|
InkFlower
20-01-2011, 13:41
Hej!
Jag håller på att skriva en roman där en av huvudpersonerna spenderar mycket tid i sitt växthus. Då romanen utspelar sig under juli-augusti i norra Italien så måste jag ta reda på vilken typ av blommor som i såfall skulle vara möjliga att ha där inne?
Jag är tyvärr väldigt okunnig om allt som har med odling av blommor att göra. Hoppas att någon kunnig person här inne vill hjälpa mig.
Tack på förhand! :-)
Kryddan03
20-01-2011, 22:17
Min första tanke är: Vad för typ av växthus skulle man kunna tänkas vilja ha i juli-augusti i norra Italien. Även om det var dit förmögna romare "flydde" under de varmaste månaderna så är det ju inte helt svalt heller. Jag antar att sådana växthus vi har här i Sverige går bort m a o. Kanske mer ett slags orangeri (som i och för sig oftast står tomt på sommaren då det var där man förvarade stora krukodlade träd t ex citrus på vintern) där man mer har växter för att skapa en trivsam miljö än att odla dem i egentlig mening. Det skulle t ex kunna vara nersänkt/-grävt med stengrund för att få mer svalka och med tyger i taket eller vitkalkat takglas av samma anledning. Då skulle jag kunna tänka mig att man kan ha dekorativa medelhavsväxter där såsom Aloe Vera, citrus, fikon, granatäpple, någon typ av palm, drakblodsträd etc. Även om dessa skulle klara sig alldeles utmärkt utomhus, förstås. Här kanske du kan få lite inspiration: http://www.drakenius.se/category.html?category_id=19Men, det är kanske inte alls den tanken du har för boken.
ingrids
20-01-2011, 22:32
En möjlighet skulle kunna vara ett tropiskt växthus, som Kryddan03 skriver skulle ett växthus vid den årstiden i det läget vara rejält varmt men för en enthusiast som odlar tropiska växter som kräver hög luftfuktighet och värme skulle det nog ändå vara nödvändigt. Orkidéer kanske, exotiska näckrosor (jag börjar tänka på Viktoria huset i Bergianska med sin damm med jättenäckrosor i centrum).
Kryddan03
20-01-2011, 22:44
CITAT (ingrids @ 20-01-2011, 22:32)  En möjlighet skulle kunna vara ett tropiskt växthus, som Kryddan03 skriver skulle ett växthus vid den årstiden i det läget vara rejält varmt men för en enthusiast som odlar tropiska växter som kräver hög luftfuktighet och värme skulle det nog ändå vara nödvändigt. Orkidéer kanske, exotiska näckrosor (jag börjar tänka på Viktoria huset i Bergianska med sin damm med jättenäckrosor i centrum). En privat regnskogsmiljö i norra Italien låter jättehäftigt!
InkFlower
26-01-2011, 16:20
Tack för era inspirerande svar!
Jag tror jag löser det så att romanpersonen odlar kamelior under vinterhalvåret, och så tropiska blommor under sommarhalvåret. Lite av grejen är att växthuset för den här personen representerar en fristad, lite av ett tempel, där han kan vara för sig själv och fixa med blommorna. Att låta det stå tomt under sommaren vore otänkbart för honom :-) :-)
Lovar att posta ett svar här när boken kommer ut! :-)
ingrids
26-01-2011, 16:53
Den som ändå hade ett växthus i Italien, fast du kanske planerar ett gruvligt morddrama eller nåt ... Lycka till med boken
Kryddan03
26-01-2011, 20:12
CITAT (InkFlower @ 26-01-2011, 16:20)  Tack för era inspirerande svar!
Jag tror jag löser det så att romanpersonen odlar kamelior under vinterhalvåret, och så tropiska blommor under sommarhalvåret. Lite av grejen är att växthuset för den här personen representerar en fristad, lite av ett tempel, där han kan vara för sig själv och fixa med blommorna. Att låta det stå tomt under sommaren vore otänkbart för honom :-) :-)
Lovar att posta ett svar här när boken kommer ut! :-) Fast var gör han av de tropiska växterna under vinterhalvåret? De lär ju inte trivas tillsammans med kameliorna som vill ha ganska kallt för att bilda knoppar. Och var har han kameliorna på sommaren? De vill inte ha för varmt då heller. Förlåt, kunde inte låta bli. Om han verkligen skall odla något i växthus året runt på ett trovärdigt sätt är det nog antingen tropiska växter eller kamelior du skall satsa på. Inte både och. Båda varianterna vill ha en kontrollerad miljö vad gäller t ex temperatur, ljus och luftfuktighet vilket är ypperligt i ett växthus. Men, dessvärre inte likartade miljöer. Eller har du tänkt dig att han säljer av alla växter alternativt gör sig av med dem på något annat sätt, vid årstidsskiftena? Jag är antagligen en petimäter när det kommer till sådant här, men när Guillo lät tulpaner blomma i Västergötland under 1100-talet skrattade jag rått och gott åt hans undermåliga research.  (Vad jag förstått har de redigerat bort tulpanerna i senare upplagor  ) Du måste absolut meddela oss när boken är färdigskriven! Jättekul!
InkFlower
24-02-2011, 13:03
Hej! Tack för alla svaren! De har lett till att jag gjort lite ändrigar i romanen, flyttat årstiden från augusti till april, för att göra det hela lite mer trovärdigt (puha, det var ett stort jobb att ändra alla referenser till Italiens sommarhetta i ett 300 sidor långt manus...)
Mannen som har växthuset arbetar som katolsk präst, så han använder de "färdiga" blommorna till att dekorera altaret med, så det faller sig ju naturligt att han odlar olika blommor beroende på säsong. Frågan är då vad som är lämpligast att odla under våren? Är det för varmt för kamelior då (vill helst få in kamelior om det går)? Liljor? Jag har funderat på orkidéer också, men tänker att det är lite för "klyschigt" kanske :-)
Tack för all hjälp!
Åsa, mälardalen zon 2
24-02-2011, 13:24
Det här kanske krånglar till det men brukar inte olika växter/färger symbolisera lite olika när det gäller kyrkoåret. Vet att vi i sverige har regler för vilken färg som passar under de kyrkohögtider som finns då så kanske man bör ta reda på ifall det finns några regler inom den katolska religionen just i italien för vilka färger och vilka blommor som anses lämpliga runt påsktiden tror katolikerna är ännu mer strikta på sånt än vad vi är i våra kyrkor + det skiljer ju såklart mellan de katolska länderna vissa blommor kan anses som begravning i ett land och inte i ett annat land, samma med färger.
Kanske någon katolsk kyrka kan hjälpa till med infon om vilka växter som skulle anses lämpliga för att ha på ett altare i italien runt påsktid
InkFlower
24-02-2011, 14:04
Tack Åsa för den insiktsfulla anmärkningen!  Det måste jag naturligtvis kolla upp! Kan iofs även tänka mig att han eventuellt sätter några icke-konventionella blommor på altaret medvetet, vilket då kan vara ett sätt att skapa mer konflikt i berättelsen. Konflikt är ju som bekant berättelsernas livsnerv Växthuset och blommorna utgör bara en liten del av romanen, men jag vill att alla detaljerna ska vara gnistrande klara, och om jag har med en "miss" mot protokollet så ska det vara av en anledning, inte av slarv (som tulpanerna i Kryddan03:s exempel ovan) :-) Tur att det finns forum med hjälpsamma experter!!
Kryddan03
24-02-2011, 19:04
Här har du en länk till de liturgiska färgerna: http://www.catholic.org/clife/lcolors.phpHär finner du lite mer info om katolskt "leverne": http://www.catholic.org/clife/Här är Stockholms katolska stift (vilket i realiteten är katolska kyrkan i Sverige): http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/2/1/ Där kanske du kan finna en del info och kanske också en katolsk präst nära dig som kan hjälpa dig med olika frågor. Även Svenska Kyrkan har lite info om kyrkoåret: http://www.svenskakyrkan.se/ Det skiljer sig inte så mycket från den katolska kyrkan men det kan finnas skillnader så det kan vara bra att kolla extra. Du kanske får tänka efter vilket år det är tänkt att utspela sig då påsken infaller på olika datum beroende på fullmånen. Före påsk är det fastetid med sin färg och påsktiden har flera färger beroende på vilken dag det är (skärtorsdag, långfredag etc). Jag tänker inte bara på blommorna utan även om du skall beskriva utsmyckningar i kyrkan och på altaret. Sedan är det ju inte säkert att påsken infaller i april det år du tänkt dig att det skall utspelas och då blir det ju andra färger.  En gudstjänst under påsk som är ganska "dramatisk" till sin utformning är påsknattsmässan - speciellt i mindre kyrkor (och om man bortser från "jippot" i Peterskyrkan som man kan se på TV). När man kommer till kyrkan före midnatt är den och altaret "avklädda" med så litet utsmyckning som möjligt (vilket den har varit mer eller mindre sedan Askonsdagen, som inleder fastan, men i synnerhet sedan skärtorsdagen) och ljuset är dämpat. Sedan följer en särskild gudstjänstordning och vid midnatt säger prästen: "Kristus är uppstånden!" församlingen svarar: "Ja, han är sannerligen uppstånden!" Varvid kyrkan tänds upp och smyckas; altaret "kläs" med duk, ljus och blommor, ev täckta ikoner och altartavla täcks av och man firar nattvard. Sedan får du ju även kolla upp vilka helgondagar som firas under den tiden du har tänkt dig. De påverkar också till viss del.  En tanke som dök upp är att under fastan brukar man använda minimalt med utsmyckning i kyrkan. Därför kanske din präst odlar lite extra före och under fastan för att sedan använda dem till påsk och tiden efter då "glädjens tid" inträder. Den sträcker sig fram till pingst och efter den kommer trefaldighetstiden som brukar beteckna andligt växande. Det låter som en intressant bok!
fuchsian
26-02-2011, 18:01
Vi har ett hus på en liten bergsby i Italien, men vi har endast krukodlad på taket där det är så fint att vara när det inte är så varmt. Husets grund är fr. 1100-talet, liksom de andra husen runt om. De har krukor med blommor lite vardans, det går inte att åka bil just där bland husen, utan man får gå.
Tyvärr har jag inte tittat mig omkring i växtsyfte, men kan göra det när vi kommer ner igen. Vi vet inte ännu om vi tänker behålla huset eller sälja det, för det är så bökigt att ta sig dit om man inte vill ligga på vägarna flera dagar. Man måste ändå hyra en bil fr. Nice när man flyger ner.
Du kanske skulle hitta något på nätet eller i biblioteket finns ju växtböcker från olika delar av världen. ..Fuchsian.....
InkFlower
27-02-2011, 18:53
Tack, Kryddan03, för din fantastiska hjälp!! Ska genast ta itu med färgerna, och påsken :-) Som man säger "the Devil is in the details"
Kryddan03
27-02-2011, 20:08
CITAT (InkFlower @ 27-02-2011, 18:53)  Tack, Kryddan03, för din fantastiska hjälp!! Ska genast ta itu med färgerna, och påsken :-) Som man säger "the Devil is in the details"  Vad är det för prälle egentligen? Kul att vara till hjälp!
InkFlower
27-02-2011, 22:28
CITAT (fuchsian @ 26-02-2011, 18:01)  Vi har ett hus på en liten bergsby i Italien, men vi har endast krukodlad på taket där det är så fint att vara när det inte är så varmt. Husets grund är fr. 1100-talet, liksom de andra husen runt om. De har krukor med blommor lite vardans, det går inte att åka bil just där bland husen, utan man får gå.
Tyvärr har jag inte tittat mig omkring i växtsyfte, men kan göra det när vi kommer ner igen. Vi vet inte ännu om vi tänker behålla huset eller sälja det, för det är så bökigt att ta sig dit om man inte vill ligga på vägarna flera dagar. Man måste ändå hyra en bil fr. Nice när man flyger ner.
Du kanske skulle hitta något på nätet eller i biblioteket finns ju växtböcker från olika delar av världen. ..Fuchsian..... Ah! Vad härligt! Jag tycker absolut du ska behålla det, men det är klart det ska ju vara praktiskt också... Tack för tipset med böckerna, det borde ju inte vara så svårt att kolla efter italienska trädgård/växthus-tips på nätet. Synd bara att min italienska är lite haltande... CITAT (Kryddan03 @ 27-02-2011, 20:08)  Vad är det för prälle egentligen?  Hehe... ja.. han tycker i allafall om sina blommor...
fuchsian
07-03-2011, 11:24
På nätet har du kanske en funktion som översätter den italienska texten till det språk du vill ha och tvärtemot. Jag brukar använda det när jag letar något och det är på annat språk som jag inte kan. (kan dock engelska, tyska och franska och de nordiska språket, men man är ställt när det gäller de andra)
Kolla med din dator, jag tror att jag plockade in den översättaren själv, men hur? Det minns jag inte. Lite hjälp på vägen på detta vis. Då är vi fler som skriver böcker, jag håller på min 2:a bok, men den har varit segt att få ordning på, men det kommer väl för till sommaren ska den vara klar och har redan lite över 200 sidor. ...Fuchsian .....
InkFlower
23-03-2011, 16:51
CITAT (fuchsian @ 07-03-2011, 11:24)  Då är vi fler som skriver böcker, jag håller på min 2:a bok, men den har varit segt att få ordning på, men det kommer väl för till sommaren ska den vara klar och har redan lite över 200 sidor. ...Fuchsian ..... Åh Vad spännande! Önskar dig massor med skrivklåda då  Jag ska faktiskt också vara klar till sommaren. Nu har jag återigen gått tillbaka till min ursprungliga idé beträffande blommorna. Jag tänker mig nu att min huvudperson Prästen odlar kamelior i KÄLLAREN (där borde det vara kallt nog väl i april/maj?) under artificiellt ljus. Frågan är bara om man kan göra så? Går det att odla blommor helt utan solljus och bara med lampor? Växthuset ute i trädgården får vara kvar, men där har jag bestämt mig för orkidéer.
Kryddan03
23-03-2011, 19:28
CITAT (InkFlower @ 23-03-2011, 16:51)  Åh Vad spännande! Önskar dig massor med skrivklåda då  Jag ska faktiskt också vara klar till sommaren. Nu har jag återigen gått tillbaka till min ursprungliga idé beträffande blommorna. Jag tänker mig nu att min huvudperson Prästen odlar kamelior i KÄLLAREN (där borde det vara kallt nog väl i april/maj?) under artificiellt ljus. Frågan är bara om man kan göra så? Går det att odla blommor helt utan solljus och bara med lampor? Växthuset ute i trädgården får vara kvar, men där har jag bestämt mig för orkidéer. Åh, du skulle nästan försöka att få kontakt med Tage Andersen! En dansk med passion för kamelior. http://www.tage-andersen.com/index.html
Alexander-VG-zon3
23-03-2011, 19:58
CITAT (Kryddan03 @ 23-03-2011, 19:28)  Åh, du skulle nästan försöka att få kontakt med Tage Andersen! En dansk med passion för kamelior. http://www.tage-andersen.com/index.htmldet är en härlig butik, lite speciell och udda men ändå trevlig, på bakgård har han massor av oliver uppradade på väggarna på höjden, som står ute dygnet runt i det milda klimatet. kan verkligen rekommendera ett besök.
InkFlower
23-03-2011, 22:46
CITAT (Kryddan03 @ 23-03-2011, 19:28)  Åh, du skulle nästan försöka att få kontakt med Tage Andersen! En dansk med passion för kamelior. http://www.tage-andersen.com/index.htmlÅh TACK Kryddan!!  Jag bor i Köpenhamn, bara ca 15 minuter från den gatan! Vilket förträffligt ställe att göda min begynnande blomsterpassion. Ska gå in där redan i morgon! Jag köpte fyra orkidéer på Netto förra månaden men alla har tyvärr redan dött  tror att det var turen hem från affären i kylan som tog kål på dem. Men nu har jag gett mig den på att jag ska fixa det här med blommor! Det är ju såååå spännande!
Kryddan03
23-03-2011, 23:20
CITAT (InkFlower @ 23-03-2011, 22:46)  Åh TACK Kryddan!!  Jag bor i Köpenhamn, bara ca 15 minuter från den gatan! Vilket förträffligt ställe att göda min begynnande blomsterpassion. Ska gå in där redan i morgon! Jag köpte fyra orkidéer på Netto förra månaden men alla har tyvärr redan dött  tror att det var turen hem från affären i kylan som tog kål på dem. Men nu har jag gett mig den på att jag ska fixa det här med blommor! Det är ju såååå spännande! Nu blev jag avundsjuk! På att du bor i Köpenhamn men framförallt att du bor nästgårds med Tage Andersens butik.  Självklart måste du besöka den. Jag har själv inte varit där med sett hans utställningar. Du kommer säkerligen att få massor av inspiration och goda råd.  Du får göra ett nytt försök med odlandet. Jag tror inte det är någon här på forumet - såväl relativa nybörjare som "gamla" (också relativt;)) rävar - som inte råkat ut för bakslag. Ändå fortsätter man träget och odlar gamla trogna favoriter men testar också nya sorter och lyckas eller misslyckas. Inte så olikt livet självt eller rättare sagt - precis likadant. När man på våren ser att växter man varit orolig för under vinter börjar skjuta nya skott, när de första lökarna sticker upp sina luvor ovanför jordytan, när blomman, som stått och sett lite halvtrist ut på fönsterbänken, får ny knopp - då blir man som ett litet barn på julafton och fylls med en nästan obeskrivlig glädje.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|