|
Det brukar finnas så många kunniga människor här på forumet så ni har väl koll på det här med vitaminer och sånt också hoppas jag.
Så vad finns det för några vitaminer/kosttillskott som är bra för hår och naglar?
Pius
Meriona
20-01-2011, 18:31
B-vitamin säjs det väl ska vara bra för hår och naglar? Men jag har inte provat själv.
Silica är bra - säger dom!
Red Top
20-01-2011, 18:50
B-vitaminer är oslagbart tycker jag. Äter det dagligen sen 5 år tillbaka. Inte för att få starkare naglar och hår, utan av medicinska skäl. En biverkan är att jag fått superstarka naglar och kraftigare hår. "Kroppen behöver ett flertal livsnödvändiga B-vitaminer. De tre viktigaste är B12, folsyra (folat) och B6. Brist på någon av dessa kan leda till mängder av problem (se symtom). Dessutom behöver vi ytterligare tre B-vitaminer för att kroppens processer ska fungera optimalt; Tiamin (B1), ribo-flavin (B2) och niacin. Det räcker således inte att bara fylla på med ”B-vitamin”, först måste vi veta vilka sorters B-vitaminer som behöver tillföras. Det kan din läkare avgöra med några enkla blodprov."
Saxat från den här sidan: B-vitaminbrist Själv äter jag B12, för att jag alltid har blodbrist och saknar förmåga att tillgodogöra mig vitaminet i maten.
ingrids
20-01-2011, 19:12
Äter öljästtabletter. Tappar mindre hår än jag brukar och har börjat slå av naglarna vilket betyder att de är starkare för annars är de så klena så de liksom fjädrar tillbaks utan att brytas.
*Stintan*
20-01-2011, 19:24
Kan bara säga B-vitamin!
Silica brukar man ju säga är det som man ska äta för hår och naglar. Men köper du Silica-produkter så är de oftast berikade med olika B-vitaminer.
Just nu under vintern är det ju hopplöst... torra händer och naglar som bara spricker, torrt och flygigt hår...
Tänk också på att om man mår dåligt generellt så brukar särskilt håret vara något som det syns på.
Christa
20-01-2011, 20:13
CITAT (Red Top @ 20-01-2011, 18:50)  B-vitaminer är oslagbart tycker jag. Äter det dagligen sen 5 år tillbaka. Inte för att få starkare naglar och hår, utan av medicinska skäl. En biverkan är att jag fått superstarka naglar och kraftigare hår. "Kroppen behöver ett flertal livsnödvändiga B-vitaminer. De tre viktigaste är B12, folsyra (folat) och B6. Brist på någon av dessa kan leda till mängder av problem (se symtom). Dessutom behöver vi ytterligare tre B-vitaminer för att kroppens processer ska fungera optimalt; Tiamin (B1), ribo-flavin (B2) och niacin. Det räcker således inte att bara fylla på med ”B-vitamin”, först måste vi veta vilka sorters B-vitaminer som behöver tillföras. Det kan din läkare avgöra med några enkla blodprov."
Saxat från den här sidan: B-vitaminbrist Själv äter jag B12, för att jag alltid har blodbrist och saknar förmåga att tillgodogöra mig vitaminet i maten.Vilken sort är det du äter? Jag har letat efter b-vitaminpreparat som inte är så starka men inte hittat något mer än öljäst. Trenden verkar vara att alla tillskott blir starkare och starkare i någon slags tro att det skulle vara bättre. Har du verkligen fått läkare att testa alla de sorterna av b-vitaminer som du nämner? Jag hade f öv för mycket folsyra i blodet när de testade det.
Räcker det inte med att äta mat som innehåller b vitaminer, får man inte i sig vad man behöver då ?
Red Top
20-01-2011, 21:32
CITAT (Christa @ 20-01-2011, 20:13)  Vilken sort är det du äter? Jag har letat efter b-vitaminpreparat som inte är så starka men inte hittat något mer än öljäst. Trenden verkar vara att alla tillskott blir starkare och starkare i någon slags tro att det skulle vara bättre.
Har du verkligen fått läkare att testa alla de sorterna av b-vitaminer som du nämner? Jag hade f öv för mycket folsyra i blodet när de testade det. Läkarna har inte låtit mig testa olika sorter. Jag har konstaterad B12-brist, eftersom jag, av någon anledning, inte kan tillgodogöra mig det genom maten. Detta i sin tur leder till att jag har svårt att bilda röda blodkroppar. Tidvis har jag också jänbrist, eftersom jag inte kan tillgodogöra mig det heller. Jag tar en sort, som heter Behepan. Tror att den är receptbelagd. Den innehåller cyanokobalamin, dvs B12-vitamin. Sidan jag hänvisade till handlar helt enkelt om B-vitaminbrist i allmänhet. Folsyra är det som tidigare kallades B9.
Av olika anledningar kan man behöva extra tillskott av B-vitaminer. Nu är det så finurligt att kroppen bara tar emot det den behöver ... resten kissar man ut. Så det har ingen betydelse hur "starka" tabletter man sväljer, Själv sväljer jag en tablett B- vitaminer/dag , inköpt på Apoteket
Red Top
20-01-2011, 22:18
Det du skriver, Netha, stämmer när det gäller vitaminerna C, B och D, som är vattenlösliga.
Fettlösliga vitaminer, som A, D och E ska man däremot vara försiktig med, eftersom de lagras i kroppen och på sikt kan orsaka diverse besvär. T ex benskörhet, njurskador och hjärtinfarkt.
CITAT (Red Top @ 20-01-2011, 22:18)  Det du skriver, Netha, stämmer när det gäller vitaminerna C, B och D, som är vattenlösliga.
Fettlösliga vitaminer, som A, D och E ska man däremot vara försiktig med, eftersom de lagras i kroppen och på sikt kan orsaka diverse besvär. T ex benskörhet, njurskador och hjärtinfarkt. Absolut! Just därför är det viktigt att man tar reda på ... innan man tar extra tillskott ... om vitaminen är vattenlöslig eller inte.
Christa
21-01-2011, 08:52
CITAT (netha @ 20-01-2011, 22:00)  Av olika anledningar kan man behöva extra tillskott av B-vitaminer. Nu är det så finurligt att kroppen bara tar emot det den behöver ... resten kissar man ut. Så det har ingen betydelse hur "starka" tabletter man sväljer, Själv sväljer jag en tablett B- vitaminer/dag , inköpt på Apoteket Det där har jag alltid hört tidigare men enligt uppgift så lagras B6. B12 skall man väl inte heller överdosera? En forkare publicerade nyligen en studie där de kommit fram till att kvinnor som åt multipreparat hade en ökad risk för bröstcancer. Forskaren skrev "folsyra?" eftersom höga folsyravärden har koppling till cancer. Jag tror dock att det är mer komplicerat än så och det är inte alls säkert att överdosering av B-vitaminer är skadligt. Har själv funderat på att prova men tvekat för att de blivit så starka men jag vet inte och kan ni komma med fakta som kan övertyga mig så är jag mycket tacksam. Jag hade ju som sagt folsyravärden högre än man skall ha men det kan ju bero på att jag hade brist på något annat och inte på för stort intag. Alla vitaminer och mineraler påverkar varandra. Jag åt magnesium + B6 för några år sedan och blev skitdålig. Till Red Top: Det var det här som gjorde att jag frågade om läkaren kollat. Det räcker således inte att bara fylla på med ”B-vitamin”, först måste vi veta vilka sorters B-vitaminer som behöver tillföras. Det kan din läkare avgöra med några enkla blodprov." Jag trodde att det var din åsikt och såg inte att just den texten kom från en sida på nätet. Sedan kan man ju tycka att det är märkligt att läkaren nöjer sig med tillskott och inte tar reda på VARFÖR upptaget inte fungear.
Red Top
21-01-2011, 09:23
CITAT (Christa @ 21-01-2011, 08:52)  Det där har jag alltid hört tidigare men enligt uppgift så lagras B6. B12 skall man väl inte heller överdosera?
En forkare publicerade nyligen en studie där de kommit fram till att kvinnor som åt multipreparat hade en ökad risk för bröstcancer. Forskaren skrev "folsyra?" eftersom höga folsyravärden har koppling till cancer.
Jag tror dock att det är mer komplicerat än så och det är inte alls säkert att överdosering av B-vitaminer är skadligt.
Har själv funderat på att prova men tvekat för att de blivit så starka men jag vet inte och kan ni komma med fakta som kan övertyga mig så är jag mycket tacksam. Jag hade ju som sagt folsyravärden högre än man skall ha men det kan ju bero på att jag hade brist på något annat och inte på för stort intag.
Alla vitaminer och mineraler påverkar varandra.
Jag åt magnesium + B6 för några år sedan och blev skitdålig.
Till Red Top: Det var det här som gjorde att jag frågade om läkaren kollat.
Det räcker således inte att bara fylla på med ”B-vitamin”, först måste vi veta vilka sorters B-vitaminer som behöver tillföras. Det kan din läkare avgöra med några enkla blodprov."
Jag trodde att det var din åsikt och såg inte att just den texten kom från en sida på nätet.
Sedan kan man ju tycka att det är märkligt att läkaren nöjer sig med tillskott och inte tar reda på VARFÖR upptaget inte fungear. Min fetmarkering. Jag skrev inte att man bara gav mig vitaminer utan att kolla den bakomliggande orsaken. Det var din tolkning. Trots att jag genomgått alla tänkbara undersökningar, har man inte hittat någon orsak. Ibland står läkarkåren frågande inför vissa problem. Gäller såväl inom alternativmedicinen som skolmedicinen. När man inte hittar någon bakomliggande orsak måste man ju åtminstone behandla symptomen. Det gäller ju framförallt när det är fråga om autoimmuna sjukdomar(där kroppens immunförsvar plötsligt attackerar cellerna i den egna kroppen, t ex ledgångsrumatism, typ1 diabetes och psoriasis.) Ännu har ingen forskare kommit på orsaken till varför de bryter ut. Man har hittat läkemedel, som lindrar symptomen men inget som botar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
21-01-2011, 09:47
Den dagen som läkarna har svar på allt, kommer nog aldrig
Själv får jag varje månad en B12 spruta
Elisabeth
malcolm
21-01-2011, 10:04
Jag fick Behepan utskrivet av läkare pga. min trötthet men jag hade lämnat blodprover innan, förmodligen beror min brist på att jag äter för dåligt och vissa dagar äter jag ingenting.
Christa
21-01-2011, 11:10
CITAT (Red Top @ 20-01-2011, 22:18)  Det du skriver, Netha, stämmer när det gäller vitaminerna C, B och D, som är vattenlösliga.
Fettlösliga vitaminer, som A, D och E ska man däremot vara försiktig med, eftersom de lagras i kroppen och på sikt kan orsaka diverse besvär. T ex benskörhet, njurskador och hjärtinfarkt. ADEK (dvs vitamin A, D, E och K) är fettlösliga, resten vattenlösliga. Alla är viktigt men av olika skäl, gränsen för vad som är toxiska nivåer är individuellt, därför är rekommenderade doser lågt satta. Ang vitaminer i allmänhet; Det sägs alltid att om man äter en balanserad kost får man i sig vad man behöver, men det stämmer inte alltid och under alla förutsättningar. Känner man att man inte äter optimalt är det inte fel att ta tilslkott, bättre än att känna sig orolig. Tar själv alltid ett multivitamin-tillskott inkl mineraler eftersom jag alltid blir fruktansvärt godissugen om jag inte får i mig tillräckligt med krom (känd effekt av krombist  ...). Ang D-vitamin; Det är fruktansvärt viktigt för immunförsvaret, diskussioner förs just nu om man ska öka RDI (Rekommenderad dagligt intag), och svårt att få i sig tillräckligt med kosten (beroende på hur man äter) eftersom ganska få livsmedel innehåller tillräckliga mängder, isbjörnslever är ett stort undantag, men hur ofta äter man det  .
Red Top
21-01-2011, 15:02
CITAT (Christa @ 21-01-2011, 11:10)  Intressant för den som lider av 'perniciös anemi', kanske, men det gör inte jag. Edit: Stavfel
Christa
21-01-2011, 15:31
CITAT (Red Top @ 21-01-2011, 15:02)  Intressant för den som lider av 'perniciös anemi', kanske, men det gör inte jag. Edit: Stavfel Det finns ett helt stycke som bara handlar om orsaker till B12 brist och inte specifikt perniciös anemi. (Det var dessutom för allmän info som jag lade inte länken och speciellt riktat till dig.)
Inga från Närke
21-01-2011, 16:06
Har tidigare ätit Silica men tyckte inte det verkade och de gav även en obehaglig eftersmak i munnen i alla falla hos mig. Rapade även denna smak. Så jag slutade. Har funderat på vad jag ska göra istället men det har inte blivit något av det ännu fasst håret är sprött och naglarna delar sig. Får försöka ta tag idet, har inte med maten att göra för jag äter grönsaker m.m.
Ok nu har jag läst o förstår lite bättre om vitaminer i vår kropp
Jag har ätit Q10 när håret och naglarna mått som sämst och det syns en snabb ändring på utväxten av hår och naglar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|