Hej!
Jag hoppas någon kan hjälpa mig.
Vi har precis köpt hus och runt delar utav trädgården står det en häck som ser ut så här;
[attachment=57638:huvuding_ngen2.JPG]
[attachment=57640:h_cken.JPG]
Jag har noll erfarenhet utav häckar och undrar om någon vet vad sorten heter? Vi tänker nämligen sätta mer häck i vår/sommar och vill gärna köpa samma sort. Samt kunna läsa på om hur man ska sköta denna häck som i allafall nu vintertid ser väldigt ojämnt hög ut och gles.
Men så här såg den ut på mäklarens höstfoton..
[attachment=57639:h_cken_sommartid.JPG]
Misstänker att det är en thuja-häck men erkänner villigt min okunskap!
Hur ska den skötas?
Stort tack!
Hej! Ja en Thujahäck är det, sedan sorten - på vinterbilden ser den så gles ut så det ser nästan ut som T. occidentalis. Oftast sätter man T. occidentalis Brabant om man vill ha en häck som inte blir "förvuxen" redan efter ett par år.
Hursomhelst är den relativt tålig, svårast är vårvinterns starka sol som kan bränna-torka Thujan så den blir ful eller till och med dör. Är det tjäle i marken så försök skydda den mot solen. Annars stödvattna om det blir torrt/varmt långa perioder på sommaren. Normal gödsling o klipp av den på höjden först då den är så hög som du vill ha den. Klipp sidorna så blir den tätare, april eller september är bäst.
Har en 30 m lång sådan och är jättenöjd, bra insynsskydd, bakgrund till andra växter och vindskydd.
Lycka till hälsar Irene
Håller med om att det är en Brabant, men för säkerhets skull kan ni klippa av en gren och ta med när ni ska beställa mer häck. Plantskolan bör tydligt kunna se om det är en Smaragd eller Brabant (de vanligaste sorterna).
Skötselråden låter också bra. Tänk bara på att aldrig klippa innanför de gröna skotten, för då blir det ingen utväxt. Och som sagt, vattna mer än ni tror.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.