Malin_ahl
hejhallå! har suttit och kollat omkring på forumet här och läst tror jag alla trådar om frösättning för bl. a avokado som finns. tack för alla dunderduktiga odlare som finns här! har lärt mig massor av att läsa alla trådar smile.gif

avokadon jag satte för några veckor sen har börjat växa, likaså har mangon, men jag börjar nu fundera lite... jag satte ju bara en av varje. det kanske är jättedumt? kan man bara ha en planta, och ändå ha möjlighet att få frukt? eller måste jag planera in någon fler för att ha ens en liten möjlighet till frukt? är det lätt/relativt vanligt att få frukt ? har aldrig provat så en exotisk frukt förut, så ge mig lite tips, snälla. är det någon som har lyckats få en skörd? smile.gif
Piccante
Det är inte svårt att få avokadokärnor att gro men att få frukt har jag aldrig lyckats med. Jag vet inte ens om de blommar i Sverige?
Bassam
Hej

Det är mycket svårt att ger frukt i Sverige klimat på grund att de måste blir mycket stora för att ger blommor och frukt, vi plantera dem i

"tropiskt" växthusklimat så de kan inte blir höga så vi toppar dem, på det här sätt, de kan förlora blommor knoppar så de kan inte ger frukt.

obs
de behöver "tropiskt" växthusklimat och de behöver svalt o ljus på vinter plus de behöver insekter för pollinering.

H:Bassam
Malin_ahl
CITAT (Bassam @ 20-01-2011, 02:48) *
Hej

Det är mycket svårt att ger frukt i Sverige klimat på grund att de måste blir mycket stora för att ger blommor och frukt, vi plantera dem i

"tropiskt" växthusklimat så de kan inte blir höga så vi toppar dem, på det här sätt, de kan förlora blommor knoppar så de kan inte ger frukt.

obs
de behöver "tropiskt" växthusklimat och de behöver svalt o ljus på vinter plus de behöver insekter för pollinering.
H:Bassam

så bra, då vet jag. tackar så mycket för infon smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon