Så här i såtider vill jag tipsa er om en jättebra sida med såråd. Jag har fått mycket hjälp på den sidan då jag sår.
Det finns även försäljning av fröer till bra pris.
Blomster-tips sårådFröer
Irene_L
21-01-2011, 11:38

Alba! Vad roligt att du gillar mina bloggar!
fuchsian
26-01-2011, 20:28
Irene L
Jag har tittat i dina underbara blombilder och jag undrar om man kan få tag i frö till Fuchsior?
Sedan tänkte jag på en annan sak, analfabet som jag är med bilder, vad använder du för bildprogram att få så fina, tonade bilder?
Har försökt att få ner i visningsstorlek mina bilder, men har endast åstadkommit 3 olika fotoalbum, vilka inte innehåller inget. Lite frusterande, när jag skulle vilja visa lite från mig till er alla. ....Fuchsian....
Irene_L
26-01-2011, 21:27
Tack Fuchsian!
Jag vet tyvärr inte var man kan få tag i fuchsiafrön. Jag har aldrig sått dom ..bara köpt sticklingar!
Så här gör jag med mina bilder:
Först förminskar jag bilderna i Paint. Det är ett program som fanns i min dator. Så här hittade jag det...jag klickade på Start (längst ner i vänstra hörnet. Sen skriver du i ordet Paint där det står Påbörja sökning ( längst ner). Då letar datorn upp Paint och du klickar där det står paint och du får upp den sidan! Sen när du är inne i Paint klickar du på öppna och tar hem din bild. När du fått fram bilden du vill förminska klickar du på Bild..Ändra storlek/snedställ. Där klickar du bort där det står 100 % och skiver i en ny siffra ex 30. (Skriv samma siffra i de två rutorna) Sen klickar du Ok. Sen klickar du på Arkiv...Spara som...och skriver ett nytt namn där det står Filnamn och sen Spara.......Färdigt!!!
Sen använder jag ett program som heter PhotoScape. Det är ett program som inte kostar något. Man laddar bara hem det. Om du googlar på det så hittar du flera ställen där du kan ladda hem det. Det är väldigt kul program som har en massa roliga saker ex olika ramar till bilderna. Man kan också förminska bilderna där.
Lycka till!!
Garden bliss
27-01-2011, 11:10
Där har jag också varit inne och tiitat. Jättefina bloggar!
Hos
Blomkrukan finns frö till Fuchsia.
fuchsian
28-01-2011, 19:48
Tack ni båda. Alba och Irene
Jag har paint i min PC, men har inte lärt mig att använda det, men nu gav du så bra beskrivning så jag ska försöka igen.
Den andra bildprogrammet är jag intresserad av och ska ladda ner den när jag kan tänka klarare.
Har tänkt att ha det till andra ändamål också, konstnär som jag är, så jag blir helt tossig att titta på dessa fina bilder ni har gjort, både du Irene och tjejen fr. Piteå och flera andra.
Tittade igenom länken till fuchsior och allt, men så vackert det finns så man blir glad av att titta på dem.
PS. - När jag inte mått så bra -- brukar jag bläddra i era fina album och bara njuta -- det hjälper..
..Fuchsian.....
Crazy4Flowers
28-01-2011, 22:05
Kan tipsa om Gimp2 som är ett gratis bildhanteringsprogram, där kan du nästan göra allt som går att göra i Photo Shop den har en bra hjälpsida så du kan hitta bättre i programmet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.