strandskatan
19-01-2011, 19:27
Är det någon som har tips om trädgårdsirisar som doftar? Har just insett att det finns sådana! Har inga trädgårdirisar alls, bara såna där små våriris, känner för att trilla ner i nytt "träsk".
pleximaster
20-01-2011, 07:48
Några av de gamla sorterna i vår trädgård doftar lite. Du kan få några plantor ivår om du kör förbi Lund.
Mvh plexi
ingrids
20-01-2011, 08:35
Googlade för skojs skull och hittade ett ställe som har en
lång lista på doftande iris - hade ingen aning om att det fanns så många. Den enda jag kände igen som hastigast var Superstition. Det finns säkert fler av sorterna som går att få tag på i Sverige.
strandskatan
20-01-2011, 09:34
Tack, Pleximaster, gärna! Vi kan säkert idka lite byteshandel till våren (eller när passar det att gräva upp irisar?).
Ingrids! Tack för tipset! Wow, vilken lista!
Camilla Danielsson
20-01-2011, 14:03
Det finns många trädgårdsiris som doftar underbart. Nu kommer jag bara på en maffig, "nästan svart" sort som heter 'Before the Storm'. Det är väldigt vacker, lätt och doftar starkt och friskt.
[attachment=57626:IMG_4887.jpg]
Köpte knölar många sorters Iris i USA i november, har förvarat kallt, förutom några som jag planterat svalt och som redan kommit upp en bit. Var ju fel tid att köpa eg. då de ska planteras till hösten (tror jag) men kunde inte motstå, tänker gå ner mig riktigt i "Iristräsket". Har några gamla sorter innan. Blev ju sugen nu beställa lite från listan fr "ingrids" här och undrar om någon vet hur man jämför zoner UK - Sverige, man skriver ju zon 7-8-9 tex i UK.
Kanske inte har någon betydelse om jag planterar mina knölr nu till våren, någon som vet ?
CITAT (Camilla Danielsson @ 20-01-2011, 14:03)

Det finns många trädgårdsiris som doftar underbart. Nu kommer jag bara på en maffig, "nästan svart" sort som heter 'Before the Storm'. Det är väldigt vacker, lätt och doftar starkt och friskt.
[attachment=57626:IMG_4887.jpg]
En så snygg Iris! Jag som gillar sk "svarta" växter tackar för tipset, för försöka hitta den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.