Klint
Panelen måste tydligen sitta uppe ett tag innan vi målar.Vi är ju glada amatörer nån säjer vattenbaserad snickerifärg pga den gulnar ej.Nån säjer oljebaserad pga den är avtorkbar Vad skulle du tagit? För och nackdelar dunno.gif
theseraphim
Först o främst glöm inte bort att täckmåla alla kvistar med typ shellack/kvistlack för att de inte ska bli gulgröna med åren men efter det brukar det vara vattenbaserad färg som gäller om jag inte minns helt fel.
Klint
Tack T gäller det även om det är gran? Han som föreslog vattenfärg sa att det kommit5 en ny grundfärg till panel som inte skulle få genomslag Nån som prövat?
AndersKbg
Eftersom oljebaserad färg är förbjuden så är inte valet svårt.

Ja, jag har provat den färgen du menar. Den har inte suttit så länge så det har blivit genomslag än men det återstår att se.
Tycker det är svårt att veta vad som är bra och dålig färg numera när inte oljealternativet finns.

Men kvalitétsfärg ska det vara iaf.
Gossen Ruda
Vattenbaserad latexfärg är väl nästan det enda som används numera. Lätt att stryka ut och givetvis är den tvättbar. Det var den gamla vattenbaserade limfärgen som inte gick att tvätta.
Klint
AndrersKbg vad hette färgen du använde?
Fågelvägen
Eftersom ni använt pärlspont (klokt val i ett gammalt hus!) så tycker jag ni kan unna er en färg som passar till inredningen. Vi har målat praktiskt taget allt med Engwall & Claesson Lasol linoljefärg. Den är härlig att måla med, doftar gott av linolja och har framför allt en vacker lyster, som de vattenlösliga färgerna saknar. Såklart är den tvättbar.
Det är bara om ni målar pärlsponten kritvit som gulnandet (i mörka rum) blir problem. Den vita linoljefärgen brukar man bryta med t.ex. grön umbra för att få en mildare ton och undvika gulnandet.
Många påstår att linoljefärg är dyr. Icke! Man målar betydligt tunnare än med moderna färger, så det går överraskande lite färg åt.
Också Ottossons linoljefärger uppskattas bland byggnadsvårdare. Dem har jag inte prövat.
AndersKbg
CITAT (Klint @ 20-01-2011, 11:23) *
AndrersKbg vad hette färgen du använde?

Jag satt och funderade på det när jag skrev inlägget men jag minns inte.
Kan kolla upp det iofs..
Men det var en täckfärg. Är det vad du ska ha?
Klint
Ja den ska vara vit täckande yes.gif
*Stintan*
Dom använde en sån grundfärg i något byggprogram på TV för lite sen när dom skulle måla ett tak för att slippa shellacka miljoner kvistar. Färgaffären vet säkert. flirting.gif
Huggorm
Mitt tips är att vänta ett bra tag innan ni målar, om ni nu inte målar innan ni monterar panelen. Jag har pärlspont här i stugan, och efter att hösten kom och jag började elda i kaminen så torkade panelen och krympte. Resultatet blev glipor mellan varje panelbräda rolleyes.gif Det händer fortfarande att det knäpper till någonstans, och så är det en kvist som torkat och spruckit.
AndersKbg
CITAT (Huggorm @ 20-01-2011, 13:25) *
Mitt tips är att vänta ett bra tag innan ni målar, om ni nu inte målar innan ni monterar panelen. Jag har pärlspont här i stugan, och efter att hösten kom och jag började elda i kaminen så torkade panelen och krympte. Resultatet blev glipor mellan varje panelbräda rolleyes.gif Det händer fortfarande att det knäpper till någonstans, och så är det en kvist som torkat och spruckit.

Precis. Och målar man för tidigt så blir det glapp i färgen som syns.
Mitt tips är att grundmåla panelen innan man sätter upp den så att färgen täcker i sponten också.
malarmaster
om du inte vill ha linoljefärg utan tycker det går bra med ett modernare alternativ så rekommenderar jag Gjoco Sperregrund,vattenbaserad oljefärg. du behöver inte schellack under utan det räcker med två strykningar med sperrgrund.glans ca 10 vilket jag tycker passar bra i ett paneltak.
Målningsråd : bra om man är två,använd en bra roller till att lägga på färgen,nästa man/kvinna slätar efter med en bred moddlare/(flat pensel).kör max 4 brädor i bredd åt gången.målar man ensam max 3 brädor.Risken är annars att färgen sätter sig lite o det blir fula ihopstrykningar.
väljer du en annan färgtyp t.ex en akrylfärg som är det vanligaste så tänk på att den sätter sig väldigt fort .
som några påpekat tidigare,panelen måste vara torr,fukthalt 10-15,annars kommer du att få problem med springor o får måla om efter några månader. Lycka till Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon