xlxl67
...men inte andra insekter? Är det varningsläte tror ni?

Ja en liten fundering som dök upp nyss. smile.gif
Tikka
Det är för att dom är små styggelser som ska göra sig hörda för oss människor så att vi kan springa ifrån dom när dom vill göra oss illa wink.gif Varningläte är bra smile.gif

Nä tyvärr vet jag inte något om detta.
xlxl67
tongue.gif Jag får nog nöja mig med det första du skrev.. Det sista tror jag inte alls påwink.gif
Anders zon 1
Tror inte att det är varningsläten, i alla fall inte hos myggorna. Dom har nog bäst lycka av att vara så tysta som möjligt. Har för mig att myggsurret bland annat är någon form av kommunikation mellan myggor.

Fast kanske är det så att vi människor enkelt lärt oss att undvika insekter som kan skada oss, t ex mygg, bin och getingar, och därför är mer uppmärksamma på deras ljud än andra insekters?

Men visst låter väl andra insekter också? Flugor surrar på rätt bra tycker jag. För att inte prata om vårtbitare och cikador.
Lokan
Och jag som trodde att ljudet kom från vingarna när dom rör sig..... blush.gif
Ingela i Segersberg
Det trodde jag också, Lokan
sqrulan
Jag med!? Det är ju helt tyst då dom sitter stilla!
Anders zon 1
Jo myggor har ju inte några vidare röstresurser.... laugh.gif
Bengalow
Visst har det med vingrörelser att göra. Människans hörsel går i bästa fall från ca 40 till 15 000 svängningar (dB) . Om rörelserna inträffar inom vår hörsel, så reagerar vi. Fjärilar hör vi inte t.ex. och andra djur som med sina vingslag också har en högre frekvens är också utanför vår "hörselräckvidd".
Anders zon 1
Ja visst är det vingarna som låter hos de flesta insekter vi hör omkring oss (de mest välkända undantagen är nog gräshoppor och cikadors sång som frambringas med andra organ). Myggorna har ju en tydlig ton i sitt vingsurr och det är just den här tonen som fungerar som en enkel form av kommunikation myggen emellan. Ett exempel på hur det fungerar är myggskrämmare som man kan köpa. Om jag inte missminner mig så sänder dessa ut samma ljud som en hanmyggas vingar. Tanken är att de befruktade honmyggen, som är de som suger blod (hannarna suger inte blod), undviker hanmygg eftersom de redan är befruktade och då inte vill ha med hannar att göra mer. Alltså håller de sig på avstånd från myggskrämman som ju låter som en hanne. Fast jag vet inte om det funkar särskilt bra i praktiken.
theseraphim
CITAT (xlxl67 @ 20-01-2011, 18:36) *
...men inte andra insekter? Är det varningsläte tror ni?

Ja en liten fundering som dök upp nyss. smile.gif

Vanliga flugor surrar också.....Tyvärr!
Myosotis
Det där har jag funderat på så länge jag kan minnas. Myggorna riskerar att upptäckas och slås ihjäl om de surrar så där när de försöker smyga sig på en, så det borde vara en nackdel för dem. Varför har de inte under evolutionens gång fått ljudlös flykt? Antingen för att det inte spelar någon roll (kanske för att bara människor förstår kopplingen mellan surr och kliande bett och människan utgör en så liten del av matsedeln?) eller för att ljudlös flykt är kopplad till nackdelar (vad skulle det vara?!) eller surr till fördelar (fast det där med kommunikation tror jag inte på, inte är myggor sociala?).
xlxl67
CITAT (Myosotis @ 21-01-2011, 14:18) *
Det där har jag funderat på så länge jag kan minnas. Myggorna riskerar att upptäckas och slås ihjäl om de surrar så där när de försöker smyga sig på en, så det borde vara en nackdel för dem. Varför har de inte under evolutionens gång fått ljudlös flykt? Antingen för att det inte spelar någon roll (kanske för att bara människor förstår kopplingen mellan surr och kliande bett och människan utgör en så liten del av matsedeln?) eller för att ljudlös flykt är kopplad till nackdelar (vad skulle det vara?!) eller surr till fördelar (fast det där med kommunikation tror jag inte på, inte är myggor sociala?).

Mycket bra fråga. Man hör ju varifrån myggorna kommer så det borde vara till stor nackdel för dem vilket i sin tur borde gjort att de slutat redan för ca 80.000 år sedan... g.gif
Bengalow
Vi människor hör dom, men vadådå. För oss allena är dom ett plågoris, men för fåglar är det föda.
Hur många mygg kläcks och hur många slår människor ihjäl? Fråga folket uppe vid Dalälvsmynningen. En av evolutionens främsta försvar är att yngla av sig så mycket som möjligt - det kan myggorna! Eller för den delen möss och råttor. Ett råttpar kan ge upphov till mer 3000 individer på bara ett år...
Anders zon 1
Det där med kommunikation myggor emellan är väl antagligen inget komplicerat. Det är nog inte så att myggen har långa diskussioner med vingsurr utan snarare att de signalerar "håll dig undan" eller "här är jag". Myggen är ju som sagt inte sociala så det har antagligen bara med fortplantningen att göra.

Ja någon fördel, eller möjligen avsaknad av nackdel, måste det ju vara att dom surrar så tydligt, annars borde det ju vara bäst att vara så tyst som möjligt om man obmärkt vill suga blod. Kanske kan det vara någon fördel vid valet av partner. Sexuell selektion har ju hos många djur visat sig kunna driva fram konstiga utseenden (t ex påfågelns stjärt) eller beteenden, och kanske även ljud, som inte nödvändigtvis behöver vara till fördel för överlevnaden hos den enskilda individen. Eller så kanske det är just som Myosotis föreslår, att människor är en obetydlig del av matsedeln och att andra djur kanske inte försvarar sig lika effektivt som vi när myggorna kommer.

Men det är inte alla myggor som surrar tydligt. Min erfarenhet från varmare breddgrader är att myggorna där är mycket tystare och mer diskreta än våra "reaplan" här i norr.
Olle A
Här finns en del intressant att läsa:

http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/d...innen.8884.html

Olle
omk
CITAT (Anders zon 1 @ 21-01-2011, 02:22) *
Ett exempel på hur det fungerar är myggskrämmare som man kan köpa. Om jag inte missminner mig så sänder dessa ut samma ljud som en hanmyggas vingar. Tanken är att de befruktade honmyggen, som är de som suger blod (hannarna suger inte blod), undviker hanmygg eftersom de redan är befruktade och då inte vill ha med hannar att göra mer. Alltså håller de sig på avstånd från myggskrämman som ju låter som en hanne. Fast jag vet inte om det funkar särskilt bra i praktiken.

AHA !!! idea.gif
Det är DÄRFÖR man blir myggbiten i närheten av en myggskrämmare !
Alla OBEFRUKTADE honor kommer dit för att BLI befruktade OCH suga blod !!?? w00t.gif
Lokan
Ja det fanns det! Tack Olle!
omk
CITAT (xlxl67 @ 21-01-2011, 18:11) *
Man hör ju varifrån myggorna kommer ....

Nja, xlxl, gör man verkligen det ? Man hör ju ATT de är där, men var nånstans ..... confused.gif
Anders zon 1
CITAT (omk @ 21-01-2011, 20:04) *
AHA !!! idea.gif
Det är DÄRFÖR man blir myggbiten i närheten av en myggskrämmare !
Alla OBEFRUKTADE honor kommer dit för att BLI befruktade OCH suga blod !!?? w00t.gif

laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon