ZaraP
Hojsan!

Fick en tanke.... urkorkad eller genialisk?!!?? blink.gif
Varje gång man ska ta fram alla små plastbyttor, plastkrukor m.m
som man inte gjorde rent i höstas *skäms, skäms, slö, slö*.. å tänker
suuckkk, varför gjorde jag det inte då så det bara va å börja nu!
men för å komma till saken, tål krukorna diskmaskinen tro? å vice versa..
Om man sköljer dom rent först, fria från jord, åf cårse,.....
???!!!!???? Snäääälllla, säg att det går!! smile.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

ZaraP
Virgo
bort med värsta jorden o sen in i diskmaskin.
Hur enkelt som helst.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag kör storbalja på hösten med varmvatten å diskmedel.

Hälsar ingrid
*Felix matte*
Det påpekas att vi skall ha olika skärbrädor till kött och grönsaker
Detta för att inte få jordbakterier i köttet.

Diskmaskinen kör vanligtvis med antingen 55 eller 60 graders vattenvärme
Hur är det med ev. jordbakterier från blomkrukorna.... dör de i så låg värme.... eller finns de kvar i diskmaskinen?
ZaraP
Skööööönt med diskmaskin!! tongue.gif tongue.gif
Jag körde oxå med balja förut å satt i höstsolen
å diskade alla (säkert över hundra!) krukor... men i höstas
bara jag ente urka! Skyller på mina gosiknopp, som då var
4 månader bara! wub.gif

ZaraP
Virgo
bakterierna åker nog med i avloppet när övriga vattnet sköljs bort.

Efter åtskilliga tvätt, så lever jag fortfarande, har inte haft "dålig" mage sen .. tja vet inte när.

Blir heller aldrig sjuk i fjärran länder.
*Felix matte*
Tack! Då blir det till att köra in krukorna i maskin hädanefter biggrin.gif
kerstin z5-6
jag är tveksam -tetanus tex,( stelkrampsbakteriernas) sporer överlever lätt 120 grader i temp.ji mer än 20 min .Jag fortsätter nog med baljvarianten
Virgo
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-02-2004, 21:18)
jag är tveksam -tetanus tex,( stelkrampsbakteriernas) sporer överlever lätt 120 grader i temp.ji mer än 20 min .Jag fortsätter nog med baljvarianten

hm........
Har du 120 grader varmt vatten i baljan?
Förmodar att du odlar rädisor o morötter. Går du in o kokar dom innan du äter dom?
Eller gör du som de flesta, torkar bort jorden, eller sköljer under vattenkran och sen in i munnen?
*Felix matte*
Jamen då låter jag bli maskindisken.
Har ju till på köpet dåligt immunförsvar.
Litar på sjuksköterskas ord biggrin.gif
Virgo
nu läste jag kerstins profil.
Odlar inget ätbart.
Är du inte lite överförsiktig?
Ingrid på Västkusten
Tja frågan var väl om vilka bakterier som överlever en diskmaskin å Kerstin svarade........

Hälsar ingrid
Gossen Ruda
Märklig diskussion. Beträffande stelkrampsbacillen så är den bara farlig om den kommer in i blodbanan via sår. Dessutom är väl dom flesta vaccinerade?
ZaraP
wacko.gif blink.gif wacko.gif

Eh... eh.... nu blev jag inte klokare wink.gif
Men som Virgo skrev om hundragradigt vatten.. så ur
bakteriesynpunkt vete 17, jag tänkte mest om plasten skulle
smälta eller maskinen ta skada av mikroskåpiska jordpartiklar...
men bakterier??.... hum, nu får jag ligga sömnlös i natt
å fundera å begrunda riskerna... sleep.gif biggrin.gif

ZaraP
Tingstäde
Ja, Gossen Ruda är på rätt spår. Stelkramp ådrar man sig inte "munvägen" utan - och det gäller då personer med ofullständigt stelkrampsskydd - genom att djupa sår kontamineras med t.ex. jord. Tetanusskydd får det stora flertalet i form av vaccination på BVC (3 sprutor) samt den fjärde i 10-årsåldern. Personer som erhållit 4 eller fler vaccinationer har fullgott skydd i minst 30 år. Personer med brister i sitt vaccinationsstatus råds att uppdatera detsamma på nämsta vårdcentral.

Så - med ett fullgott stelkramsskydd kan man - vad beträffar stelkramp - servera direkt ur de odiskade blomkrukorna. biggrin.gif tongue.gif smile.gif

Tingstäde
kerstin z5-6
jasså -jag tror inte spädbarn vill ha tetanus med maten, och är bara en av de jordbakterier som finns -Och ja den överlever diskmaskin -Och jag äter inte ur mina såkrukor sen -Och nej jag har aldrig jord på tallrikarna heller .
Sen är jag tveksam på hur diskmaskinen mår av grus o sandkorn . Att jag sen inte är nån odlingsfreak av grönsaker är en annan sak,nåt sandkorn i magen på en vuxen med ok immunförsvar spelar ingen roll men jag tycker det är dumt att chansa

laugh.gif blink.gif
*Felix matte*
Håller med Kerstin.,.. det är dumt att chansa!
Trots att jag i min barndom "nallade" majrovor och morötter... torkade av jorden och åt dem, så tror jag inte att "nutida" kroppar tål samma intag.
Vi lever i en helt annan värld än man gjorde för 30 -50 år sedan och vårat immunförsvar är inte som det var "förritiden"
Virgo
ohmy.gif smile.gif biggrin.gif laugh.gif

CITAT
Trots att jag i min barndom "nallade" majrovor och morötter... torkade av jorden och åt dem, så tror jag inte att "nutida" kroppar tål samma intag.
Vi lever i en helt annan värld än man gjorde för 30 -50 år sedan och vårat immunförsvar är inte som det var "förritiden

vete sjutton.

men håller nog med till en viss del.

vet en del ungar som tvättas flera ggr om dagen, allting ska vara rent, och dessa "ungar" är tamesjutton "jämt snoriga o förkylda och konstiga i magen"
så nu är vi mil från ämnet wink.gif
ZaraP
Men duuu Kerstin... menar du att det är bättre att jag
diskar dom för hand?.... om det finns bakterier så
överlever väl dom även balj-behandlingen?
Jag som förr satt med balja å ljummet vatten å lite diskmedel
å en gammal begagnad diskborste å gnolade ute i höstsolen...hum...
Vilket dilemma jag fick nu... hur jag än gör så ska jag va
orolig för bakterier?? Hur gör alla andra som odlar
ätbart??

unsure.gif blink.gif wink.gif ZaraP
kerstin z5-6
Som jag sa Sara - Du äter inte ur sålådorna eller krukorna- utan växten du odlat i dem .
Visst bakterier överlever nog baljan men :

Att diska i maskin innebär att du för in -"i värsta fall" -saker I själva diskmaskinen .
Fuktig skön miljö för sporer mellan varven - att växa i och bli fler

Vad jag skulle oroa mej själv för var om maskinen i sig kan bli en kuvös för baggar -är du med ?
Ungefär som att ha olika trasor på toa o i köket
Bakterierna från jorden går ju inte in i växten som du odlar i krukan . laugh.gif
Så därför skulle jag köra baljversionen rolleyes.gif
Sen är det upp till var och en hur man vill göra wink.gif
Virgo
CITAT
Att diska i maskin innebär att du för in -"i värsta fall" -saker I själva diskmaskinen .
Fuktig skön miljö för sporer mellan varven - att växa i och bli fler

Tror jag inte på. Diskar man varje dag och ser till att eventuella rester avlägsnas ur silen, och att vattentömningen fungerar så är det rent i diskmaskin.

Du vet: Skölja kniven o skärbrädan efter att använd den med att skära rå kyckling.
Inte "växer" det salmonella i diskhon eller vattenlåset! Nu tog jag i lite.

Ska man ha krukorna helt bakteriefria så måste dom kokas ett tag, eller sköljas med ett bakteriedödande ämne.

Men frågan var ju om det går att rengöra krukorna i diskmaskin, och det gör det.
Berith
Jag är såååå glad att jag inte är såtokig! rolleyes.gif tongue.gif Verkar ju vara en himla omständig syssla.

Och inte har jag diskmaskin heller att bekymra mej om. biggrin.gif
Min man säger att vi inte behöver nån så länge "vi" har mej....
huh.gif

Vet ni förresten hur man förvandlar en diskmaskin till en snöslunga?
(I alla fall enligt min favvo-Bert) - Jo man ger frun en snöskyffel. blink.gif
ZaraP
Kerstin! Trögskallen börjar fatta.... det lutar åt att hälla ner
alla plastkrukor i badkaret nu! *bekväääm* Eller är det oxå
ohygieniskt laugh.gif laugh.gif ha ha... måste bara få skratta åt detta,
det bidde litte komiskt!

Du Berith... om du diskar allt utan maskin å röjer bort all snö, vad gör din käre make då? tongue.gif *retas mjuuukt*....

Kul vilken diskussion min lilla fråga ställde till de! rolleyes.gif
ZaraP
Berith
CITAT (ZaraP @ 09-02-2004, 15:43)
Du Berith... om du diskar allt utan maskin å röjer bort all snö, vad gör din käre make då?  :P  *retas mjuuukt*....

Han får mej att känna mej som den underbaraste diskmaskinssnöslungan i hela världen! wub.gif wub.gif wub.gif

tongue.gif
kerstin z5-6
Du gör som du vill Virgo smile.gif Själv har jag speciell skärbräda till Kyckling:)
Och frågan gällde inte att få krukorna bakteriefria utan huruvida det var lämpligt att diska dem i diskmaskinen ? Det tycker jag fortfarande inte

Men jag är nog yrkesskadad eftersom jag undervisar i Microbiologi:)
fast den som sett odling på "rena"disktrasor ,tvättställ osv ..brukar vara försiktig ett tag smile.gif
Badkaret är helt ok smile.gifsmile.gifsmile.gif
tentontruck
Enlighten me: varför är det generellt så viktigt att rengöra krukorna supernogrannt innan man odlar i dem?

/ Amatör-Erik
kerstin z5-6
Om du haft otur och fått skadedjur eller andra sjukdomar som bladmögel i krukan -kommer de ofelbart att drabba den nya sådden om du har gamla jordrester kvar .Grön såpa eller liknande o vamt vatten , borste , funkar bra . rolleyes.gif
ZaraP
JAA!
Länge leve badkaret å såpa då!!! rolleyes.gif laugh.gif
Fast de hade varit bekvämare mä diskmaskinen..................
Å apropå det, berättade om denna diskussion vid middagen
då undrade min sambo lite retsamt försynt hur bakterie-
vänligt det är att ställa in en låda jord i kylskåpet!!! (Min
Romneya Coulterii som ligger där å slumrar så gott! tongue.gif )
huh.gif
sad.gif
sleep.gif

ZaraP
kerstin z5-6
ash du har väl plastpåse på smile.gif fast jag har ett eget kylskåp till sådderna numer tongue.gif
laugh.gif
Tesa
CITAT (Virgo @ 09-02-2004, 12:53)
Du vet: Skölja kniven o skärbrädan efter att använd den med att skära rå kyckling.
Inte "växer" det salmonella i diskhon eller vattenlåset! Nu tog jag i lite.

...det är ju det det gör.....men som tur är så har svensk kyckling sällan salmonella....
renate
ohmy.gif Såkrukor i diskmaskin?på den tanken har jag aldrig kommit.Nu är det för sent,diskmaskinen är i "diskmaskinhimmelen"så mina såkrukor diskar jag i tvätthån efter behov. smile.gif smile.gif smile.gif
Renate
Epona
tongue.gif Jag sköljer ur de värsta jordresterna, sen slängar jag det i badkaret fyller med hett vatten och såpa, sen får det ligga i ett dygn. Då kör jag bubblor och sen diskar jag och sköljer rent.
Hur trist som helst!
Ella
På tal om diskamaskin så köpte jag min begagnad av en familj me tre barn. Kvinnan jag köpte den av nämde någon typ "kört banens leksaker i den, men det måste vara över nu" Min tolkning av detta var att de hade fått in sand i maskinen som hade repat sönder alla deras glas och tallrikar. Så att allt porslinet blitt fult kanske något att tänka på?!

Därför är jag alltid väldigt försiktig med att köra något med jordrester i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon