Hej!
Villabarn och naturälskande bakgrund till trots har jag hamnat i en lägenhet istan utan ens en balkong.
jag har dock stora vardagsrumsfönster i östläge och köksfönster i norr och min fråga är nu -vad kan jag odla för gott på fönsterbrädena?
har tidigare odlat tomat i kruka med gott resultat, likaså planterat kruk-kryddor som hållt mycket länge. lite groddar och krasse har jag också fått fram.
vad mer kan jag odla (helst utan värmelampa och annan specialutrustning)
jordgubbar?
rädisor?
sallat?
har hittills bara ställt krukorna på fönsterbrädena och haft några kryddkrukor hängandes, så tar gärna emot tips på bra "förvaringslösningar"
(om denna tråd redan finns ber jag om ursäkt!)
Hej
Du ska höja kvalitet miljö i din lägenhet som att du ska försöka höja fuktighet och höja ljus sen du kan tänka på flera växter.
H:Bassa
Kryddan03
20-01-2011, 21:29

Om fönstrena går inåt kanske du kan ha några balkonglådor hängande utanför. Fast det kanske man inte får? Fråga mig inte heller hur det rent praktiskt är möjligt att fästa balkonglådor utanför fönstrena. Men, det kanske någon annan har tips på.
Om du, rent hypotetiskt, skulle kunna ha det så finns det ju en massa saker du kan odla under sommaren.
För, som Bassam skriver, är nog ett av problemen med att odla utomhusväxter inomhus just luftfuktigheten. Visst kan man försöka att höja den för att få en del att trivas, men det innebär ändå en begränsning. Jag tror inte att din värd uppskattar om du höjer luftfuktigheten alltför mycket då det kan skada lägenheten.
Ett alternativ (nu spånar jag bara lite) skulle kunna vara att odla i någon form av behållare typ terrarium. Problemet då kan vara att luftcirkulationen blir för låg och värme och luftfuktighet blir
för hög. Det kan man i och för sig fixa med fläktar. Men, det kan ändå vara svårt att få ihop en vettig balans. Och du vill ju helst inte ha någon kringutrustning.
Tusen tack Bassam och kryddan för era kloka svar!
angående det här med luftfuktighet: kan man komma undan det genom att "duscha" plantorna med blomspruta morgon och kväll?
ett terrarie låter ganska fräckt, kanske ska överväga min negativa inställning till extraprylar...
hur är det med paprikor och chilli? min naiva nybörjarhjärna tycker att dom borde vara i samma klass som tomaterna, men där kanske både värmen och luftfuktigheten är fel?
Piccante
21-01-2011, 15:19
Jag har en bortglömd växt på diskbänken nu (glömde kvar den där efter att ha duschat den) och de ntrivs under lysröret. Har du en lysrörsramp under ett köksskåp så använd den bänken för att krukodla kryddväxter eller sätt ett gammal akvarium där eller miniväxthus så får du iaf en ljus växtplats.
Kryddan03
21-01-2011, 20:06
CITAT (basko @ 21-01-2011, 14:45)

Tusen tack Bassam och kryddan för era kloka svar!
angående det här med luftfuktighet: kan man komma undan det genom att "duscha" plantorna med blomspruta morgon och kväll?
ett terrarie låter ganska fräckt, kanske ska överväga min negativa inställning till extraprylar...
hur är det med paprikor och chilli? min naiva nybörjarhjärna tycker att dom borde vara i samma klass som tomaterna, men där kanske både värmen och luftfuktigheten är fel?
Paprika och chili borde funka ganska bra. De vill ju gärna ha det gott och varmt och det är ju inte alltid våra somrar tillåter det. De odlas ju också ofta i växthus. Dessutom har jag märkt på mina egna chili som jag har ute på terrassen att hård vind går ganska hårt åt på plantorna. Det slipper du ju inne.
För att förenkla vad gäller luftfuktigheten kan du ställa plantorna på lite djupare breda brickor eller fat. Fyll på med grus eller leca, sedan vatten och ställ krukorna ovanpå gruset/lecan. Tänk bara på att hålla koll så att inte nederdelen av krukan hela tiden står i vatten utan fyll bara på så att du har vattenytan ett par millimeter under krukorna.
Problem med odling inomhus är två:
1, ljus
2, luftfuktigthet (el bristen av den, snarare)
Har du plats kan du ju använda ett vitrinskåp som du skruvar fast extra belysning i. Finns många snygga exempel på det här i forumet med principen man-tager-vad-man-haver, dvs du behöver inte gå och köpa special-special.
Har du djupa fönsterbänkar eller möjlighet till att ställa något framför fönstren kan du köpa akvarium/terrarium och ställa utan lock. Är ljuset halvdant kan ljusrampen hängas lite ovanför så att ljuset flödar men cirkulationen funkar.
Kolla efter begagnade akvarium, ofta vill folk bli av med sina mindre då de inser att de är alldeles för små för att hålla en vettig miljö för fiskarna (egen erfarenhet!).
Annars går det ju så klart att spraya en del varje dag...
Tänk annars så här...
En förpåse kostar några kronor, såjord kanske 25:-, krukor funkar vad som helst (konservburkar, mjölkkartonger, keso och creme fraiche-burkar... så länge man gjort hål i botten för dränering...).
Det är inget dyrt nöje om du börjar i denna skala. PROVA!!!!
Och just ja!
VÄLKOMMEN TILL ODLA!
Tack för alla era svar och för välkomnandet!
Jag ska göra som Peztis säger och prova i liten skala, ni kan lita på att jag kommer rapportera om det här, för odla.se har jag fastnat för

!
malcolm
24-01-2011, 14:23
Paprika och chili går alldeles utmärkt att odla i krukor på fönsterbrädan, det har jag gjort flera gånger med gott resultat, inte har jag haft någon extra belysning heller (österfönster). Basilika och dragon funkar också bra.
officinalis
28-01-2011, 10:39
Odla ärtskott i norrfönstret går bra. Kolla gärna upp lite svampodling också. Jag har inte testat själv, men lär finnas en del matsvampar som lär vara enkla att odla.
Håller med Bassam om inomhusklimatet. Jag tycker inte det blir riktigt bra kvalitet.
Jag brukar odla ruccola inne - en stor bytta på köksbordet nära fönstret i söderläge. Går fint.
Hemma odlas det i dagsläget basilika, ett gäng sorters chili samt tomat. Ska försöka mig på gurka och kanske bönor också. Räknar inte med så mycket men för något år sedan så fick jag fram början till ett par gurkor, men tyvärr så blev jag lat eller var upptagen en för lång stund och skötte om den plantan för dåligt så den dog.
Jag är i samma sits, ingen balkong, men tyvärr ett mindre österfönster och en massa norrfönster, urk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.