garden. Låt mattan suga upp och svälla innan du lägger krukorna på. Vi åker till Tyskland lite senare och där fanns pallgångs lådor med underliggande del för att fylla på vatten därifrån. Vi behöver nya, så sådana ska det bli. Det finns massa fiffiga grejer där som vi inte har här ---- håller korpluggarna öppna, trots alla bilhandlare som maken tänker besöka. Men jag rekommenterar dessa bevattningsmattor, även att vi är det mesta hemma under sommaren, men har tänkt segla mera och övernatta, så då kan man lämna växterna några dygn. ...Fuchsian .....
Anja Danmark
30-01-2011, 07:43
Hej Fuhsian -
lige en lille korrektion - 1 pint er 0,56 liter, så 4 liter er 2,24 liter...
Ellers er jeg enig omkring undervandingsmåtterne, de fungerer rigtig fint!
mvh Anja
fuchsian
30-01-2011, 12:01
CITAT (Anja Danmark @ 30-01-2011, 07:43)  Hej Fuhsian -
lige en lille korrektion - 1 pint er 0,56 liter, så 4 liter er 2,24 liter...
Ellers er jeg enig omkring undervandingsmåtterne, de fungerer rigtig fint!
mvh Anja Ja, det tycker jag med att de är suvenära, behöver inte springa med vattenkannan stupp i kvarten. Mer kommer jag att skaffa, även för innebruk när vi reser på vintrarna. Jag brukar använda näringspinnar i krukan som jag har på bevattningsmattan, men rätt så långt ner, så att pinnarna kommer i kontakt där nere vid blomrötterna och med vattnet. Sen har jag sprutat med högtryck vatten på de använda mattorna vrider av och hänger dom på tork. .... Fuchsian .....
Tack allihopa, då kan det kanske bli semester i sommar oxå. Byggde eget växthus i somras och i år är ju första gången jag kan använda det. Man får plats med många pelargoner och gurkor på 37kvm....
Lilla hjärtat
30-01-2011, 18:49
Åh!!! Kan du inte lägga ut en bild på växthuset - det vore så jätteroligt att få se!!!
//Linda
CITAT (Lilla hjärtat @ 30-01-2011, 18:49)  Åh!!! Kan du inte lägga ut en bild på växthuset - det vore så jätteroligt att få se!!!
//Linda Ja det skulle vara så kul! Om man ber snällt
fuchsian
30-01-2011, 19:32
Snälla .... vill gärna se det. Min håller måttet för en friggebod, hade velat ha större, men dumma grannar som gnäller om allt. ..... Fuchsian .....
Klart ni ska få se växthuset, det är inte riktigt klart ännu, saknas dörrar och så, men dörrproduktionen ligger nere här hemma när det är vinter.... Det blir dubbeldörrar i hålet på långsidan, typ vid stegen, och en enkeldörr vid plyfaskivan på kortsidan. [attachment=57901:v_xthus_med_glas.jpg] Bakom den halvhöga muren på kortsidan till vänster blir det arbetsbänk, så man inte tjongar in krukor i glaset, vilket hade varit ganska typiskt mig annars... Sen hade vi även 30 årskalas där i mitten på december... [attachment=57902:dukning.jpg] Mysigt va?? Vi känner oss faktiskt ganska nöjda....
ingelsgarden1
06-02-2011, 10:45
CITAT (fuchsian @ 29-01-2011, 10:25)  Ja visst, jag köpte både underlägg 5 st och de mattorna då vi köpte vårt växthus från Willab Garden, sedan skickade jag efter fröer fr. Inpekta och i katalogen såg jag att de sålde bevattningsmattor. Jag har framme deras matta och det står på den att ----- RainMat Waters your plants for 14 - 21 days, while you are away. Sedan står det att inte lägga lådorna med mattan i direkt solljus. Rör inte den plattan sen du först fyllt på vatten när du lägger dina krukor uppepå. Nu får nån annan "översätta" , man kan fylla med vatten ända till 4 pints. Oki oki - hittade det --- 4liter, Mattans storlek är 56 - 40 cm.
Denna matta verkar kunna suga upp såpass mycket vatten, det gjorde inte dom fr. Willab Garden. Låt mattan suga upp och svälla innan du lägger krukorna på.
Vi åker till Tyskland lite senare och där fanns pallgångs lådor med underliggande del för att fylla på vatten därifrån. Vi behöver nya, så sådana ska det bli. Det finns massa fiffiga grejer där som vi inte har här ---- håller korpluggarna öppna, trots alla bilhandlare som maken tänker besöka. Men jag rekommenterar dessa bevattningsmattor, även att vi är det mesta hemma under sommaren, men har tänkt segla mera och övernatta, så då kan man lämna växterna några dygn. ...Fuchsian ..... Hej! Du har möjligtvis ingen länk till någon firma som säljer det du kallar pallgångs lådor, det vore roligt att se vad de har. Det fins säkert mycket roligt att se i Tyskland.
fuchsian
07-02-2011, 15:08
Hej du,
Jag stavar visst som en kratta, balkonglådor var det rätta ordet. Ju de finns i Tyskland och jag har sett dom på Garten Center och sen var det en stor byggfirma som finns överallt där nere, kommer inte på namnet på den ...... Bauhaus ......poletten ramlade ner!! Du kan googla om du hittar något genom det och jag kommer nog fota dom när vi åker ner för att kunna visa hur och vilka olika det finns.
Dom balkonglådorna är djupare, men inte klumpiga, de innehar ju den vattenreservdelen undest. Det finns sådana krukor i de flesta former och storlekar som man bara vill ha ......
Jag har bilder fr. det hotellet vi brukar övernatta där nere för de har så fina blomlådor av trä utanpå och sen en långsida med håligheter för klkängväxter. Dessa står på 4 ben och är flyttbara och de är faktiskt snygga. På somrartid har de dom som skydd ute för dem som vill ha sin fika/mat ute. Hittade dom bilderna igår när jag kollade igenom mina brända CD-bilder och la undan den för att kunna lägga de på min trädgårsalbum när jag nu kommer så långt med det hela. .... Fuchsian .....
Lilla hjärtat
13-02-2011, 20:06
Hej! Först och främst - Najsan, vilket fantastiskt fint växthus!! Tack för att du visade  Nu har jag beställt sådana där underbevattningsmattor från Impecta. Har stora förhoppningar. Vi åker snart till Kap Verde och ska vara borta i lite drygt två veckor - en vän har lovat att titta till mina odlingar, men det känns inte snällt att lämna henne med en massa småplantor som ska vattnas stup i kvarten. Håller tummarna för att det ska fungera riktigt bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|